Ægteskab i Danmark, men ikke fs

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Ægteskab i Danmark, men ikke fs

Indlæg af Thomaz » 04.05.2016 21:16:29

Hej alle, jeg har kigget og kigget, og måske har mine øjne ikke været skarpe nok, men jeg søger måske et lidt specifikt svar;

Min forlovede fra Rusland og jeg ønsker at gifte os i Danmark, men eftersom vi ønsker at flytte videre til Sverige (u. 24 år), skal vi selvfølgelig ikke gøre brug af familiesammenføring i Danmark. Alle de informationer jeg kan finde (umiddelbart) på vielser i DK handler om efterfølgende fs. Min forlovede har spurgt til råds hos diverse foraer selv, og folk giver blandede besvarelser - nogle er blevet afvist at kunne gifte sig i DK under turist-opholdet, eftersom de danske myndigheder havde skrevet i visummet at det "ikke måtte bruges til vielse" (sket for 2 personer), og flere andre har haft problemer med at kunne bevise at forholdet var legalt nok. Legaliteten i mit forhold kan nok ikke sættes i tvivl, eftersom vi har været sammen i et år og ser hinanden hver 2. måned, men nu er jeg blevet i tvivl mht. at få hende over på et turist-visum til en vielse.

Så, basically, hvordan foregår det?
1: Søges der efter visum og fortælles via. invitationen fra mig at vi er i forhold osv. med billeder og ligende?
2: Kommunen oplyser ikke andet end behov for visum og ægteskabs-beviser (at hun er ugift osv), men det vil altså sige at der skal oplyses om at dette specifikke besøg altså er grundet giftemål?
3: Vil det ikke per natur blive afvist som forsøg på familiesammenføring og dermed ugyldigt hvis jeg ikke kan oplyse nogle steder at intentionen er at flytte videre i år? (og at hun derved vil opholde sig i Rusland indtil da og ikke være på dansk jord ulovligt).

Ja, jeg er lidt forvirret, mange spørgsmål, men al hjælp er meget velkommen! (har kigget på Borger.dk og NyiDanmark, men syntes alle skriver mest om FS - naturligt nok)

Mvh Thomas

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægteskab i Danmark, men ikke fs

Indlæg af mh1 » 05.05.2016 10:45:07

1) Du sender en invitation til et almindeligt kærestebesøg:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Blanket ... Invitation

klik dig videre til vejledningen.

2) NEJ, NEJ OG ATTER NEJ! Din kæreste kommer på besøg, og I beslutter derpå spontant at I vil gifte jer. Det kommer IKKE visummyndighederne ved. En oplysning om en sådan plan udløser et afslag på visum med henvisning til at I må gifte jer andetsteds, og søge om fs, før din kæreste kan komme til DK.

3) Der er ganske mange her på forum, som har inviteret deres kæreste på besøg, er blevet viet, og derpå med held enten har søgt fs i DK, eller er flyttet til Sverige eller andre EU-lande uden problemer. Du behøver IKKE fortælle noget som helst om flytteplaner, og det vil da formodentlig også føre til afslag på visum, med henvisning til at så må din kæreste søge om visum til at besøge dig i dit nye bopælsland.
mh
Rådgiver for ÆUG

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Ægteskab i Danmark, men ikke fs

Indlæg af Thomaz » 05.05.2016 18:36:41

Hej MH, tak for svarene samt tidligere hjælp. Dog har min kæreste hørt masser af historier, eftersom hun har spurgt russiske foraer om visaer, siger de fleste af pigerne der i yngre alder at de har fået et stempel i deres visum om "ikke godkendt til ægteskab", altså at de kan kun bruges til turistvisum, og alle disse har også fået rådet om ikke at nævne ægteskab, altså de har fået dette stempel til trods for det bare at besøge kæreste. Jeg kan jo ikke vide hvor udspredt det er, dette stempel, men er det noget du eller andre evt. har hørt om før?

