HJÆLP... Jeg forstår mig ikke på de regler

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sasscha
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26.06.2008 21:57:56
Geografisk sted: Helsingør

HJÆLP... Jeg forstår mig ikke på de regler

Indlæg af sasscha » 26.06.2008 22:09:47

Hej allesammen

Jeg har nu forsøgt at læse på nyidanmark... Men det er næsten umuligt for mig at forstå deres tekst..

Minkæreste bor og kommer fra Brasilien, og vil rigtig gerne til Danmark og bo hos mig, og arbejde..

Men jeg kan ikke tyde reglerne. Han har ikke nogen særlig uddannelse, men er frisk på at lave hvad som helst. Og at finde arbejde er ikke et problem, da jeg har gode forbindelser. Og jeg har hus, godt arbejde, og står lige for at blive selvstændig. Jeg er 33år og han 35år.

jeg kan stille med de penge som de skriver om..
Men hvad gør vi???
Vi har ikke noget imod at blive gift, men kan han ikke komme her uden vi er gift???

Han skal ikke have visum, så meget har jeg forstået, men han vil gerne blive her, og ikke bare være her i 90dage..

Hvad har I andre af gode råd??
Vi er jo ikke de første der er i denne situation, men hold fast jeg synes det er svært. De virker så stramt og svært at få sine kære med hjem..

Hvem har gode råd til hvad vi skal gøre??

Hilsen en fortvivlet men forelsket dansker

matildeudenh
Indlæg: 173
Tilmeldt: 19.12.2007 21:57:11

Indlæg af matildeudenh » 26.06.2008 22:16:38

Hvis han skal have lov til at arbejde, skal han også have opholdstilladelse. Jeg er ikke så meget inde i, hvad I kan gøre udover at gifte jer - men det kan I til gengæld, hvis du kan stille pengene og ikke er på kontanthjælp, og har en passende bolig (min 20 m2 pr. person, og du skal kunne bo der de næste 3 år) Han må ikke arbejde førend I har fået familiesammenføring - det er ulovligt, så I skal have tålmodighed.

sasscha
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26.06.2008 21:57:56
Geografisk sted: Helsingør

Indlæg af sasscha » 27.06.2008 20:00:18

Jeg kan stille med de penge de beder om. Og jeg har bolig som er mere end rigeligt for en hel familie. Tålmodighed har jeg også, det ved jeg er nødvendigt..

Men jeg ved ikke om det er bedst at søge alt dette, mens han er i sit hjem land?

Og er det bedst at blive gift i hans hjem land?

Eller skal vi gøre det her? Og kan han så blive her mens vi søger om opholdstilladelse?
Vi har ikke penge til at kunne rejse frem og tilbage mange gange. Så vil jo helst gøre det på den bedste måde...

Hvor lang tid tager den slags sager normalt??

Stiller de spørgsmål til hvor længe man har kendt hinanden osv?? Hvad kan vi forvente de vil vide??

matildeudenh
Indlæg: 173
Tilmeldt: 19.12.2007 21:57:11

Indlæg af matildeudenh » 28.06.2008 11:06:15

Hvis du er under 28 skal I opfylde det der hedder tilknytningskravet. Det betyder, at I skal have en større tilknytning til Danmark end et andet land. Hvis du er under 28, skal han derfor groft sagt have været i Danmar før, for at I kan opfylde det. Hvis du er født dansk, og han har været i Danmark, burde I opfylde det. Derfor vil det nok være en god ide at søge visum, og så gifte jer mens han er her. Det kan godt tage lang tid at få et visum.

Ellers kan I også gifte jer I hans hjemland, og søge visum til ham bagefter. Når han så er her, kan I søge familiesammenføring, og så må han blvie her imens sagen bliver behandlet. Lige nu skulle en sådan sag tage 3- 7 måneder.

Så det kommer lidt an på hvad I synes.
Angående bryllup, så skal jeres ægteskab kunne godkendes i Danmark, det betyder at nogle papirer skal oversættes og legaliseres hvis I gifter jer i Brasilien. Hvis I gifter jer i Danmark er det så ikke et problem, eftersom et dansk ægteskab er godkendt i Danmark.

