giftes med illegal asylansøger

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

giftes med illegal asylansøger

Indlæg af ismanden1 » 05.10.2012 14:11:48

Hej!

Jeg ønsker at indgå ægteskab i Sverige med en asylansøger, som er illegal i Danmark. Min kæreste har et gyldigt pas. Vi er ved at indhente de nødvendige papirer - hinderprøvning, ægteskabscertifikater og pas -, som kræves af Skatteverket i Sverige. Når og hvis vi får tilladelse til at indgå ægteskab i Sverige, vil vi bosætte os i Sverige og senere søge om familiesammenføring i Sverige eller Danmark.

Spørgsmål:
1. Er det muligt for os at indgå ægteskab i Sverige?
2. Må vi bosætte os i Sverige efter vielsen?
3. Skal vi søge om familiesammenføring i Sverige eller Danmark? Hvor går det hurtigst og mest "smertefrit"? Hvor lang tid vil det cirka varer?

Det skal bemærkes, at jeg har økonomi til at forsørge os begge.

På forhånd tak.

Kærlig hilsen
Niels

Anne Alver
Indlæg: 127
Tilmeldt: 19.06.2008 09:19:09
Geografisk sted: Danmark

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af Anne Alver » 05.10.2012 17:26:16

Som dansk statsborger kan du godt bosætte dig i Sverige, og hvis I ellers kan fremskaffe de nødvendige papirer til vielseskontoret, kan I godt gifte jer der.
Når du er flyttet til Sverige anses du så som EU-borger og som sådan har du ret til at få din ægtefælle til at bo hos dig.
Hvis I vil bo i Danmark på sigt, skal du først have boet i Sverige et stykke tid. Se evt. andet steds her på siden om Sverigesløsningen.

I kan så søge om Familiesammenføring i Danmark og enten vente i Sverige til I får det eller flytte til Danmark og vente her.

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af GitteK » 05.10.2012 17:37:16

Med forbehold for min begrænsede viden:

Ja, såfremt I får en godkendt hindersprövning kan I gifte jer i Sverige.

Ja, hvis du bosætter dig i Sverige (du skal have adresse i SE og svenske cpr.nr) og leve op til kravene om EU reglerne - kan din ægtefælle bo sammen med dig. I bør omgående indgive en ansøgning til Migrationsverket efter EU reglerne og insisterer på en kvittering. Så længe I ikke har fået registeret en ansøgning efter EU reglerne - risikerer din ægtefælle at blive anholdt.

Glem alt om familiesammenføring efter de svenske regler - med mindre din ægtefælle vil rejse hjem og vente i hjemlandet på at ansøgningen behandles.

Hvor vidt I kan søge om familiesammenføring efter de danske regler efter I har giftet jer i Sverige (når den ene opholder sig illegalt i landet) ved jeg intet om.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af mh1 » 05.10.2012 19:01:00

Man kan i princippet kun søge om fs fra et sted, hvor man har lovligt ophold, så det første skridt er at få lovliggjort ægtefællens ophold i Sverige. Det kan ske så snart I er gift, hvis du opfylder de få krav der er til EU-borgere, for at få fs efter EU-reglerne i Sverige.

Det sikreste vil være at planlægge ud fra at opholdet i Sverige skal vare mindst et halvt år. For tiden bliver der rask væk givet afslag på dansk opholdskort, selv hvis det svenske er på plads og EU-borgeren har opholdt sig endda over et år i Sverige. Fs i DK efter EU-reglerne kræver derfor langsigtet planlægning. Hvis du er sikker på at opfylde kravene til fs efter de danske regler kan I dog godt søge om det, men vent for en sikkerheds skyld i Sverige indtil det er bevilget.

