afslag på turistvisum uden gyldig grund?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

afslag på turistvisum uden gyldig grund?

Indlæg af Thomas77 » 12.12.2011 16:13:35

Vi har søgt om turistvisum til min kones søster fra Peru, og foreløbig fået afslag med begrundelsen at hun ikke har nok tilknytning til Peru til at hun må få turistvisum til Schengen.

Hun er 20 år gammel, og i gang med uddannelse i Peru, og skal kun på besøg i Danmark her til jul, og nogle måned efter til sin første tur til Europa. Hun skal så tilbage og fortsætte uddannelsen til sygeplejerske.

Vi fik visum til min svigermor i år uden problemer. Hun havde jo andre børn og børnebørn og en butik hjemme i Peru hun skulle hjem til.

Jeg har sagt at jeg betaler flybillet til Danmark og alt kost og logi under besøget.

Peru er i immigrationslandegruppen under lande, hvor man ikke skal have speciel familiær tilknytning til den man besøger for at få visum.

Jeg må indrømme jeg langt fra forstår afslaget.

Ansøgningen er sket via den danske ambassade i La Paz, Bolivia.

Min svigermors ansøgning blev behandlet af det finske konsulat i Lima, men da de ikke længere må bevilge visum til Danmark måtte det gå via Bolivia.

Min svigerfamilie har nu bekostet forsikring, flyreservation, gebyrer for ansøgninger mv. Tilsyneladende spildt.

Jeg er klar over at mange andre har gået værre ting igennem på grund af vores forskruede regler, men det er dybt frustrerende, når jeg egentlig gik rundt og troede det var en formsag.

Min kone har været i kontakt med ambassaden i Bolivia i dag, og de sagde at hendes søsters forældre skulle dokumentere deres økonomi. Det går der så nogle dage med, og når de får dokumenterne i Bolivia, skal de nok behandles i Danmark, og så bliver det vist ikke til noget julebesøg i år.

Jeg mener dog at kunne læse mig frem til at deres afgørelse er forkert, men hvad kan man gøre andet end at brokke sig?

resser
Indlæg: 166
Tilmeldt: 05.03.2010 09:56:13
Geografisk sted: København

Re: afslag på turistvisum uden gyldig grund?

Indlæg af resser » 12.12.2011 16:51:30

Det handler sandsynligvis udelukkende om at hun er ung og sikkert ugift og derfor er en potentiel asylsøger ifølge Visa kontorets tanker, fordi det næsten altid er unge som overskrider visareglerne og bliver i landet og så søger asyl, der er næsten aldrig ældre som søger asyl og derfor er det meget nemmere med ældre, jeg tror at det kan være en ide at både din svigermor og din hustrus lillesøster søger visa sammen.

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: afslag på turistvisum uden gyldig grund?

Indlæg af Thomas77 » 13.12.2011 08:47:43

Tak for tip.

Min svigermor var på besøg her i foråret, og det var tanken min svigerinde skulle alene herover. Ved ikke om jeg formulerede mig lidt uklart.

Men mener du at de skal søge sammen, og så kan svigermor bare blive hjemme selv om hun har fået visum, og lade sin datter tage afsted alene?

Du har nok ret i, at grunden til afslag er mistanken om asylansøgning eller anden forsøg på varigt ophold, selv om det på mig virker dybt usandsynligt at en fra Peru skulle søge om asyl i Danmark. Ansøgningen ville jo med 100 % sandsynlighed blive afvist.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: afslag på turistvisum uden gyldig grund?

Indlæg af fundiver199 » 13.12.2011 10:48:39

Ved ansøgninger fra immigrationslandegruppen til besøg hos andre end ægtefæller og biologiske børn/forældre skal der foretages en konkret vurdering af ”immigrationsrisiko”. Og det omfatter ikke kun risikoen for, at den pågældende vil søge om asyl men også risikoen for, at den pågældende vil blive illegal indvandrer og/eller arbejde sort. Det er grundlæggende de ting, der kigges på.

Og her er det klart, at jo mindre man har at ”vende hjem til”, jo større er alt andet lige risikoen for, at man kunne føle sig fristet af de muligheder, der er beskrevet ovenstående. Så behandlingen af din kones søsters visumansøgning er helt i overensstemmelse med både gældende dansk lov og gældende dansk såvel som international praksis.

Det er ikke nogen menneskeret at rejse rundt i Verden, helt som man har lyst til. Hvilket vi nok bare er til-bøjelige til at glemme, fordi der ikke er særlig mange lande, der er bekymrede for at lukke danske statsbor-gere ind. Men hvis man er fra et fattigt land, så har man ikke de samme muligheder for at rejse frit rundt, da de fleste lande har et forståeligt ønske om at begrænse omfanget af illegal indvandring. Som jo vitterlig også er et stort samfundsproblem i både USA og EU.

På den positive side lyder det jo så som om, at hvis dine svigerforældre kan dokumentere, at de har en god økonomi – og dermed evne til at underholde deres 20-årige datter – så vil Udlændingeservice måske være villige til at revurdere sagen. Så det kan I jo håbe på.

Men ellers er konklusionen nok bare, at I må besøge søsteren i Peru, indtil hun engang er blevet så veletableret, at hun kan få et visum. Det vil f.eks. hjælpe rigtig meget på sagen, hvis hun bliver ansat i en fast stilling, starter på en uddannelse eller bliver gift og får børn.

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: afslag på turistvisum uden gyldig grund?

Indlæg af Thomas77 » 13.12.2011 13:57:18

Tak for svar.

Reglerne giver en vis form for mening. Selvfølgelig skal immigration begrænses, da vi langt fra kan give alle husly, arbejde etc.

Mine svigerforældre arbejder på at skaffe dokumentation, men det går lidt langsom med sådanne ting i peruvianske banker, så det kan nok ikke nås at komme i stand inden mandag hvor søsteren skulle rejse.

Vi havde overvejet at tage til Peru og holde jul, men det ville betyde at min kone skulle have fravær fra sprogskolen, og jeg har jo forklaret at man kun har fravær i tilfælde af sygdom eller lignende. Ikke på grund af ferie udenfor skoleferien.

Men vi må nok bide i det sure æble og vente til næste jul med at se medlemmer fra svigerfamilien.

Det ærgrer selvfølgelig mest min kone, men også mig, da det kribler i fingrene at få lov til at vise svigerfamilien, hvilket land det er jeg har fået min kone til at leve sammen med mig i.

Besvar