Gift, men skal rejse tilbage, og hvad så

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Gift, men skal rejse tilbage, og hvad så

Indlæg af Chr. R. » 01.07.2015 08:57:57

Hej

Jeg håber jeg nu snart er nået til vejs ende med uafklarede spørgsmål, men her kommer dog et mere.

Jeg skal nu giftes med min filippinske forlovede om ca. 2 måneder. Pas og visum er på plads, ligesom næsten alle andre papirer i forbindelse med vielsen, så det er der styr på :D

Idet hun først fylder 24 år lige efter årsskiftet, har vi aftalt hun tager hjem igen efter vores bryllup, for da vende tilbage kort før hun fylder de 24. Inden hun tager hjem, vil vi sammen indlevere hendes ansøgning om en Ophold- og Arbejdstilladelse her i landet. Går alt vel, burde sagen være færdigbehandlet på det tidspunkt hun fylder 24, men næppe før, altså ved hendes indrejse til Danmark igen kort før de fyldte 24 år, og den kan jo også først være gældende fra den dag hun fylder 24.

Hvad kræves det da, for hun på lovlig vis kan rejse ind i landet på det tidspunkt med status som gift med mig :?: Er det et nyt visum, eller er vi ude i noget andet idet hun måske kan få processuelt ophold??? Hun kommer fra Filippinerne såfremt det har betydning. Jeg forudsætter der ikke gives afslag på hendes ansøgning om Ophold- og Arbejdstilladelse.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Gift, men skal rejse tilbage, og hvad så

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.07.2015 12:18:08

Ved at hun indleverer sin ansøgning om familiesammenføring (skema FA1) og derpå tager tilbage til hjemlandet, vil hun skulle blive der indtil der kommer endelig svar på ansøgningen. Ønsker hun at komme herop mens sagsbehandlingen pågår, skal hun søge et nyt visum.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Buang66
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07.05.2015 09:23:12

Re: Gift, men skal rejse tilbage, og hvad så

Indlæg af Buang66 » 02.07.2015 13:06:01

Hvorfor skal hun rejse hjem? I kan søge familiesammenføring når hun er 23 år og 6 måneder gammel, og derefter vil hun normalt få processuelt ophold. Hun kan dog ikke få tilkendt familiesammenføring før hun fylder 24 år.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Gift, men skal rejse tilbage, og hvad så

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.07.2015 14:00:42

Ja, den mulighed eksisterer også. Så den vil da nok være bedre at overveje, i stedet for at holde flyselskaberne unødigt i live.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Gift, men skal rejse tilbage, og hvad så

Indlæg af Chr. R. » 02.07.2015 14:29:44

Kim P. Nyberg skrev:Ved at hun indleverer sin ansøgning om familiesammenføring (skema FA1) og derpå tager tilbage til hjemlandet, vil hun skulle blive der indtil der kommer endelig svar på ansøgningen. Ønsker hun at komme herop mens sagsbehandlingen pågår, skal hun søge et nyt visum.
Vi/hun kan ikke søge om nyt visum, idet et visum er for et kort ophold og inkludere en hjemrejse, hvilket er de regler der er gældende så vidt jeg kan læse mig til.
Buang66 skrev:Hvorfor skal hun rejse hjem? I kan søge familiesammenføring når hun er 23 år og 6 måneder gammel, og derefter vil hun normalt få processuelt ophold. Hun kan dog ikke få tilkendt familiesammenføring før hun fylder 24 år.
Der er flere årsager til hun rejser hjem, og den beslutning står ikke til at blive ændret.

Processuelt ophold mister hun vel udrejse???

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Gift, men skal rejse tilbage, og hvad så

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.07.2015 15:43:50

Hvis vi starter med at tage udgangspunkt i den mulighed, som buang66 har foreslået, så er den faktisk mulig, også selv om din ægtefælles visum når at udløbe. Hun vil nemlig få det, der hedder processuel ophold, hvilket betyder, at hun uanset at visum udløber mens hun er her på processuel ophold, har ret til at blive her i landet indtil svaret på hendes ansøgning om familiesammenføring bliver endeligt besvaret med en godkendelse eller afslag.

At du så skriver, at dette ikke er planen, er en anden. Det er således definitivt jeres egen beslutning, hvilken løsning I vil bruge. Der kan jo naturligvis være ting hun er nødt til at tage hjem og få ordnet, inden hun kan vende tilbage til Danmark igen. Og så må det jo være sådan.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Gift, men skal rejse tilbage, og hvad så

Indlæg af Chr. R. » 02.07.2015 22:09:38

Jeg læser skam hvad i skriver, men...

1) Visum er jo KUN til korte ophold samt med en returrejse.

Citat hentet fra Ny i Danmark:
"Formålet med et visum er, at man kan besøge Danmark og/eller de andre Schengenlande i en kortere periode. Hvis man ønsker at opholde sig i Danmark i længere tid, skal man ansøge om en opholdstilladelse."

Opholdstilladelse vil vi jo søge mens hun er her i landet (første gang), men derefter rejser hun hjem.

2) Processuel ophold kunne hun opnå når vi aflevere vores ansøgning om Ophold- og Arbejdstilladelse her i landet, men det forudsætter hun bliver i landet, hvilket ikke sker i vores tilfælde.

Løsningen for os kunne være, at hun fik en Tilbagerejsetilladelse:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoergs ... adelse.htm

Desværre for os, går det lidt over 3 måneder inden hun vender tilbage. For os står denne periode ikke til at blive ændret.

Skal vi virkelig krydse fingre for, at hendes ansøgning om Ophold- og Arbejdstilladelse bliver færdigbehandler inden hun som planlagt vender tilbage her til Danmark, men den er vel først gældende den dag hun så fylder 24, hvilket er ca. 3 uger for sent i forhold til vores planer/håb?

Så hvad er det ellers af muligheder :?:

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Gift, men skal rejse tilbage, og hvad så

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.07.2015 10:53:23

Hvis hun rejser hjem igen, mens sagen behandles, skal hun blive i hjemlandet, indtil opholdstilladelsen gives. Og den kommer tidligst på hendes 24 års fødselsdag. Men så kan hun også frit rejse herop igen uden først at skulle have visum.

Hvis hun har noget hun SKAL have lavet i hjemlandet og I samtidig gerne vil have, at hun er her knap 3 uger før sin fødselsdag, så må I tage et valg om, hvad der er vigtigst. Det valg kan kun I selv træffe.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar