Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af SigneLassen » 24.05.2015 20:19:10

Hej alle sammen!

Jeg har søgt på kryds og tværs i det her forum, og jeg har fundet en enkelt person, som har skaffet papirer fra Afghanistan, men har skrevet privatbesked uden held.

Er der nogen, som har erfaring med at få civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran?!
Er der nogen, der kan svare på, om man skal have civilstandsattesten fra det land, hvori man har statsborgerskab (i min kærestes tilfælde, Afghanistan), eller det land, han er født og har boet hele sit liv i (Iran)?

På forhånd tak for den gode hjælp herinde!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2015 07:04:51

En dansk kommune kræver normalt civilstandsattest fra det eller de lande, hvor man har boet de sidste 10 år. Spørg kommunen, hvad de helt præcist kræver. Det er jo dem, der skal godkende papirerne i sidste ende.

AliBaba
Indlæg: 80
Tilmeldt: 07.07.2011 21:36:00

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af AliBaba » 25.05.2015 09:53:06

Hej SigneLassen

Jeg ved ikke om Iran vil give ham en civilstandsattest ( barge Tajarod ) når han er Afghansk statsborger, men han kan jo prøve ved folkeregistret ( Sabte Ahval ) i den byen han er.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af SigneLassen » 25.05.2015 17:21:56

Tak! :D

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af SigneLassen » 27.05.2015 15:17:09

Nu har jeg ringet til Skatteverket i Sverige (jeg forstår ikke helt præcist, hvad det er for en institution), som sagde, at han bare skulle bruge civilstandsattesten fra Iran - men er det i virkeligheden Malmö Kommune, jeg skal ringe til?

AliBaba
Indlæg: 80
Tilmeldt: 07.07.2011 21:36:00

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af AliBaba » 28.05.2015 11:44:58

Lad ham ringe til den Afghans ambassade for at spørger om det.

http://dkiafghanistan.um.dk/da/rejse-og ... i-danmark/

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af skaanebo » 28.05.2015 11:46:42

Det er naturligvis det sted, I ønsker at blive gift, som skal godkende dokumentationen.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af SigneLassen » 06.07.2015 20:13:36

Tak for al den foregående hjælp:
Jeg har brug for hjælp igen!

Nu har vi så besluttet os for, efter mange overvejelser og finde rundt i oplysninger, at blive gift og flytte til Malmø.
Nu viser det sig så, efter jeg har rådspurgt mig med Skatteverket, og de sagde, at min kæreste skulle skaffe en civilstandsattest fra Iran, fordi det er landet, han har opholdt sig i, at Iran, fordi afghanere i den grad er andenrangsborgere, ikke registrerer afghanske ægteskaber, og derfor heller ikke kan udstede en civilstandsattest på afghanske borgere registeret i Iran ...
Hvad fanden gør vi så?
Er der nogen, der har lignende erfaringer, fx med andre statsløse?
Jeg har tænkt mig at ringe til Skatteverket i morgen og fortælle om situationen, men ja, gode råd eller erfaringer modtages med kyshånd!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af skaanebo » 06.07.2015 20:43:14

Måske er det bare nemmere at I gifter jer et andet sted i verden, fx i Afghanistan.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af SigneLassen » 07.07.2015 06:53:45

Det er ikke en mulighed i Afghanistan, og han har ikke noget pas, så det er heller ikke muligt at tage til et andet land.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af skaanebo » 07.07.2015 08:51:38

Hvordan kan I så gifte jer, hvis han ikke har et gyldigt pas? Kræves det ikke også i Sverige? Han kan i hvert fald ikke få lovligt ophold nogen steder uden at have et gyldigt pas.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af SigneLassen » 10.07.2015 10:10:44

Sverige krævede muligvis bare et ID-kort.
Under alle omstændigheder var det også mest for at sige, at vi ville gøre rigtig meget for at undgå at tage udenlands med visum- og ventetidsproblemer til følge, og at det ikke er en mulighed for ham ag tage hjem.
Vi havde regnet med at skulle skaffe et pas, men der blev givet forskellige oplysninger om muligheden herfor.

Men for lige at fortælle vores løsning efter, at Skatteverket svarede og ambassaderne endelig tog telefonen - og svarede fyldestgørende:

Skatteverket startede med at sige, at selvom jeg skaffede papirerne, kunne vi ikke giftes i Sverige, fordi de ikke godkendte afghanske pas eller nogen andre papirer fra Afghanistan, Syrien eller Somalia, så jeg gik rimelig meget i panik.

Men vi fik fat i en sød mand fra den afghanske ambassade i Oslo, som sagde, vi kunne skaffe en civilstandsattest via den afghanske ambassade i Teheran, og at han ville godkende den og lave et pas til os uden problemer, selvom min kæreste hverken har et udløbet pas eller en opholdstilladelse, som de ellers skriver er nødvendigt. Og at hvis der var problemer fra Sveriges side med at godkende passet, skulle han nok blåstemple det også :)

Så nu skal min kærestes bror 'bare' skaffe papiret i Teheran, som jeg krydser fingre for, er en nem sag, og vi skal så 'bare' ulovligt til Oslo, så burde vi kunne blive gift :)

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af SigneLassen » 09.08.2015 16:53:31

Det er på ingen måde en nem sag at få fat i sådan en civilstandsattest, pt. siger telefonsvaren på den afghanske ambassade i Teheran, hvor ingen nogensinde tager telefonen (prøvet hver dag i to uger), at man skal dukke personligt op og have fem vidner med til at bevise, at man ikke er gift. Ambassaden i Oslo siger dog, at man kan sende en repræsentant, men det kan vi hverken få be- eller afkræftet, når de ikke tager telefonen.

Hvis telefonsvareren har ret - er der nogen, der kender til mulighederne for at blive gift på dispensation i Sverige, altså uden civilstandsattest? Jeg har snakket med en rådgiver i Danmark, og hun siger, at det kan lade sig gøre en gang i mellem i Danmark, men at hun intet ved om Sverige. Min kæreste har en ven, som det er lykkes for at blive gift i Sverige uden civilstandsattest, men det virkede mere som inkompetence/en forglemmelse.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af dotGusten » 12.08.2015 00:07:13

SigneLassen skrev:Så nu skal min kærestes bror 'bare' skaffe papiret i Teheran, som jeg krydser fingre for, er en nem sag, og vi skal så 'bare' ulovligt til Oslo, så burde vi kunne blive gift :)
Send ham en pose penge, så kan han vel nemt fikse den sag. Men ellers er det et ret ambitiøst projekt i har gang i.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Civilstandsattest fra Afghanistan og/eller Iran - hjælp!

Indlæg af SigneLassen » 31.08.2015 14:39:22

Yep, det må man sige!

Vi havde lige en advokat på hånden, men ham fik min kæreste da jaget væk, ved ikke at gide at betale de 5000 kr. for at skaffe ham en civilstandsattest..
Så vi er ved at finde en lidt billigere løsning på en advokat eller lign. i Teheran.

Men endnu mere snak med Skatteverket, som siger, at tingene altså under ingen omstændigheder kan legaliseres, så de kan bruges i Sverige. Jeg tror bare ikke på det, men jeg har prøvet at kontakte en hel del forskellige organisationer og rådgivning i Sverige. Sig endelig til, hvis I kender noget juridisk rådgivning i Sverige, som ved noget om legalisering af papirer!!!

Besvar