shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af hayatiha » 28.10.2009 08:16:20

Kan det passe at et schengenvisa og tilhørende arbejdskontakt til Italien fx har en gyldighedsperiode på mere end 3 måneder? kender en der har et visum fra Marokko som har en gyldighed på 9 mdr fordi der er tilknyttet en arbejdstilladelse i Italien? har altid hørt at Schengenvisa kun er gyldigt i 3 mdr men kan gyldighedstiden være på 9 mdr fx når visaet er opnået i forbindelse med arbejdskontrakt i Italien?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 28.10.2009 10:37:09

Der er nok ikke tale om et visum, men om en form for opholdstilladelse, der så kun gælder i 9 måneder.

Det er jo akkurat ligesom for studerende, der får såkaldt studievisum. Det gælder typisk også kun i 6 eller 12 måneder ad gangen, men er jo ikke et almindeligt visum, men en form for opholdstilladelse.

hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af hayatiha » 28.10.2009 11:33:34

[quote="skaanebo"]Der er nok ikke tale om et visum, men om en form for opholdstilladelse, der så kun gælder i 9 måneder.

Det er jo akkurat ligesom for studerende, der får såkaldt studievisum. Det gælder typisk også kun i 6 eller 12 måneder ad gangen, men er jo ikke et almindeligt visum, men en form for opholdstilladelse.[/quote]


men der står schengen i passet hvor det er stemplet ind, hvordan kan det være? vil det sige at det ikke fungerer som et rigtigt schengenvisa? således at han kan opholde sig i hele europa i de 9 mdr? jeg mener hvis det ikke er et rigtigt schengenvisa kan han så kun tage ophold i det land hvor han kan arbejde?

hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af hayatiha » 28.10.2009 11:36:17

[quote="hayatiha"][quote="skaanebo"]Der er nok ikke tale om et visum, men om en form for opholdstilladelse, der så kun gælder i 9 måneder.

Det er jo akkurat ligesom for studerende, der får såkaldt studievisum. Det gælder typisk også kun i 6 eller 12 måneder ad gangen, men er jo ikke et almindeligt visum, men en form for opholdstilladelse.[/quote]


men der står schengen i passet hvor det er stemplet ind, hvordan kan det være? vil det sige at det ikke fungerer som et rigtigt schengenvisa? således at han kan opholde sig i hele europa i de 9 mdr? jeg mener hvis det ikke er et rigtigt schengenvisa kan han så kun tage ophold i det land hvor han kan arbejde?[/quote]
og vil egentlig også gerne vide om det gir ham samme rettigheder til at være i europa som et schengenvisum hvis han fx skal giftes i eu på dette han har her i passet?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 28.10.2009 11:40:12

Et særligt arbejdsvisum, der er udstedt af Italien, og som gælder 9 måneder, giver ikke mulighed for at arbejde i et andet land end netop Italien. Og man må højst opholde sig i 3 måneder i et andet Schengen-land end Italien, der udstedte visummet. Man må altså ikke rejse til fx Frankrig og bo der i 6 måneder på det visum, der er udstedt af Italien. Man man må gerne rejse rundt inden for Schengen-området på kortere rejser, men altså højst 3 måneder i et andet land end Italien.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 28.10.2009 12:48:28

Som Skaanebo skriver, så er arbejdstilladelsen givet på den baggrund, at indehaveren har en tidsbegrænset ansættelseskontrakt med en italiensk arbejdsgiver. Og derfor kan det naturligvis ikke lade sig gøre at benytte arbejdstilladelsen til i stedet at bo og arbejde 9 måneder i Frankrig eller Danmark.

