Hvor lang tid tager det for en dansk kommune at anderkende en udenlandsk vielse?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cle5
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16.03.2024 05:40:26

Hvor lang tid tager det for en dansk kommune at anderkende en udenlandsk vielse?

Indlæg af cle5 » 16.03.2024 05:47:27

Det er endeligt(!) lykkedes for mig og min kone at blive gift her i hendes land hvor vi bor sammen. For at jeg kan få et "permanent" visum her skal vores vielse dog også være anderkendt i Danmark.

Jeg har efterhånden fået styr på de dokumenter vi skal sende til min tidligere bopælskommune eftersom hvad de har fortalt mig (autoriseret oversættelse af vores vielsesbevis med apostille og et udfyldt skema).

Jeg har spurgt kommunen direkte hvor længe de regner med processen tager fra de får dokumenterne, men blev fortalt at de ikke kan svare (;_;)

Er der måske nogen herinde der har erfaring med at få en udenlandsk vielse anderkendt i Danmark der kan fortælle mig hvor længe det tog? Tak på forhånd

jeg vil så gerne bare få det her overstået haha

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Hvor lang tid tager det for en dansk kommune at anderkende en udenlandsk vielse?

Indlæg af mhg » 19.03.2024 20:48:09

Det afhænger rigtig meget af, hvilket land der er tale om. De tyrkiske internationale attester kender kommunerne rigtig godt, så det tager ikke lang tid, mens en attest fra Mauritius eller Cap Verde nok kræver lidt nærmere granskning.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

cle5
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16.03.2024 05:40:26

Re: Hvor lang tid tager det for en dansk kommune at anderkende en udenlandsk vielse?

Indlæg af cle5 » 19.03.2024 23:14:14

mhg skrev:
19.03.2024 20:48:09
Det afhænger rigtig meget af, hvilket land der er tale om. De tyrkiske internationale attester kender kommunerne rigtig godt, så det tager ikke lang tid, mens en attest fra Mauritius eller Cap Verde nok kræver lidt nærmere granskning.
det er et land der er forklaret på familieretshusets hjemmeside vedrørende registrering af udenlandske ægteskab. så vidt jeg kan forstå er det den samme resource eller i hvert fald del af den samme som kommunerne reelr bruger til at se om dokumentation opfylder de rigtige krav.

som jeg forstår det, bliver sagen kun sendt videre til familieretshuset hvis det er nødvendigt og de ikke allerede udgiver den relevante information

cle5
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16.03.2024 05:40:26

Re: Hvor lang tid tager det for en dansk kommune at anderkende en udenlandsk vielse?

Indlæg af cle5 » 04.04.2024 13:27:03

har i dag fået dokumenterne afleveret hos kommunen. vil opdatere dette indlæg når jeg får svar hvis nu det skulle hjælpe en i fremtiden :mrgreen:

cle5
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16.03.2024 05:40:26

Re: Hvor lang tid tager det for en dansk kommune at anderkende en udenlandsk vielse?

Indlæg af cle5 » 10.04.2024 10:20:37

det blev registreret i dag

Besvar