Civilstandsattest for indisk kæreste, der har været bosat i flere EU lande?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Metteb
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11.12.2016 13:03:13

Civilstandsattest for indisk kæreste, der har været bosat i flere EU lande?

Indlæg af Metteb » 11.12.2016 13:23:22

Min indiske kæreste og jeg påtænker at gifte os i løbet af 2017 efter at have kørt tre år med langdistance. Jeg troede egentlig, at jeg efterhånden havde styr på diverse regler efter at have læst og undersøgt en del, men jeg er alligevel blevet i tvivl om denne civilstandsattest efter at have læst lidt herinde på forummet.

Vi havde tænkt at gifte os på rådhuset i Danmark i løbet af året, når diverse dokumenter er samlet sammen og efterfølgende søge om familiesammenføring. Det er sådan at min kæreste pt. bor og arbejder i Tjekkiet. Det har han gjort det sidste år. I løbet af de sidste ni år har han arbejdet i henholdsvis 2½ år i Holland, 1 år i England og nu det sidste år i Tjekkiet. Skal han så have fremskaffet en civilstandsattest fra disse tre lande samt en indisk eller en civilstandsattest fra Indien tilstrækkeligt?

Kan han efter vielse fortsætte med at arbejde i Tjekkiet mens familiesammenføringsprocessen foregår og først flytte til Danmark, når den er gået i gennem eller påvirker det på nogen måde afgørelsen negativt?

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Civilstandsattest for indisk kæreste, der har været bosat i flere EU lande?

Indlæg af closed1 » 11.12.2016 21:37:50

Han skal skaffe fra alle de lande han har boet i.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Civilstandsattest for indisk kæreste, der har været bosat i flere EU lande?

Indlæg af mh1 » 12.12.2016 17:12:43

Ja, han kan fortsætte med at arbejde, og nej, det vil ikke have nogen indflydelse på hans ansøgning. Han skal dog kunne flytte til DK inden for så vidt jeg husker 3 mdr. efter at han får tilkendt opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Metteb
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11.12.2016 13:03:13

Re: Civilstandsattest for indisk kæreste, der har været bosat i flere EU lande?

Indlæg af Metteb » 21.01.2017 15:16:12

mh skrev:Ja, han kan fortsætte med at arbejde, og nej, det vil ikke have nogen indflydelse på hans ansøgning. Han skal dog kunne flytte til DK inden for så vidt jeg husker 3 mdr. efter at han får tilkendt opholdstilladelse.
Ved du om dette findes på skrift et eller andet sted? Altså at han kan vente med at flytte til DK inden for 3 måneder efter opholdstilladelsen er givet? Jeg har nemlig ikke selv kunne finde noget om det. Og i øvrigt, mange tak for hjælpen.

Metteb
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11.12.2016 13:03:13

Re: Civilstandsattest for indisk kæreste, der har været bosat i flere EU lande?

Indlæg af Metteb » 21.01.2017 15:57:33

Og jeg fortsætter lige lidt i sammen dur: Skal alle disse civilstandsattester, vi skal fremskaffe, så legaliseres? Eller er det kun den indiske?

Jeg har via ankestyrelses hjemmeside fundet en vejledning til dokumentation af ægthed om familieretslige dokumenter fra udlandet. Her står, at der om dokumenter fra nogle lande, bla. vielses- og civilstandsattester, ikke stilles krav om dokumentation for ægtheden af et familieretslig dokument. Dette gælder bla. Europa.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=176364
Betyder det med andre ord, at civilstandsattesterne fra Tjekkiet, Holland og England ikke behøver at blive legaliseret?

Og er det virkelig rigtigt, at der kan være forskel på, hvilke dokumenter kommunen vil have man fremskaffer før vielse, og om hvorvidt disse skal være oversat?

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Civilstandsattest for indisk kæreste, der har været bosat i flere EU lande?

Indlæg af closed1 » 21.01.2017 16:43:10

Du er nødt til at spørge på dit lokale borgerservice da det ikke er ens i alle kommuner.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Civilstandsattest for indisk kæreste, der har været bosat i flere EU lande?

Indlæg af mh1 » 21.01.2017 21:38:54

Han har faktisk op til 6 mdr. til at komme til DK efter at have fået opholdstilladelsen. Hvis han ikke kommer inden, bortfalder opholdstilladelsen fuldstændigt. Ligesom den gør, hvis man inden for de to første år rejser ud og bliver væk i mere end 6 mdr.

Men hvorfor skulle han ikke se at komme så hurtigt som muligt efter at han har fået opholdstilladelse?
mh
Rådgiver for ÆUG

Metteb
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11.12.2016 13:03:13

Re: Civilstandsattest for indisk kæreste, der har været bosat i flere EU lande?

Indlæg af Metteb » 22.01.2017 16:24:08

mh skrev:Han har faktisk op til 6 mdr. til at komme til DK efter at have fået opholdstilladelsen. Hvis han ikke kommer inden, bortfalder opholdstilladelsen fuldstændigt. Ligesom den gør, hvis man inden for de to første år rejser ud og bliver væk i mere end 6 mdr.

Men hvorfor skulle han ikke se at komme så hurtigt som muligt efter at han har fået opholdstilladelse?
Det skal han selvfølgelig også. Pt undersøger vi bare muligheder for, hvordan vi skal gøre tingene og har overvejet, at han bliver i Tjekkiet i et par måneder måske, mens selve sagsbehandlingen finder sted - simpelthen for at have mulighed for at spare lidt flere penge op, indtil vi (højest sandsynligt) skal leve på en indkomst et stykke tid. Vi er lidt bange for at få lavet fejl i denne proces, der er så mange regler, så vi forsøger at forhøre os rundt omkring. Han skal selvfølgelig til Danmark, så snart der er en opholdstilladelse. Han skal jo også have lært noget dansk.

Jeg takker for hurtige svar :)

Besvar