Hermed den lovede tilbagemelding.
Jeg har nu både talt og mødtes med "min" katolske præst. Han er af den helt klare overbevisning, at en borgerlig vielse ikke KAN opfattes som en "rigtig" vielse af nogen katolske trosretning, idet den jo netop er et udtryk for en ikke religiøs vielse.
For at den katolske kirke kan betragte en ægteskab for værende indgået, forudsætter det en kirkelig vielse har fundet sted. Da det ikke er tilfældet med en borgerlig vielse,
bør kirken ikke modsætte/nægte en efterfølgende kirkelig vielse. Hvorfor kirken så modsætter sig et sådan bryllup, behøver vi ikke at debattere her, men derimod huske, ikke altid at tage et nej for værende det endelig eller korrekte svar
Det der nu er aftalt er, at efter vi træffer den egentlige beslutning om en officiel forlovelse (her til påske), så aflægger jeg og min nyforlovede den lokale præst i Filippinerne et uformelt høflighedsvisit. Hjemme igen, så får jeg "min" præst til at kontakte præsten i Filippinerne og dermed sikre os det ønskede bryllup der.
Endelig er det intet problem, at en katolik og en protestant kan blive katolsk gift. Dog skal ægteskabet her (naturligvis) indgås efter de ritualer mm. som i alle andre katolske vielser. Det står mig altså frit for, at konvertere eller ej, både før og efter brylluppet.
Jeg behøver vel ikke at nævne, at denne weekend har været særdeles positivt for mindst et kærestepar