Men hvis indehaveren af arbejdstilladelsen har fri fra arbejde, f.eks. i weekender eller i sin ferie, så må han gerne bruge sin fritid til at besøge andre Schengenlande, dog højest i 90 dage ad gangen i hvert land.

hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af hayatiha » 28.10.2009 12:58:39

[quote="fundiver199"]Som Skaanebo skriver, så er arbejdstilladelsen givet på den baggrund, at indehaveren har en tidsbegrænset ansættelseskontrakt med en italiensk arbejdsgiver. Og derfor kan det naturligvis ikke lade sig gøre at benytte arbejdstilladelsen til i stedet at bo og arbejde 9 måneder i Frankrig eller Danmark.

Men hvis indehaveren af arbejdstilladelsen har fri fra arbejde, f.eks. i weekender eller i sin ferie, så må han gerne bruge sin fritid til at besøge andre Schengenlande, dog højest i 90 dage ad gangen i hvert land.[/quote]

Det var også det jeg mente om han måtte opholde sig andre steder i eu end det land italien, hvor han skal arbejde?
jeg ved godt, at han ikke må arbejde andre steder end italien.

Kan han så blive gift fx i sin ferie i et andet euland på dette arbejdsvisum? eller skal han have et rigtigt schengenvisum for at blive gift?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 28.10.2009 14:06:38

Medmindre det er et nationalt visum, der alene gælder til Italien, så må han naturligvis gerne rejse til Danmark og gifte sig der, forudsat at han opfylder de vilkår, der stilles for at gifte sig i Danmark.

hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af hayatiha » 28.10.2009 14:11:56

[quote="skaanebo"]Medmindre det er et nationalt visum, der alene gælder til Italien, så må han naturligvis gerne rejse til Danmark og gifte sig der, forudsat at han opfylder de vilkår, der stilles for at gifte sig i Danmark.[/quote]

Ok. ved i om det kræver at man har et job på forhånd for at få sådan en arbejdstilladelse? eller hvad det ellers kræver for at få en evt ny arbejdstilladelse når denne han har ophører?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 28.10.2009 14:23:55

De enkelte EU-lande bestemmer selv, hvilke vilkår de vil stille for at tildele en arbejds- og opholdstilladelse til en person fra et ikke-EU land. Så det er alene italiensk lovgivning, der er afgørende her, og den har jeg desværre ikke nærmere kendskab til.

Jeg vil derfor foreslå, at den pågældende selv undersøger sagen nærmere ved at læse den relevante information på de italienske myndigheders hjemmeside, eller ved at spørge dem om råd og vejledning.

hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af hayatiha » 28.10.2009 14:29:01

[quote="fundiver199"]De enkelte EU-lande bestemmer selv, hvilke vilkår de vil stille for at tildele en arbejds- og opholdstilladelse til en person fra et ikke-EU land. Så det er alene italiensk lovgivning, der er afgørende her, og den har jeg desværre ikke nærmere kendskab til.

Jeg vil derfor foreslå, at den pågældende selv undersøger sagen nærmere ved at læse den relevante information på de italienske myndigheders hjemmeside, eller ved at spørge dem om råd og vejledning.[/quote]

Tak for rigtig gode svar det vil jeg give videre

hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af hayatiha » 28.10.2009 14:32:04

[quote="hayatiha"][quote="fundiver199"]De enkelte EU-lande bestemmer selv, hvilke vilkår de vil stille for at tildele en arbejds- og opholdstilladelse til en person fra et ikke-EU land. Så det er alene italiensk lovgivning, der er afgørende her, og den har jeg desværre ikke nærmere kendskab til.

Jeg vil derfor foreslå, at den pågældende selv undersøger sagen nærmere ved at læse den relevante information på de italienske myndigheders hjemmeside, eller ved at spørge dem om råd og vejledning.[/quote]

Tak for rigtig gode svar det vil jeg give videre[/quote]

Hvor finder man den de itaienske myndigheders hjemmeside? har prøvet at søge efter det uden held

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: shengenvisums gyldighed?? og arbejdstilladelse

Indlæg af dotGusten » 28.10.2009 16:06:04


Besvar