Jeg håber det kan hjælpe lidt - jeg har ikke selv prøvet at søge familiesammenføring endnu, men det kommer snart. Held og lykke med det hele.

sasscha
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26.06.2008 21:57:56
Geografisk sted: Helsingør

Indlæg af sasscha » 29.06.2008 21:37:13

Det hjalp lidt...

Da jeg er 33år, boet, født osv i DK, så er det ikke et problem. Og han er 35år gammel..
Men han har så 3 børn hjemme i Brasilien, som han IKKE ønsker skal med, da de har hele deres liv der, sammen med hans ex kone.. Ser myndighederne på den slags??

Er det svært at få godkendt papirene, hvis vi fx gifter os derude?

Hvis vi gifter os her? Fx lad os sige han rejser ind som turist, på de der 3 måneder eller hvad han får når de kommer ind. Og så bliver gift i mens han er her, er det så nu vi skal søge om sammenføring, og det der vil tage op til ca 7 måneder??

Hvad mener I vil være bedst? At blive gift her eller derude???

Ser myndighederne ikke positivt på, át jeg har arbejdet samme sted siden 1995, og ved jeg snart overtager den butik jeg er i, og har eget hus, bil osv... Med andre ord har klaret mig selv i mange år????

matildeudenh
Indlæg: 173
Tilmeldt: 19.12.2007 21:57:11

Indlæg af matildeudenh » 30.06.2008 10:53:33

Jeg ved ikke hvad de vil sige til at han har børn i Brasilien. Derimod er det meget fint at du kan forsørge ham og alt det, det skal du kunne.

Det lyder ikke som om der vil være de store problemer, udover at I skal vente. Jeg blev selv gift i Danmark, så jeg ved ingenting om hvad det kræver at få legaliseret udenlandske ægteskabspapirer i Danmark. Det kan du måske spørge om i din kommune.

Hvis han kommer hertil og er her i 3 måneder, og I bliver gift imens, kan I søge om FS, og så må han blive her imens, men ikke arbejde. Ogja, det er der det kan tage op til 7 måneder. Når man søger visum fra nogle lande, skal man også stille en garanti før man kan få visum, jeg ved ikke om man skal det fra Brasilien, men hvis man skal, skal I ikke søge familiesammenføring, for så inddrager de garantien igen. Så kan din mand komme igen, uden at du stiller garanti, og så kan I søge.

Men du kan slå oppå www.nyidanmark.dk under ophold- visum- hvem kan få visum, og se om der skal stilles garanti.

sasscha
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26.06.2008 21:57:56
Geografisk sted: Helsingør

Indlæg af sasscha » 30.06.2008 20:36:57

Tak for hjælpen..

Nu er jeg det klogere..
Hold op det er sku ikke lige let det her.
Trist at det hele skal være så svært. Men altid noget at kærligheden er stærkere end vores stive system :D

Jeg vil kontakte min kommune, og høre hvad de siger. Og se hvad der er lettest.

Det er trist han ikke må arbejde men han venter. Det er det han ønsker, han ønsker ikke bare at sidde og glo. Han vil give noget tilbage til vores system...

Er der nogen steder I kender til, hvor jeg kan spørge om, hvad mulighederne er for at han får sit ophold, hvis vi fx er blevet gift, og har ventet de der ca 7 måneder??

Og hvad sker der hvis de nu siger nej?

Skal han så rejse med det samme? Eller kan han vente her mens vi fx klager?

Og sku de holde fast i deres nej, kan han så ikke komme ind igen nogensinde??

Den der hjemmeside www.nyidanmark.dk er svær at læse synes jeg. Jeg ikke god til at tolke den slags sprog...

Men takker allerede for den store hjælp der er herinde..

matildeudenh
Indlæg: 173
Tilmeldt: 19.12.2007 21:57:11

Indlæg af matildeudenh » 01.07.2008 12:43:26

Ja, det er bestemt ikke så let, men hvis man kan klare de danske regler sammen, så kan man næsten alt sammen.