Hvis I skulle gå hen og blive glade for Sverige, kan I jo også blive der. Når din ægtefælle har haft lovligt ophold (været folkeregistreret) i Sverige i 5 år, kan hun søge om svensk statsborgerskab, og så kan I senere frit flytte til DK, hvis I ønsker det.
mh
Rådgiver for ÆUG

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af ismanden1 » 06.10.2012 08:20:31

Tak til bidragyderne. Gode svar, som kan benyttes.
Endnu et spørgsmål: Gitte K skriver, at vi skal sørge for STRAKS at ansøge hos Migrationsverket om familiesammenføring efter EU-reglerne og insistere på en kvittering. Hvornår i forløbet er straks? Er det straks efter vielsen i Sverige?

Niels

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af closed1 » 06.10.2012 08:24:48

Det er straks efter du har svensk personnummer og også er gift

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af ismanden1 » 08.10.2012 07:40:33

Min kæreste er flygtet fra Burma til Bangladesh og derfra til Danmark. Min kæreste tilhører den muslimske etniske minoritet Rohingya. Det viser sig, at min kæreste IKKE er i besiddelse af noget pas, men kun kopier af: FØDSELSATTEST OG ID FRA BURMA. Mit spørgsmål er defor nu: Vil de svenske myndigheder - Skatteverket -acceptere disse papirer sammen med hinderprøvningen ved vores ansøgning om at indgå ægteskab?

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af ismanden1 » 08.10.2012 07:52:29

Hej igen!

Jeg glemte at fortælle, at vi har boet sammen på min adresse i Danmark siden slutningen af november 2011, selvom min kæreste officielt på i en flygtningelejr i Danmark. Efter ansøgning til Udlændingestryelsen fik min kæreste i maj 2012 tilladelse til at have adresse hos mig i Danmark - "Privat indkvartering uden økonomi".

Min kæreste har fra Flygtningenævnet fået afslag på asyl og er dømt til tilbagesendelse til Bangladesh og IKKE til Burma/Myanmar. Min kæreste har underskrevet, at vi vil samarbejde med Politiet om tilbagesendelsen. Da min kæreste kun er i besiddelse af kopier af sin fødselsattest og ID fra Burma/Myanmar, tvivler vi på, om en tilbagesendelse kan finde sted!! Det er også derfor, vi forsøger at finde en løsning ved at ansøge om at kunne indgå ægteskab i Sverige.

Hvor længe skal man/vi have boet sammen i Danmark for, at vi kan ansøge om Familiesammenføring her? Er 12 - 18 måneder korrekt?

Venlig hilsen
Niels

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af GitteK » 08.10.2012 08:15:16

Pas er verdens vigtigste dokument i rigtigt mange sammenhæng.

For at få lov til at gifte jer i Sverige skal den udenlandske ægtefælle fremvise et pas ved personligt fremmøde (kopi af pas kan dog accepteres, hvis en myndighed har passet). ID kort eller andet accepteres ikke. Desuden skal han/hun fremvise en attest på, at han/hun ikke er gift i hjemlandet og denne attest skal være stemplet af en svensk ambassade eller lignende i hjemlandet. Attesten skal være fra hjemlandet - ikke fra DK, da der ikke er tale om lovligt ophold.

Så dine nye oplysninger ændrer de tidligere svar: Nej, I kan ikke gifte jer i Sverige. Og heller ikke i DK, da DK kræver lovligt ophold.

Det samme gør sig gældende, hvis du bosætter dig i Sverige. I kan stadig ikke gifte jer uden den udenlandske ægtefælles pas samt attest på civilstand fra hjemlandet.

Omkring at søge familiesammenføring i DK (mens den udenlandske part er i DK), så kræver det (så vidt jeg ved) lovligt ophold, hvilket der i dit tilfælde ikke er tale om.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af mh1 » 08.10.2012 08:34:11

Der er en - omend lille - mulighed for at I kan få lov til at indgå ægteskab i DK TRODS det manglende lovlige ophold.

Normalt kræves der dog længere ulovligt/processuelt ophold SAMT samliv end det, som I tilsammen kan præstere, eller evt. yderligere gode grunde.

