Visum eller atomfysik - Første gangs visum Iran

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mehrdad
Indlæg: 178
Tilmeldt: 13.01.2009 13:23:21

Visum eller atomfysik - Første gangs visum Iran

Indlæg af mehrdad » 14.04.2009 14:53:11

Jeg vil gerne komme med en advarsel, min historie er måske lidt lang, men tro mig, den er værd at læse! Tror ingen herinde ved hvor dårligt det står til nede i Iran, når det komme til den danske ambassade!
Jeg tog til Iran november sidste år, for at blive gift med min daværende forlovede. Inden jeg rejste ville jeg sikre mig vi havde fået en tid på den danske ambassade, her starter et forløb jeg næppe ville tro på, medmindre jeg selv var udsat for det.

a) Min kone ringer ind til den danske ambassade, hun får at vide de først har en tid til interview den 23. Marts 2009 af en meget inkompetent iransk dame! Dette accepterer jeg selvfølgelig ikke og ringer selv derind og forlanger en der kan tale dansk eller engelsk og siger ikke jeg kan tale persisk – Jeg får booket en tid til hende 12. Januar! – Hov troede de ikke havde tid før slut marts ????

b) Vi bliver gift og får oversat alle dokumenter etc. Jeg ringer nu til den danske ambassade igen og taler igen dansk / engelsk og får en PETER i røret og taler med ham. Jeg vil sikre mig jeg får lov til at komme ind på ambassaden sammen med min kone og aflevere visa ansøgningen så jeg ved alt går vel. Selvfølgelig kunne jeg det sagde Peter. Vi dukker op på ambassaden d. 12 januar som aftalt – Jeg bliver NÆGTET afgang af deres dørmand! Jeg viser mit danske pas, men han siger på persisk ” Jeg vil skide på om du så var Danmarks præsident, du kommer ikke ind ” Blev altså nægtet adgang. Ambassaden har ikke noget vente værelse, så folk der ikke fik lov til at komme ind, eller ventede på deres tur, skulle stå udenfor – og for dem der ikke ved det, så ligger ambassaden ret højt oppe i bjergene og det er SKIDE KOLDT først på året, det var -5 grader, og det sneede forfærdeligt meget og der fik jeg og mange andre altså lov til at stå og vente. 4 timer tog det i alt! En ung pige på 22-24 år kom så også op til ambassaden hun var ”helblods” dansker, altså med danske forældre, hun hed Christina, hun blev OGSÅ nægtet adgang ind på den DANSKE ambassade, hun fik ikke engang lov til at tale med en af de danske medarbejdere.

c) Min kone fortalt mig at hende der udførte interviewende var meget ubehøvlet og talte som om hun ejede folk. Alle folk som arbejder på ambassaden kan man via udenrigsministeriets hjemmeside finde frem til, undtagen denne ”dame” som fortager disse interviews.

d) De 2 visum-ansøgnings papir der skulle udfyldes, J1 og J havde vi udfyldt korrekt! Der står tydeligt på den ene at alle steder hvor der er STJERNE skal man ikke udfylde hvis referencen er EU-STATSBORGER dog skal danske statsborgere udfylde disse felter – på det andet står der at EU-Statsborgere ikke skal udfylde felter med STJERNE* - Så dette gjorde vi ikke – men alligevel fik vi besked på ambassaden om at disse skulle udfyldes – selvom jeg ved dette ikke er korrekt og det står der sort på hvidt, jeg havde endda talt med Peter på ambassaden om det via telefonen før jeg rejste til Iran og han bekræftede dette! Sjovt nok var det DØRMANDEN der sagde dette og meget sjovt så havde han tilfældigvis en ven ude i en hvid bil der kunne hjælpe med at udfylde papirerne korrekt mod betaling – og hvis man ikke benyttede sig af ham, kunne man jo altid få en NY TID om 3 måneder! PERFEKT! Så det blev vi nødt til.


Nu efter ca. 3 måneder ringer jeg til US, som jeg har gjort et par gange før, de siger bare, vi ved ikke hvornår vi kommer til jeres sag. Vi fik at vide ca. 12 ugers ventetid, men det kan vi slet ikke være sikre på siger de i US. Der kan sagtens gå 2-3-4-5-6-7-8 uger mere og måske endda længere tid! Hun sagde sådanne ting kan tage lang tid, DET ER BARE EN SKIDE VISUM ANSØGNING! DET ER FORHELVEDE IKKE ATOMFYSIK!

Min onkel søgte visum fra Iran til Sverige og fik svar indenfor 10 dage, værsgo 90dages VISUM! – De må fandeme tage sig sammen inde i US, de fortæller mig jeg intet har at bekymre mig om, at de i 99.9% af alle tilfælde giver visum til ægtefælde.

Hvis man gør det 99.9% af alle tilfælde, burde man fandeme også kunne gøre det hurtigere, de kan da for fanden dele tingene op i 3 grupper; ægtefælde, kæreste/forlovet, andre – også har de nogen til at tage sig af hver gruppe!