EDIT: Og "spontant" bryllup? Sådan noget skal jo arrangeres nogle måneder før og kommunen skal have visa papirer osv, og i dem vil der stå det er udelukkende turist-brug, så når det bliver planlagt forsvinder "spontatintets-grundlaget" vel lidt?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægteskab i Danmark, men ikke fs

Indlæg af mh1 » 06.05.2016 22:06:13

Jeg har aldrig hørt om at nogen skulle have fået sådan et stempel, i hvert fald ikke fra en dansk visummyndighed.

Ligefrem måneder tager det nu ikke - 6 uger er det længste, jeg har hørt om.

Hvis du vil have det går hurtigere, så prøv Ærø eller Tønder - de har ekspertisen mht. at vie dansk-udenlandske par:
http://ærø.dk/aegteskab-bliv-gift-pa-aero/
http://www.toender.dk/Borgerlig-vielse- ... dinge.aspx

Din kæreste skal medbringe den dokumentation, man nu kan få i Rusland, på at hun er ugift, visummet giver jo sig selv, for det sidder i det pas hun naturligvis har med.
mh
Rådgiver for ÆUG

larsmand
Indlæg: 93
Tilmeldt: 02.01.2010 04:05:45

Re: Ægteskab i Danmark, men ikke fs

Indlæg af larsmand » 07.05.2016 20:59:31

Min erfaring er heller ikke at det tager måneder at få arrangeret et giftemål på rådhuset... Nok nærmere en uge...
Jeg har heller aldrig set et visum med teksten at kvinden ikke må gifte sig... Det er da vist ikke et schengenvisum der udstedes med den tekst...
Hun skal naturligvis kunne bevise at hun ikke er gift... spørg din kommune havd de specifikt forlanger i jeres situation da det er min erfaring at kommunerne ønsker forskellige grader af detaljer omkring hvilke dokumenter hun skal medbringe ud over hendes pas.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Ægteskab i Danmark, men ikke fs

Indlæg af mfewk » 07.05.2016 21:25:30

larsmand skrev:Min erfaring er heller ikke at det tager måneder at få arrangeret et giftemål på rådhuset... Nok nærmere en uge...
Eksempelvis har Københavns kommune til tider lang/meget lang behandlingstid. Da vi søgte sidste år var det 6-8 uger

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Ægteskab i Danmark, men ikke fs

Indlæg af Thomaz » 07.05.2016 21:31:26

Nu var tanken at blive gift i en kirke, dvs. det kræver selvfølgelig noget planlægning, dog tænker jeg heller ikke det bliver den største udfordring :) Jeg var bare bange for at andre havde hørt om sådanne visa-udstedelser.

EDIT: Der bliver snakket en del om "spontant" bryllup og arrangere det indenfor en del uger - men skulle det blive et problem at sige til kommunen/evt. kirken i dette tilfælde at visa og dokumenter osv. bliver medbragt og man derved arrangerer en vielses-dato?

Og mange tak for de gode råd, selve lokationen osv. er på plads, jeg ville bare høre hvordan man nærmere skulle forholde sig - når man beder om at blive gift skal man vel "bare" arrangere en dato, bringe pas osv. og så behøver vel ingen visum-instans at vide noget, så vidt jeg kan forstå?

larsmand
Indlæg: 93
Tilmeldt: 02.01.2010 04:05:45

Re: Ægteskab i Danmark, men ikke fs

Indlæg af larsmand » 08.05.2016 10:18:43

Det korte af det lange er at I ikke behøver (skal) nævne noget om at i ønsker at gifte jer når i søger om hendes visum.... Så nej visumsektionen har intet at bruge den oplysning til, hvorfor den meget nemt kan udelades...)))
Ja jeg kunne ikke forestille mig at præsten ikke kan planlægge en dato ud i fremtiden for et bryllup uden at han har alle dokumenter fra start af.. Så ring dog til præsten og book en dato... Forklar ham at I kommer forbi med dokumenterne når hun er i Danmark og at I nok skal gøre det i god tid inden brylluppet..
Jeg har i Kerteminde kommune personlige erfaring med at hvis man taler pænt med den der behandler sagerne så kan de løses indenfor 3 dage. Så spørg pænt, bed om et personligt møde, så er dem der sidder på kommunen også mennesker og øsnker det bedste for dig og din kommende kone.....

Besvar