Flybillet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zigi_guy
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21.05.2009 23:05:11

Flybillet

Indlæg af zigi_guy » 15.05.2010 09:42:12

Min kone har søgt visum hos den danske ambassade i Iran. Hun har ikke fået svar endnu, men jeg vi håber selvfølgelig, at hun får det om ikke særlig lang tid. Mit spørgsmål er: Er det noget i vejen med, hvis jeg køber hendes flybillet og forsikring her i DK og sende det til hende via mail/fax? Det er meget nemmere i sted for jeg overføre penge til hende osv.? Ambassaden skal jo bare se en gyldig returbillet og forsikring, ligemeget hvor de er købt?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flybillet

Indlæg af skaanebo » 15.05.2010 09:45:44

Nej, du kan købe forsikring og flybillet, hvor som helst du ønsker. Men vent med at købe, indtil I får besked om, at visum er bevilget.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Flybillet

Indlæg af fundiver199 » 15.05.2010 11:04:34

Du kan sagtens købe både billet og forsikring her i Danmark eller online hos et internationalt selskab, det er både nemt, hurtigt og i nogle tilfælde også billigere end at købe "lokalt" i f.eks. Iran.

Hvis du gerne vil bruge et selskab, som har filial i Danmark, så tilbyder IHI den særlige Schengenforsikring, som kun lige har den krævede dækning på 40.000 EUR, hvis du ringer til dem. Her er link til IHI, hvor du bl.a. kan finde kontaktnummer:

http://scandinavia.ihi.com/

Hvis man ikke har noget imod at entrere med et amerikansk selskab (som man skal kommunikere med på engelsk, hvis man får brug for forsikringen), så kan man "skræddersy" en rejseforsikring med præcis den dækning, varighed og selvrisiko, som man ønsker, hos dette selskab til nogle priser, som ligger langt under, hvad de danske selskaber skal have for noget tilsvarende:

www.mnui.com

Husk at der med de nye Schengenregler vist nok kræves 14 dages dækning ud over rejsens varighed. Det kan du læse mere om på ambassadens hjemmeside samt på www.nyidanmark.dk

zigi_guy
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21.05.2009 23:05:11

Re: Flybillet

Indlæg af zigi_guy » 16.05.2010 14:27:56

Tak for jeres svar :)
Jeg har så endnu et spørgsmål: Hvis nu min kone gerne vil forlænge sit visum, eller søge familiesammenføring, er pengene brugt på returbilletten gået tabt? Kan man ikke tegne en form for afbestillingsforsikring der dækker dem? Den eneste form for afbestillingsforsikring jeg kan læse om på flyselskabernes hjemmeside er i forbindelse med akut sygdomme, dødsfald osv.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flybillet

Indlæg af skaanebo » 16.05.2010 16:32:30

Nej, men du kan jo købe en flybillet til fuld, ikke rabatteret pris, hvor der gives fuld fleksibilitet, og hvor man kan få refunderet en ubenyttet billet. det er så også væsentligt dyrere end billigste sæde på økonomiklasse, så det er ikke nødvendigvis en bedre ide end at købe den billigste billet og kun få lufthansskatterne refunderet, hvis den ikke benyttes

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Flybillet

Indlæg af fundiver199 » 16.05.2010 17:42:32

Nogle flybilletter indeholder også den mulighed, at hjemrejsedatoen kan ændres inden for billettens gyldighed på f.eks. 6 eller 12 måneder, typisk mod et mindre gebyr på f.eks. 50-100 $.

Og i den situation kan en ubenyttet returbillet jo bruges i den ene retning, hvis din kone f.eks. gerne vil besøge sin familie i Iran, efter hun har fået opholdstilladelse i Danmark.

Men som skaanebo skriver, så er det ikke sikkert, at der reelt er penge at spare ved at benytte sig af nogen af disse løsninger, da flexible billetter normalt koster mere end "låste", og desuden koster enkeltbilletter normalt også relativt mere end returbilletter.

Så den ubenyttede returbillet er lidt en omkostning, som man bare må tage med i købet, hvis man benytte sig af muligheden for "processuelt ophold" under en ansøgning om familiesammenføring.

Alternativet er, at din kone rejser hjem, når ferien er slut, og herefter søger FS fra sit hjemland. Men det bliver rejseudgifterne jo ikke mindre af tværtimod. Det andet alternativet, som er for sent nu for jeres vedkommende, er at hun kunne have søgt om opholdstilladelse allerede nu i stedet for at søge om et visum.