Din mand må gerne gå til gratis dansk hos Indre Mission eller noget lignende mens I venter. Det findes både i Århus og KBh, og måske også andre steder. Kig lidt rundt her på hjemmesiden. Og ellers må du sætte ham i sving med rengøring og vedligeholdelse derhjemme...

Hvis I opfylder alle kravene, og det lyder umiddelbart sådan, jamen så får I det. Man kan godt klage, hvis det er, men så tager det igen lang tid. Jeg ved ikke så meget om det heller, men man kan.

Held og lykke.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 01.07.2008 20:08:05

Hej Sasscha.
Som jeg læser det er det nok også ægteskab der umiddelbart virker som den letteste løsning.
Øvrige muligheder for at opnå arbejdstilladelse til udlændinge eks. Green Card og Jobkortordningen er desværre møntet på folk med længerevarende uddannelser eller erfaring indenfor bestemte erhverv, hvor DK mangler arbejdskraft...

Som jeg læser står I allerede godt, og US kan ikke afslå jeres ansøgning hvis I opfylder kravene! I tilfælde af du selv har børn fra et tidligere forhold, som du har regelmæssigt samvær med, bliver situationen endnu lettere for jer..? Du skriver du opfylder boligkravet og kan stille bankgarantien. Tilknytningskravet frafalder, da du er over 28 og proforma kommer nok heller ikke ind i billedet da I har kendt hinanden nogen tid og i øvrigt er jævnaldrene. Derudover skal du opfylde forsørgerkravet dvs. du må ikke have modtaget kontanthjælp indenfor det sidste år og så må du ikke have en voldsdom indenfor de sidste 10 år.
US vil ikke se på, om din mand har børn i hjemlandet. Dog skal din mand sandsynligvis fremvise skilsmissepapirer til kommunen, før I bliver gift. Det letteste er at ringe til din lokale kommune/borgerservice evt. vielseskontoret og høre hvilke dokumenter de kræver af din mand (fødselsattest, pas m. gyldigt visum osv.).

Mht. sagsbehandlingstid er 7 måneder højt sat, men det er selvfølgelig set. Normalt er vist 4-5 måneder? Flere brugere herinde har gode erfaringer med at lave en god ansøgning, hvor ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt og al nødvendig dokumentation vedlagt fra starten. Desuden kan man lette arbejdet for sagsbehandleren ved at lave en overskuelig forside med en oversigt over hvordan de forskellige krav er opfyldt eks
Opfyldelse af boligkrav: lejekontrakt
Opfyldelse af forsørgerkrav: udtalelse fra kommunen
Opfyldelse af tilknytningskrav: Herboende ægtefælle er 31 år osv...

I teorien burde der ikke være forskel på at søge herfra eller fra hjemlandet - dog skal diverse dokumenter gennem ambassaden/konsulatet i hans hjemland, og der er lidt forskel på den service disse instanser udøver :-).
Hvis I søger herfra er det vigtigt, at I indgiver ansøgningen mens visum stadig er gyldigt.
Ellers er det noget med at afveje fordele mod ulemper når I skal vælge hvordan I griber ansøgningen an. Måske har din mand behov for at tage ordentlig afsked med dem derhjemme efter at have truffet beslutningen om at flytte til den anden side af jorden, det har han mulighed for at gøre mens sagen behandles. Måske har I bare behov for at være sammen, selvom det kan være en svær periode hvis sagsbehandlingen er lang og han ikke må arbejde eller kan gå til dansk på sprogskolen.

Hvadend det ender med: held og lykke til jer 2 fremover.

sasscha
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26.06.2008 21:57:56
Geografisk sted: Helsingør

Indlæg af sasscha » 02.07.2008 21:46:39

Tak for hjælpen...

Jeg vil prøve at ringe rundt i næste uge, når jeg har en fridag...
Dette er helt sikkert noget som tager tid, men det er okay... Jeg tror på der er en vej for os, og det samme gør han. . . Sikker på at kærligheden vil sejre over det danske stramme system..

Jeg synes bare der er så utrolig mange ting der skal gå op i en størrer enhed, for at det lykkes..
Så meget stat og kommune vil have, for at lade mennesker få lov til at være sammen...