Du kan læse her: http://flygtning.dk/fileadmin/uploads/p ... _dec07.pdf

Ingen vil kunne sige på forhånd, om I vil få tilladelse til ægteskab, men der sker altså ikke noget ved at ansøge om det. Få evt. hjælp fra en gratis retshjælp eller fra flygtning.dk til at skrive en ansøgning. Retshjælp kan du evt. finde på en adresserne her: http://www.aarhusretshjaelp.dk/links.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af ismanden1 » 08.10.2012 13:43:39

Hold op, hvor bliver vi klogere hver gang, vi får et svar fra jer!! Men der opstår desværre også flere spørgsmål.

Som nævnt har vi boet sammen siden slut nov. 2012. Min kæreste er afvist som asylansøger og har intet pas. Sverige virker umidelbart som en dårlig løsning uden et pas. Hvad gør vi nu? Afventer, om min kæreste KAN tilbagesendes til Bangladesh, som jo ikke er hans hjemland? Skal vi "bare" flytte til Sverige UDEN AT BLIVE GIFT DER, finde et sted at bo og lade tiden gå, ind til vi kan søge om familiesammenføring i Danmark? Hvis vi gør det, vil min kæreste opholde sig illegalt i Sverige.

Jeg ejer en lejlighed i Spanien. Vil et ophold i Spanien i en periode, som kan bevises over for danske myndigheder, give samme muligheder for familiesammenføring efter Eu-reglerne som i Sverige? Min kæreste vil jo også opholde sig illegalt i Spanien!!

Vi har d.d. boet sammen ca. 10 måneder. Hvis min kæreste bliver tilbagesendt til Bangladesh, og jeg flytter med, vil et ophold for os begge i Bangladesh eller andet land uden for EU kunne tælles positivt med ved en ansøgning om familiesammenføring til DK?

Min kæreste taler og forstår godt dansk. Er netop af sin dansklærer (Røde Kors-skole) blevet opfordret til at søge ind på VUC

Glæder mig endnu engang til jeres svar. På forhånd tak.

Niels

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af GitteK » 08.10.2012 14:46:11

Som Mh skriver, kan I jo ligeså godt forsøge at ansøge om mulighed for at gifte jer i DK.

Umiddelbart giver det ingen mening at flytte til SE, da din kæreste jo også vil være illegal der. Det samme gør sig gældende i alle andre EU lande.

Jeg ved ikke så meget om asyl reglerne - men så vidt jeg ved - kan man godt udvises til andre lande end hjemlandet. Min mand er fra Libyen og kunne udvises til Libyen, Sudan og Egypten.

Hvordan er din kærestes muligheder i Bangladesh - kan der fremskaffes et pas der ? Og hvad med hjemlandet - er der nogle muligheder der ?

Udover det illegale ophold - er den manglende dokumentation for identitet en udfordring. Sådan som jeg forstår dig - så findes der ikke engang et ID kort - men blot kopi.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af skaanebo » 08.10.2012 15:21:21

Nu er der heldigvis mange forhold, som er ved at blive ændret i Myanmar/Burma, så måske kan din kæreste godt rejse hjem og få sig et pas uden at risikere at blive forfulgt eller sat i fængsel.

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af ismanden1 » 08.10.2012 17:28:08

Endnu engang tak for jeres råd og svar.

Ja, det er lidt/meget indviklet. Skal lige nævne, at vi har ansøgt om at indgå ægteskab med dispensation i DK. Desværre forgæves. Det er op ad bakke, men måske lykkes det på den ene eller anden måde.

Kan man udrejse af Danmark uden et pas?

Hilsen
Niels

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af closed1 » 08.10.2012 19:40:45

man kan altid rejse ud , men det er ikke sikkert man kan komme ind i et land men man kan sikkert altid komme hjem til det land hvor man er statsborger . Det er ganske vidst, Danmark ikke holder på nogle som er her illegal , dem ser man da gerne smutte med det samme ...

Besvar