SVERIGE

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

MOM
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.09.2013 18:04:59

SVERIGE

Indlæg af MOM » 24.09.2013 18:12:40

Vi skal bruge lidt hjælp her. Min kæreste og jeg er ved at være pressede. Jeg er dansk, hun er mexicansk. Hun har tidligere været gift i Danmark, men blev skilt efter 4 år. Derfor går hun ikke under 5 års reglen, og står til udvisning. Jeg kunne godt gifte mig med hende, men har fået offentlig ydelse inden for de sidste 3 år, og derfor kan hun ikke blive godkendt her. Hvad gør vi så??? Vi leder efter lejlighed i Sverige, men de hænger ikke på træerne. Så hvis nogen kender den en løsning på vores problem og kan hjælpe, så skriiiiiv. Mvh. MOM

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: SVERIGE

Indlæg af fundiver199 » 24.09.2013 19:37:55

Du har allerede selv delvist svaret på dit eget spørgsmål. Hvis I ikke lever op til de danske krav og heller ikke har mulighed for dispensation f.eks. pga. børn fra et tidligere forhold, så er "EU-løsningen" meget ofte den mest realistiske at gå efter.

Der er dog også andre løsninger herunder opholdstilladelse med henblik på at studere eller arbejde i Danmark, og navnlig den ordning, der hedder "fastholdelse af arbejdskraft". Den kræver dog, at hun har arbejdet 2 år for samme arbejdsgiver på det tidspunkt, hvor hendes opholdstilladelse bliver inddraget. Og hun har kun 7 dage til at søge.

MOM
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.09.2013 18:04:59

Re: SVERIGE

Indlæg af MOM » 29.09.2013 17:23:08

Hej igen.
Tak for din tilbagemelding. Men jeg har vist læst lidt for meget og er blevet i tvivl om det bedste er efter Eu reglerne eller de svenske nationale regler der er bedst. Og hvordan det stiller os i forhold til at kunne flytte derover sammen eller om det er noget med at jeg skal flytte derover og hun skal søge fra sit hjemland??? Og hvad er bedst at gifte sig i DK nu eller vente til vi er i Sverige??

Tak igen.
MOM

Henrik S
Indlæg: 154
Tilmeldt: 01.06.2009 18:02:11

Re: SVERIGE

Indlæg af Henrik S » 05.10.2013 09:39:31

Hej MOM

Mit forslag er, flyt til Sverige og brug EU reglerne.
Når først din kæreste har opholdsret ifølge dem, har I lov til at søge efter de Svenske regler, uden at hun skal tage ud af Sverige.

Det har jeg og min kone selv gjort, mest for den ekstra sikkerhed der er i opholdsret efter svenske regler.

Det er bedst at gifte jer inden I flytter.
Hvis ikke I har levet sammen i 1½ år, er I nødt til at være gift for at hun kan få opholdsret i Sverige.

Når I er gift, flytter I bare derover sammen.

Venlig hilsen
Henrik

MOM
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.09.2013 18:04:59

Re: SVERIGE

Indlæg af MOM » 19.10.2013 12:10:05

Hej Henrik,
Tak for dit svar. Det er MOMs kæreste som skriver nu... Det vil sige at vi ikke kan søge efter de svenske nationale regler uden at jeg skal ud af Sverige? Jeg har en opholdstilladelse i Danmark og jeg har haft det nu i snart 4 år, hjælper det ikke noget?

Vil også spørge dig om den sygesikring de forlanger. Vi har læst det her:
Bemærk: Mange ÆUG-medlemmer har siden november 2011 oplevet problemer med, at Skatteverket i Malmø har forlangt dokumentation for, at deres ægtefælle er dækket af en sygesikring fra Danmark, før ægtefællen kan få udstedt et svensk personnummer og i nogle tilfælde også et svensk opholdskort. Hvis du arbejder i Danmark et vist antal timer om måneden, kan problemet løses ved, at din tidligere danske kommune udsteder et blåt EU-sygesikringsbevis til din ægtefælle.

Som sagt har jeg en opholdstilladelse i Danmark og derfor det gule sygesikring alle har når man han en cpr nummer. Kan vi ikke bruge det?
Kunne jeg få et blåt EU-sygesikringsbevis selvom jeg har det gule sygesikring? (sundhedskort).

Jeg må navne at min opholdstilladelse udløber til februar 2014. Vi flytter til Sverige i januar. Jeg vil tro at når vi flytter til Sverige vil min opholdstilladelse i Danmark blive inddraget?

Synes du stadig at det bedste for os er at flytte og søge efter EU regler?