Men I har hjulpet mig... Og jeg er meget taknemmelig..
Og skal nok holde jer opdateret..

margit
Indlæg: 18
Tilmeldt: 11.09.2007 17:16:50
Geografisk sted: danmark københavn

Indlæg af margit » 03.07.2008 08:58:25

du kan tjekke um.dk hjemmeside og gå ind under borger og så indgåelse af giftemål i udlandet det gjorde vi mig og min mand og det kunne bedst betale sig da jeg ikke havde penge til visum og havde læst engang på ny i dk at hvis man blev gift på visum skulle man lægge 100,000 kr på bordet for pohold og det havde vi slet ikke råd til så vi blev gift på et tyrkisk rådhus og bagefter søgte vi visum og mens han var her søgte vi fs og den blev også godkendt og da det var i orden holdte vi bryllup i dk for min famillie og i tyrkei var hans søskende og venner med hans mor og far er begge døde år tilbage så det kunne bedst betale sig for os på den måde jeg ved ik om us kræver penge mere for giftemål i dk på visum men det gjorde de dengang

sasscha
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26.06.2008 21:57:56
Geografisk sted: Helsingør

Indlæg af sasscha » 06.07.2008 11:10:42

Hold fast det er bare ikke let..Det virker som om Staten er ude på at få folk til at gå konkurs for kærlighedens skyld... Vidste ikk edet med de så vil have flere penge...

Det er så svært at forstå disse regler.. Men jeres hjælp gør det lettere. Men problemet er så at få det kommunikeret videre til min kæreste i Brasilien... Det er svært at forstå at vores land er så fremmedfjendsk. Når han ønsker at bidrage til landet med arbejds kræft, som der er mangle på... Så jeg oversætter alt dette til ham, så kan kan se hvad I svarer...

Jeg synes at UM og Nyidk hjemmesider er håbløse svære at forstå... Det står jo ikke på et sprog som er til at læse for alm mennesker. Og jeg har forsøgt at ringe til Udlændings styrelsen, men de kan heller ikk selv finde rundt i reglerne... Det er jo skræmmende...

Men jeg tror på det vil lykkes for os... Vi skal bare finde vejen... Og med alle de gode råd herinde, så lykkes det ;-) Vi skal bare finde hullet i reglerne hvor vi passer ind....

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 07.07.2008 10:23:57

Det lyder til at du har en god sag, du skal bare sørge for at udfylde ansøgningen rigtigt første gang og vedlægge alle relevante papirer.

Vi søgte og opfyldte alle kriterer og det tog et par måneder at få svar ( i 2007), men besluttede imellem tiden at flytte til Sverige fordi:

- Vi ville købe en lejlighed i Malmö
- Hun bliver statsborger efter 5 år istedet for 9 år i dk, og man skal ikke søge om forlængelse efter 2+2+3 år, som i DK, I Sverige får man bare 5 år og så har man ret til at blive statsborger.
- Hun kunne læse gratis på Malmö Universitet, koster en del i DK
- Der er intet krav om bank garanti i Sverige
- Vi følte at Udlændingeservice ville blive en belastning fremover og migrationsverket var en del nemmere at danse med

Store og små fordele, som alt i alt fik os til at starte ny tilværelse i Malmö.

Der er dog en slange i paradiset, nemlig er det ikke let at finde arbejde i Malmö, der er lidt arbejdsløshed, cirka 5% mod Kbhs næsten 0%.. Så det vil være svært for din partner at finde arbejde, og han kan først arbejde i DK når han bliver statsborger. Så I jeres situation er det nok bedst at søge i DK, om ikke af andre grunde, så af denne.

Held og lykke.

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 07.07.2008 10:27:12

nå ja og min kone er også fra Brasilien, så det kan jo være at vi mødes en dag i de brasilianske-cirkler.. ;).. foreksempel er der en brasiliansk buffe i storekannikestræde i KBH i denne måned, finder lige linket til invitationen..
Senest rettet af Malmöherewecome 07.07.2008 10:34:49, rettet i alt 2 gange.

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 07.07.2008 10:31:22

Har invitationen i en mail, hvis du er interesseret kan du sende din mail adresse i en PM..

Besvar