Illegal og familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Illegal og familiesammenføring

Indlæg af SigneLassen » 25.05.2015 17:20:38

Ja, det forstår jeg godt, det med at tage tilbage til sit hjemland var, hvis vi blev skilt, så ville han - i modsætning til andre herinde, forstås - ikke kunne tage hjem igen (permanent).

Så derfor ville der være en usikkerhed forbundet med familiesammenføring, fremfor at få opholdstilladelse via asyl.
Så ved nogen, om man søge asyl efter man har fået familiesammenføring?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Illegal og familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 25.05.2015 17:41:25

Vær lige obs på, at hvis han faktisk får asyl og dermed bliver flygtning, vil han ALDRIG nogensinde kunne vende hjem og besøge sit land igen, da det er et vilkår for flygtningestatus, at man ikke besøger sit hjemland.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Illegal og familiesammenføring

Indlæg af SigneLassen » 25.05.2015 19:36:31

Hmm, god pointe! Jeg synes godt, at jeg læste det nogen steder, men troede ikke helt på det, da jeg tænker, at jeg har hørt om andre flygtninge, der tager hjem og besøger familie!?

Men han er afghansk statsborger, så hans flygtningeland vil vel være Afghanistan, selvom han aldrig har været der, men født og opvokset i Iran. Så det burde vel egentligt ikke være noget problem?

Tak for info anyway :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Illegal og familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 25.05.2015 20:15:42

De flytninge, der besøger deres hjemland, gør det næppe på lovlig vis, eller også gør de det med henblik på at vende retur og forlade Danmark, hvis forholdene i hjemlandet tillader, at de vender tilbage.

Hele tanken med at få asyl er jo, at man er forfulgt i sit hjemland. Hvis man så alligevel godt kan rejse hjem, så har man jo ikke behov for den beskyttelse, som man har fået i Danmark som flygtning mere.

Så flygtningestatus er ensbetydende med, at din partner ikke vil kunne besøge det land, hvor han er flygtet fra og/eller statsborger i.

Får din partner derimod opholdstilladelse eller opholdskort på baggrund af jeres forhold, kan man frit rejse, som man har lyst.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Illegal og familiesammenføring

Indlæg af SigneLassen » 25.05.2015 23:05:44

Yes, jeg er med. Under alle omstændigheder kan han ikke rejse til Afghanistan, hvilket er irrelevant, når han ikke kender nogen der og aldrig har været der. De er ligeglade med, hvor man flygter fra, det er kun statsborgerskabet, der har relevans i hans sag.

Anyway, ved du/nogen, om det kan lade sig gøre at søge asyl, selvom man har en reel opholdstilladelse (via familiesammenføring) i Danmark?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Illegal og familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 26.05.2015 09:43:31

Hvis det er Iran, han flygter fra, vil det være Iran, han ikke kan besøge, så længe han er flygtning.

Mig bekendt er der intet til hinder for at søge asyl i DK umiddelbart efter ankomst til DK, selv om man har opholdstilladelse på baggrund af ægteskab.

Men det er vigtigt, at man søger asyl med det samme, man er ankommet. Altså ikke noget med fx først at tilbringe fire måneder på processuelt ophold i DK, mens jeres ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af jeres ægteskab behandles, uden at søge asyl.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Illegal og familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 26.05.2015 12:23:22

Helt så firkantet er det ikke, men et besøg i det land (hjemlandet/asyllandet) man er flygtet fra, som sker inden for 10 år efter at man fik asyl, kan udløse at opholdstilladelsen inddrages.

I din mands tilfælde er hans hjemland Afghanistan og hans asylland formodentlig Iran.

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/asyl/ophoer.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Illegal og familiesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 26.05.2015 14:09:01

Hvad han mener, er vel tværtimod, at med en opholdstilladelse som familiesammenføring, så kan han risikere, at han bliver NØDT til at rejse hjem, hvis jeres forhold går i stykker, før han har fået permanent opholdstilladelse. Og ja sådan er det. At få anerkendt status som flygtning vil give ham en bedre retsstilling end at blive familiesammenført.

Men om det overhovedet er en realistisk mulighed, det er jo så en anden sag. Man kan kun få asyl, hvis man forfølges af regimet i det land, hvor man er statsborger. Eller af andre lignende årsager risikerer dødsstraf, tortur eller anden umenneskelig behandling.

Da du beskriver, at han aldrig har været i Afghanistan men er født og opvokset i Iran, er det meget svært for mig at se, hvad der kunne gøre ham berettiget til asyl? For hvis han aldrig har været i Afghanistan, kan hverken den afghanske regering eller nogen andre vel være så sure på ham, at de vil dræbe eller torturere ham?

At han ikke har lyst til at bo i Afghanistan, er yderst forståeligt, men kan aldrig gøre ham berettiget til asyl. Med al respekt er der jo næppe ret mange mennesker i Afghanistan, som ikke hellere ville bo et andet sted.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Illegal og familiesammenføring

Indlæg af SigneLassen » 27.05.2015 15:15:30

Tak for svar :)
Altså mit spørgsmål går ikke så meget på, om han kan få asyl eller ej. Det kan han, hvis han ikke bliver stemplet som utroværdig igen, men på grundlag af hans faktiske situation, godt. Han risikerer dødsstraf, så det er også derfor, at han meget nødigt vil tilbage igen, og derfor han ville stå noget bedre med en opholdstilladelse på baggrund af asyl, end af familiesammenføring.

Men det er jo om at spille sine kort rigtigt, som han ikke formåede første gang, og derfor er afvist - folk lyver og får asyl, andre fortæller sandheden, og er under flygtningekonventionen, og får ikke asyl.
Og hans asylland er Afghanistan, jeg kan ikke gennemskue, hvorfor de ikke vil acceptere Iran som hans asylland, men det vil de ikke.
Whatever, det var ikke, hvad der skulle diskuteres.

Men Skaanebo, det du siger med at skulle søge asyl med det samme, han kommer tilbage, har du det et sted fra?
For han har jo søgt asyl i Danmark, så det vil handle om en genoptagelsessag, og så vidt jeg har forstået på min kæreste, så kan man sende uendeligt mange af dem.
Hele humlen for os er, at han skal registreres i systemet for at få genoptaget sin asylsag, og det vil gøre, at han ender i Ellebæk fængslet i 2-3 måneder, hvilket han er meget lidt interesseret i. Desuden vil han gerne først færdiggøre sin uddannelse, hvilket er til vinter, og der går så efter fængselsopholdet yderligere 12 måneder, før han får svar, om hvorvidt de ønsker at genoptage sagen, så han kan komme til et interview. Og derefter yderligere lidt tid før en (forhåbentligt) opholdstilladelse, eller en deportering, hvortil jeg alligevel skal tage til Afghanistan og gifte mig med ham, så han kan komme tilbage igen, og så går der jo yderligere lang tid...

Så det korte af det lange er, at jeg rigtig gerne vil have, at han får en opholdstilladelse og har mulighed for at arbejde snart - jeg magter ikke, at der går endnu halvandet år, før at han har selvbestemmelse over eget liv og mulighed for at arbejde.
Så med den baggrund vil jeg gerne giftes med ham her til efteråret, selvom vi ikke har været sammen længe nok til ægteskab i min (danske) optik.
Men jeg vil også gerne ikke føle mig forpligtet til at forblive i ægteskabet, hvis alt skulle bryde sammen, fordi han så ikke kan rejse hjem...

Besvar