På forhånd tusind tak for hjælpen!
Vh
MOMs kæreste :D

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: SVERIGE

Indlæg af skaanebo » 19.10.2013 15:12:32

Hvis du stadig er folkeregistreret i DK, kan du søge via Sveriges ambassade i DK. Men du kan ikke forvente at din ansøgning behandles, hvis du flytter til Sverige uden at have fået opholdstilladelse først.

Hvis det er vigtigt for dig at flytte til Sverige først og søge ophold bagefter, er EU-reglerne den eneste mulighed.

MOM
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.09.2013 18:04:59

Re: SVERIGE

Indlæg af MOM » 19.10.2013 19:16:37

skaanebo skrev:Hvis du stadig er folkeregistreret i DK, kan du søge via Sveriges ambassade i DK. Men du kan ikke forvente at din ansøgning behandles, hvis du flytter til Sverige uden at have fået opholdstilladelse først.

Hvis det er vigtigt for dig at flytte til Sverige først og søge ophold bagefter, er EU-reglerne den eneste mulighed.
Hej,
Tak for det hurtige svar! Jeg har læst dette her afsnit:
Tidligere var det som hovedregel ikke muligt at få lov at aflevere en ansøgning om familiesammenføring efter Sveriges nationale regler, hvis man allerede opholdt sig i Sverige. Men den praksis har Sverige ændret, når det drejer sig om familiemedlemmer til unionsborgere. Så i dag er der faktisk kun fordele ved at søge efter Sveriges nationale regler, og man kan også vælge at gøre dette, selvom man allerede har fået udstedt et opholdskort efter EU-reglerne.

Hvad betyder det reelt?

Mvh
MOM

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: SVERIGE

Indlæg af skaanebo » 19.10.2013 22:22:32

Det betyder, at der kan søges parallelt efter både svenske og EU-regler, hvis du vel at mærke opfylder betingelserne til brug af EU-regler. Opfylder I ikke betingelserne til brug af EU-regler, kan I ikke forvente positivt svar på en ansøgning efter svenske regler alene, hvis ansøger allerede befinder sig i Sverige.

MOM
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.09.2013 18:04:59

Re: SVERIGE

Indlæg af MOM » 19.10.2013 22:54:25

skaanebo skrev:Det betyder, at der kan søges parallelt efter både svenske og EU-regler, hvis du vel at mærke opfylder betingelserne til brug af EU-regler. Opfylder I ikke betingelserne til brug af EU-regler, kan I ikke forvente positivt svar på en ansøgning efter svenske regler alene, hvis ansøger allerede befinder sig i Sverige.
Hej,
Tak igen for det hurtige svar!
Et spørgsmål til... Skal man have arbejde hvis man søger efter EU regler? Vi læser og læser så meget om alle de regler der er at vi bliver virkelig forvirrede og det er svært at finde ud af det! :(
Hvad er det med at man godt kan bor i Sverige og man behøver ikke have arbejde eller gøre noget for de første 3 måneder hvis den person som ikke er EU borger har et visum eller en opholdstilladelse? Hvordan er det? Jeg har en opholdstilladelse men som sagt tidligere, den udløber i februar 2014 og jeg vil tro at den giver mig ret kun til at opholde mig i Danmark?
Kunne jeg så søge visum inden vi flytter til Sverige? Ville det tage lang tid at få det?
Vi er lidt bekymrede fordi det kan ske at min kæreste ikke har job på det tidspunkt vi flytter. Har vi så slet ikke en chance for at jeg kan søge om opholdstilladelse uden at de sender mig til mit land mens vi venter på svar?

Tusind tak for hjælpen!
Mvh
MOMs kæreste

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: SVERIGE

Indlæg af skaanebo » 20.10.2013 07:37:21

Nej, man SKAL ikke nødvendigvis arbejde, man kan også studere, være pensionist eller bare have en fed bankkonto. Det vigtige er, at man ikke bliver social klient, men er selvforsørgende.

Men hvis din partner flytter til Sverige i morgen, og du bliver i DK, kan du allerede nu søge opholdstilladelse og håbe, ansøgningen behandles hurtigt. Du kan ikke søge visum uden at skulle rejse hjem først.

MOM
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.09.2013 18:04:59

Re: SVERIGE

Indlæg af MOM » 20.10.2013 08:53:18

skaanebo skrev:Nej, man SKAL ikke nødvendigvis arbejde, man kan også studere, være pensionist eller bare have en fed bankkonto. Det vigtige er, at man ikke bliver social klient, men er selvforsørgende.