Men det er så omvendt ikke nogen god ide, hvis hun har brug for at komme til Danmark for, at I kan opfylde tilknytningskravet, og sådan kan vi blive ved.

zigi_guy
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21.05.2009 23:05:11

Re: Flybillet

Indlæg af zigi_guy » 16.05.2010 19:38:35

Ja ok...men situationen er sådan, at hun ikke kan vende tilbage til Iran, da hun ikke er iransk statsborger. Så skal hun have en eneklt billet til DK og en enkelt returbillet til sit hjemland. Det bliver rimelig dyrt, og derfor håbede jeg på at jeg kan får refunderet pengene for returbilletten, når hun får ophold. Men det ser ud til, at vi bare må tage det som en ekstra afgift, hvis hun søger FS i DK.

fundiver199: hun har søgt FS, men har fået afslag netop fordi hun aldrig har været i DK.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Flybillet

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2010 11:48:28

Hvis I alligevel er nødt til at købe enkeltbilletter, så kan det naturligvis bedst svare sig at købe en billet til hjemrejsen, som kan refunderes, hvis den ikke benyttes. I kommer til at lægge nogen flere penge ud, men hovedparten af dem får I jo tilbage igen. Alternativt må hun jo rejse til sit hjemland først og så søge visum og købe en returbillet derfra.

Hvis du er dansk statsborger kan du jo også overveje at flytte til et andet EU-land i mindst 10 uger, så din kone får ret til indrejse og ophold efter EU-retten. Så går det hele meget nemmere, og din kone bliver også meget bedre stillet.

Se forum ”EU-regler” samt ”jeg vil… flytte til Sverige/Schlesvig”

Hvis du ikke er dansk statsborger eller under ingen omstændigheder kan affinde dig med at bo 10 uger i f.eks. Sverige, så kan jeg anbefale dig, at du sikrer dig, at der ikke er andet end din kones manglende besøg i Danmark, som forhindrer, at hun kan få en opholdstilladelse efter de danske regler.

Du kan f.eks. udfylde kontaktformularen til ÆUG´s rådgivning her på vores hjemmeside. Så får vi helt automatisk de fleste af de informationer, som vi skal bruge for at kunne vurdere, hvordan jeres sag står.

zigi_guy
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21.05.2009 23:05:11

Re: Flybillet

Indlæg af zigi_guy » 18.05.2010 17:50:16

fundiver199: Tak for dine svar :) Jeg kan jo lige kort fortælle min historie: Ifølge afgørelsen af hendes FS ansøgning har hun ikke noget tilknytning til DK, da hun aldrig har været her, hvorimod jeg har størst tilknytning til DK; Jeg er dansk statsborger. Vi er begge over 24 og har kendt hinanden i mange år(ingen familerelation). Jeg har min egen bolig, har aldrig modtaget offentlig hjælp, ingen kriminalitet og jeg er i gang med at afslutte min ingeniøruddannelse. Et ophold i sverige vil forlænge min uddannelse, hvilket jeg ikke er særlig intresseret i. I afgørelsen henviser til "et eller flere kortvarige ophold". Så håber jeg at vi kan søge efter danske regler, da efter min opfattelse opfylder vi alle krav, undtaget tilknytningskrav.

Mht. refunderbar billet synes jeg ikke at man kan købe det på nettet. Er det et sted du kan henviste mig til hovr jeg kan købe en enkeltbillet som jeg kan refundere? Eller hvis man kan få refunderet en noget af det?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flybillet

Indlæg af skaanebo » 18.05.2010 18:04:08

Refunderbare billetter kan som regel købes direkte hos det pågældende flyselskab. Køber du på nettet, så sørg for at læse alt det med småt! Køber du ved personlig henvendelse over skranken så sørg udtrykkeligt for at få en billet, der kan refunderes, hvis den ikke benyttes.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Flybillet

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2010 19:15:49

zigi_guy skrev:Et ophold i sverige vil forlænge min uddannelse, hvilket jeg ikke er særlig intresseret i.
Det kan jeg godt forstå. Men om et ophold i Sverige virkelig vil forlænge din uddannelse, det kommer jo i høj grad an på, hvor i landet du læser. Man kan jo godt passe en uddannelse i f.eks. Ballerup fra en bopæl i Sverige.

Der er også en lang og nært forestående sommerferie, hvor der ikke er nogen forelæsninger, der skal passes....

Besvar