Civilstandsattest

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jelle284
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15.11.2016 08:48:13

Civilstandsattest

Indlæg af jelle284 » 15.11.2016 09:05:12

Hej alle.
Min kinesiske kæreste og jeg vil gerne giftes, så vi kan søge familiesamføring og bo sammen i DK.
Vi mødtes i september sidste år, da jeg var på et studieophold i Kina. Hun har siden starten af dette år læst på en masteruddannelse i spanien, hvor jeg har besøgt hende 3 gange og hun har besøgt mig 2 gange. Hendes schengen visa løber ud til nytår da hun afslutter sin master her i december. Vi er begge 26 år gamle.
Igår var vi inde på borgerservice i Århus, hvor hendes civilstandserklæring blev afvist. Hun har fået den af den kinesiske ambassade i Madrid, hvorefter den er stemplet af de spanske myndigheder og derefter den danske ambassade.
Damen på borgerservice sagde at man skulle have en civilstandsattest fra alle lande man har boet i siden man var 18 (muligvis 20 pga kinesiske regler). Civilstandsattesten skulle tilmed udstedes i det land man har boet i, dvs. en de kinesiske papirer skulle komme fra kina, den kinesiske ambassade er ikke godt nok.
Angående civilstandsattest fra Spanien så ser det ud til de slet ikke udsteder sådan et dokument til udlændinge. Det kunne damen dog godt bære over med og sagde at så skulle der blot underskrives tro og love i stedet.
Problemet er bare de kinesiske papirer. De må ikke være over 3 måneder gamle så hun kunne jo ikke have medbragt dem hjemmefra. Desuden skal hun jo passe sine studier så hun kan jo ikke lige tage til kina og ordne papirarbejde, for ikke at tale om hvad det ville koste.
Kan det virkelig passe at papirene SKAL komme fra Kina?
Mvh Jesper

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Civilstandsattest

Indlæg af mh1 » 15.11.2016 21:09:44

Det kan det måske - men hvordan ser de på det i Spanien? I kunne jo blive viet der, hvis det er lettere. Edit: kan læse mig til at det måske er endnu sværere.

Edit igen: det skulle være enkelt og hurtigt at blive viet i Gibraltar, og det må da også være praktisk muligt for jer at komme dertil. Så vidt jeg kan se, kan man skrive under på tro og love, og behøver ikke nødvendigvis stakkevis af dokumentation:

http://www.gibraltar.gov.gi/new/marriag ... rtnerships
mh
Rådgiver for ÆUG

lbshqp
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23.02.2017 01:07:39

Re: Civilstandsattest

Indlæg af lbshqp » 25.02.2017 09:44:05

Nu ved jeg ikke om det er for sent, men nu deler jeg lige min erfaring. Jeg blev gift med min kinesiske mand i november måned i Aarhus, her løb vi også ind i det samme problem, da borgerservice sagde de skulle have en civilstandsattest fra Kina. Vi ringede til den kinesiske ambassade og de kunne ikke udstede en, så min mand ringede til sin far og klagede sin nød. En af min svigerfars bekendte arbejdede for noget tilsvarende borgerservice i Kina, så min svigerfar kontaktede hende. Hun fortalte at Kina og Danmark havde indgået aftale om, at Kina ikke behøver at udstede civilstandsattester til Danmark. Vi fandt dokumentation for dette på ankestyrelsens hjemmeside og gik derefter på borgerservice og gjorde dem opmærksom på de oplysninger vi havde fundet. Herefter skulle min mand blot skrive under på et dokument om at han ikke har været gift før. Efterfølgende blev vi gift på Aarhus Rådhus.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Civilstandsattest

Indlæg af DortheM » 01.06.2017 09:14:02

lbshqp skrev:Nu ved jeg ikke om det er for sent, men nu deler jeg lige min erfaring. Jeg blev gift med min kinesiske mand i november måned i Aarhus, her løb vi også ind i det samme problem, da borgerservice sagde de skulle have en civilstandsattest fra Kina. Vi ringede til den kinesiske ambassade og de kunne ikke udstede en, så min mand ringede til sin far og klagede sin nød. En af min svigerfars bekendte arbejdede for noget tilsvarende borgerservice i Kina, så min svigerfar kontaktede hende. Hun fortalte at Kina og Danmark havde indgået aftale om, at Kina ikke behøver at udstede civilstandsattester til Danmark. Vi fandt dokumentation for dette på ankestyrelsens hjemmeside og gik derefter på borgerservice og gjorde dem opmærksom på de oplysninger vi havde fundet. Herefter skulle min mand blot skrive under på et dokument om at han ikke har været gift før. Efterfølgende blev vi gift på Aarhus Rådhus.
Hej

Vil du give et link til dokumentationen på ankestyrelsenshjemmeside?

mvh Dorthe

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Civilstandsattest

Indlæg af mh1 » 01.06.2017 09:58:31

Google er din ven. Kig her: https://ast.dk/born-familie/aegteskab-o ... ser-i-kina

"Civilstandsattester

Den Danske Ambassade i Beijing oplyser, at de kinesiske myndigheder ikke udsteder civilstandsattester til udlændinge, der bor eller har opholdt sig i Kina. (Senest opdateret 9. marts 2011)

Ambassaden har via det kinesiske ministerium for civile anliggender fået oplyst, at det ikke længere er muligt for kinesiske statsborgere at få udstedt en civilstandsattest (kinesisk: dansheng zhengming), der hvor man har sin husholdnings-registrering (hukou), med mindre man ønsker at benytte civilstandsattesten i Taiwan, Kasakhstan, Finland, Østrig, Nederlandene, Tyskland, Argentina, Uruguay, Mexico eller Polen.

Det betyder, at en kinesisk statsborger, der ønsker at indgå ægteskab her i landet ikke kan få udstedt en civilstandsattest. (Opdateret 3. november 2015)."
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar