Frameldt folkeregistret: kan en kommune afslaa vielsen?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Line E.
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08.06.2008 20:18:34
Geografisk sted: Uganda

Frameldt folkeregistret: kan en kommune afslaa vielsen?

Indlæg af Line E. » 08.06.2008 20:36:45

Jeg er frameldt folkeregistret da jeg bor i Uganda med min kaereste der er indisk statsborger. Vi vil gerne vies paa Kbh Raadhus, men paa Justitsministeriet og Kbh Kommunes hjemmesider staar der foelgende:

"Hvilken kommune skal jeg rette henvendelse til?
Du skal rette henvendelse til den kommune hvor du eller din partner bor. Har ingen af jer bopæl i Danmark, kan I rette henvendelse til den kommune, hvor den ene af jer eller I begge opholder jer. I kan også rette henvendelse til en anden kommune, men den kommune har ikke pligt til at foretage prøvelsen."

Anden-sidste saetning er ikke muligt, for da ingen af os har bopael i DK kan vi jo heller ikke rette henvendelse til den kommune hvor en af os bor. Vi kunne proeve at soege og se hvad der sker, men min kaerestes Schengenvisum udloeber i November og da vi ikke persontligt kan tage op paa kommunen/bryllupskontoret men skal sende ansoegningen pr post, kan der godt gaa lang tid inden vi faar besked.

Er der nogen af jer der ved om vi kan slaa paa et krav om at blive gift i Kbh. selvom jeg (som dansk statsborger) er frameldt folkeregistret da jeg arbejder i udlandet for en dansk organisation? Paa forhaand mange tak.

matildeudenh
Indlæg: 173
Tilmeldt: 19.12.2007 21:57:11

Indlæg af matildeudenh » 10.06.2008 08:52:08

Jeg ved intet om hvordan reglerne er, men jeg ved, at det også er sket at turister er blevet gift i Københavns Kommune, det vil altså sige turister hvor ingen af parterne er danske statsborgere - de har så godtnok opholdt sig i kommunen,men altså. Jeg tror ikke, at de umiddelbart vil afvise jer. Ellers er den kommune, du sidst har boet i et bud. Tønder Kommune har også lempelige regler, fordi de har mange turister der gifter sig der.

BlueEyeZ
Indlæg: 81
Tilmeldt: 12.06.2007 22:57:55

Indlæg af BlueEyeZ » 10.06.2008 08:53:51

Hvis man ikke er bosat i DK skal man blot betale et gebyr for at blive gift på Københavns Rådhus. Er en af parterne bosat i DK er det gratis.

Så det kan altså sagtens lade sig gøre, selvom man ikke er bosidende i DK.

Besvar