Men hvis din partner flytter til Sverige i morgen, og du bliver i DK, kan du allerede nu søge opholdstilladelse og håbe, ansøgningen behandles hurtigt. Du kan ikke søge visum uden at skulle rejse hjem først.
Hej igen,
Tak for oplysninger. Det ser desværre sort for os! :( Vi troede ikke det skulle være så svært. Problemet er at det ikke ser ud som at vi opfylder betingelser for EU. Derfor ville vi søge efter de svenske nationale regler men du siger at de kan vi heller ikke (uden at jeg skal forlade landet). Er du hel sikker på at der ingen chance er hvis vi søger efter de svenske regler?
Hvor er det bare frustrerende og trist at man skal gå igennem alt det her for at få lov til at være hos den man elsker. :( :( :(

Mvh
MOMs kæreste

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: SVERIGE

Indlæg af skaanebo » 20.10.2013 09:03:01

I har jo allerede fået mindst en løsningsmulighed, hvis det er vigtigt at få ophold efter svenske regler: Din kæreste flytter til Sverige NU, og du indleverer en ansøgning om opholdstilladelse lige så snart, din kæreste er registreret i Sverige, mens du selv bliver boende i Danmark. Sværere er det altså ikke. Og sagsbehandlingstiderne er det helt umuligt at forudsige. Nogle er heldige, at det kun tager 3 måneder, andre er uheldige at det tager 18 måneder. Det kan man simpelthen ikke planlægge efter. Og hvis du af en eller anden grund for død og pine ikke vil tilbage til dit eget land, kan du jo også bare rejse til et andet sted i verden, hvor du kan bo og opholde dig lovligt, indtil ansøgningen om den svenske opholdstilladelse er bevilget.

Alternativet hedder EU-regler: I gifter jer, din kæreste får sig et job og kan forsørge jer begge.

MOM
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.09.2013 18:04:59

Re: SVERIGE

Indlæg af MOM » 21.10.2013 15:59:41

skaanebo skrev:I har jo allerede fået mindst en løsningsmulighed, hvis det er vigtigt at få ophold efter svenske regler: Din kæreste flytter til Sverige NU, og du indleverer en ansøgning om opholdstilladelse lige så snart, din kæreste er registreret i Sverige, mens du selv bliver boende i Danmark. Sværere er det altså ikke. Og sagsbehandlingstiderne er det helt umuligt at forudsige. Nogle er heldige, at det kun tager 3 måneder, andre er uheldige at det tager 18 måneder. Det kan man simpelthen ikke planlægge efter. Og hvis du af en eller anden grund for død og pine ikke vil tilbage til dit eget land, kan du jo også bare rejse til et andet sted i verden, hvor du kan bo og opholde dig lovligt, indtil ansøgningen om den svenske opholdstilladelse er bevilget.

Alternativet hedder EU-regler: I gifter jer, din kæreste får sig et job og kan forsørge jer begge.
Hej igen,
Problemet er at han ikke kan bare flytte i morgen eller snart! Han skal have et sted at bo. Vi har en lejlighed nu men vi kan flytte først fra den 01.01.2014
Er det ikke muligt at søge for opholdstilladelse der allerede nu, selvom han stadig bor her hvis vi fremviser kontrakten for lejligheden?

Undskyld så mange spørgsmål og tak igen for hjælpen!

Mvh
MOMs kæreste

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: SVERIGE

Indlæg af skaanebo » 21.10.2013 16:38:43

Nej, det vil kun være muligt, hvis han er svensk statsborger, eller hvis han har boet i Sverige tidligere og derfor allerede har et svensk personnr.

MOM
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.09.2013 18:04:59

Re: SVERIGE

Indlæg af MOM » 03.01.2014 21:07:09

Hej igen,

Nu er vi gift og flyttet til Sverige. Vi skal nu søge opholdstilladelse til mig men har stadig flere spørgsmål.
Min mand har desværre mistet sit job nu i december. Har læst i migrationskverket at når man søger efter EU regler skal man bevis at man kan forsøge sig selv og ægtefælle. Hvis det er at man har et job så skal man aflevere de sidste 3 lønsedler. Fordi han er lige mistet sit job, vi kan godt vise de 3 sidste lønsedler men, er der mulighed for at jeg kan få opholdstilladelse? Jeg mener, kigger migrationsverket kun på lønsedlerne eller ringer de også til arbejdsgiveren?
Et spørgsmål til... Hvis man søger som person med tilstrækkelige midler, hvor mange penge skal man have i bankkontoen ca.?

På forhånd tak for hjælpen og godt nytår!!!

MOM

Besvar