Dokumentationskrav for vielse ved kommunen

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Dokumentationskrav for vielse ved kommunen

Indlæg af Left4Cookies » 21.12.2016 14:29:30

Hejsa ÆUG,

Min sydkoreanske kæreste og jeg arbejder på at blive gift. Ifølge kk.dk (vi er begge bosat i København pt.) står der under dokumentationskrav: "https://www.kk.dk/artikel/dokumentationskrav-vielse", at der foruden past og bevis for lovligt ophold skal foreligge en civilstandsattest.

Vi har været forbi den koreanske ambassade, der har lavet en civilstandsattest for hende, hvor vi så skal have den oversat til engelsk, hvorefter de siger, de vil validere (?) den.

Jeg har et par spørgsmål til den her process.

For det første, er det den eneste dokumentation, der skal foreligge for at kunne blive gift? Det er umiddelbart hvad jeg kan læse mig til på kk.dk, og også hvad jeg har fået at vide på rådhuset, men jeg synes jeg læser en masse forskellige ting herinde om dokumenter udstedet fra hjemlandet, legalisering af dokumenter osv., og jeg synes ikke det er noget, jeg kan finde information om fra hverken borgerservice eller rådhuset.

For det andet, så sagde de hos den koreanske ambassade at vi selv kan stå for at oversætte dokumentet, hvorefter de vil validere det, men så tænker jeg: Er det muligt? Jeg havde forestillet mig det skulle gøres af en officiel oversætter eller en officiel myndighed af en art, men det er åbenbart ikke sådan lige til at finde til koreansk, hvis jeg forstod ham ret.

Det er måske værd at nævne, vi har tænkt os at blive gift i Danmark, og at hun har haft opholdstilladelse siden april sidste år, og derfor så også har CPR#.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dokumentationskrav for vielse ved kommunen

Indlæg af mh1 » 21.12.2016 20:28:23

Nogle landes ambassader tilbyder ikke at udstede civilstandsattester, og heller ikke at legalisere dokumenter udstedt i hjemlandet. I så fald er det en besværlig omgang. Nogle lande, bl.a. USA udsteder sket ikke civilstandsattester. Vær dog bare glad for at den koreanske yder den service.

Når de legaliserer attesten og accepterer en hjemmelavet oversættelse, burde de danske myndigheder godtage det, I kan komme med.
mh
Rådgiver for ÆUG

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Dokumentationskrav for vielse ved kommunen

Indlæg af mfewk » 22.12.2016 14:05:14

Min erfaring med Københavns Kommune er at de ikke kræver civilstandsattesten legaliseret. Ring til kommunen og spørg efter bryllupskontoret (mener jeg det hedder). De har helt styr på hvad de skal have af dokumenter og hvad de kræver legaliseret.

Da jeg blev gift på Københavns rådhus var det kun dødsattest på tidligere ægtefælle de krævede legaliseret.

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Dokumentationskrav for vielse ved kommunen

Indlæg af Left4Cookies » 22.12.2016 19:17:28

mh skrev:Nogle landes ambassader tilbyder ikke at udstede civilstandsattester, og heller ikke at legalisere dokumenter udstedt i hjemlandet. I så fald er det en besværlig omgang. Nogle lande, bl.a. USA udsteder sket ikke civilstandsattester. Vær dog bare glad for at den koreanske yder den service.

Når de legaliserer attesten og accepterer en hjemmelavet oversættelse, burde de danske myndigheder godtage det, I kan komme med.
Okay, tak for svar. Det er også dejligt, de er så behjælpelige; jeg var bare nervøs for om det var *for* nemt og en acceptabel måde at gøre det på, set fra de danske myndigheders side, når jeg har læst nogle af de besværligheder folk herinde nogle gange skal igennem for at få de rette dokumenter.
mfewk skrev:Min erfaring med Københavns Kommune er at de ikke kræver civilstandsattesten legaliseret. Ring til kommunen og spørg efter bryllupskontoret (mener jeg det hedder). De har helt styr på hvad de skal have af dokumenter og hvad de kræver legaliseret.

Da jeg blev gift på Københavns rådhus var det kun dødsattest på tidligere ægtefælle de krævede legaliseret.
Hmm, jeg kunne selvfølgelig prøve at ringe til dem og høre ad, men grunden til vi er på jagt efter civilstandsattesten er, at jeg inde på Rådhuset fik at vide, vi skulle bruge én fra hendes hjemlands ambassade.

Besvar