Jeg er så træt af det…. Jeg er virkelig så træt af det! Så længe jeg kan huske tilbage har jeg altid fået at vide jeg skal integrere mig i samfundet, hvilket jeg har gjort. Uddannelse, venner, har holdt mig fra alt der var forkert, har lært sproget har gjort alt hvad de har bedt om! Og når man så står og skal bruge deres hjælp, til noget så simpelt som et visum – så behandler de en på denne måde…. Ved ikke mere… har mistet mit mod, mit håb… savner min kone.. og udsigten til at skulle vente yderligere 2-3 måneder, er bare for meget ……

Håber ikke jeg har spildt jeres tid …. Sorry.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2009 15:30:10

Jeg forstår glimrende din fustration over såvel den uforskammede behandling af jer på ambassaden som den urimeligt lange sagsbehandlingstid. Og jeg er fuldstændig enig i, at det er totalt forrykt, at det skal tage så lang tid at få udstedt et visum i Danmark til sin ægtefælle.

Når folk er gift med en i Danmark bosiddende person, så behøver de danske myndigheder som udgangspunkt naturligvis ikke at være bekymrede for, at de skal "forsvinde" i Schengen. Og dermed er der heller ingen som helst undskyldning for disse vanvittigt lange sagsbehandlingstider.

Hvis en svensker eller græker er bosat i Danmark, så har de danske myndigheder pligt til at udstede et visum til hans ægtefælle "uden unødigt ophold", hvilket i praksis vil sige i løbet af nogle få uger.

Og så burde det samme eller i hvert fald et lignende niveau af service naturligvis ydes til danskere, som gerne vil have deres ægtefæller til Danmark. Der er ingen som helst begrundelse for, at det skal tage mere end nogle få uger eller allerhøjest en måned at udstede et visum til dem heller.

Som du fuldstændig rigtigt skriver, det er ikke atomfysik, det handler om, men bare et skide visum! Myndighederne skal slå op i Schengenregisteret og måske et par andre steder, og er der tale om et land i immigrationslandegruppen, så skal de give de andre Schengenlande en chance for at gøre indsigelse. Men intet af dette er naturligvis noget, som behøver at tage hverken 3 eller 6 måneder.

Desværre er der ikke ret meget, som du eller andre kan gøre ved det. Andet end at flytte til et andet EU-/EØS-land. Så er det nemlig pludselig dig, der har ret til at få et gratis visum til din ægtefælle udstedt efter EU-reglerne "uden unødigt ophold".

sysop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 12.03.2009 01:00:59
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Visum eller atomfysik - Første gangs visum Iran

Indlæg af sysop » 14.04.2009 16:05:12

Tror ingen herinde ved hvor dårligt det står til nede i Iran, når det komme til den danske ambassade!
Nej men 'bare rolig' - der findes andre danske ambassader/repræsentanter, som er helt på samme niveau som jeres :roll:
Jeg bliver NÆGTET afgang af deres dørmand! Jeg viser mit danske pas, men han siger på persisk ” Jeg vil skide på om du så var Danmarks præsident, du kommer ikke ind ” Blev altså nægtet adgang.
Igen ..... I er ikke alene. Faktisk er det standard procedure på ambassaden i Filippinerne, at kun visum ansøgeren har adgang, så man kan ikke komme til undsætning, hvis personalet bestemmer sig for at terrorisere ansøgeren.
De 2 visum-ansøgnings papir der skulle udfyldes, J1 og J havde vi udfyldt korrekt! Der står tydeligt på den ene at alle steder hvor der er STJERNE skal man ikke udfylde hvis referencen er EU-STATSBORGER dog skal danske statsborgere udfylde disse felter – på det andet står der at EU-Statsborgere ikke skal udfylde felter med STJERNE* - Så dette gjorde vi ikke – men alligevel fik vi besked på ambassaden om at disse skulle udfyldes
Konen har også netop indgivet visum ansøgningen på ambassaden i Manila, Filippinerne, og hun fik sjovt nok samme besked. Da man ikke aner, hvornår visumet er klar (kan jo tage 4 dage eller 4 måneder), så udfylder man selvfølgelig ikke stedet med Dato for afrejse og ankomst.

Man udfylder derfor heller ikke landet, som er første transit stop på rejsen, idet billetpriser ændrer sig hele tiden, så én dag er det billigere at tage den over Amsterdam, og næste dag er det billigere at tage den over London.
Og i.h.t. stjernerne er det ikke nødvendigt at udfylde disse felter.
Så længe jeg kan huske tilbage har jeg altid fået at vide jeg skal integrere mig i samfundet, hvilket jeg har gjort. Uddannelse, venner, har holdt mig fra alt der var forkert, har lært sproget har gjort alt hvad de har bedt om!
Nu lyder jeg nok lidt grov i det, men det er altså op til dig selv, hvordan din verden ser ud. Det er helt din egen skyld at du er integreret, har uddannelse, venner og holdt den rene linie. At du idag er dansker, kan du ikke give andre skylden for :)
så behandler de en på denne måde…. Ved ikke mere… har mistet mit mod, mit håb… savner min kone.. og udsigten til at skulle vente yderligere 2-3 måneder, er bare for meget ……
Du skal aldrig opgive eller miste modet. Jeg ved selv, hvor svært det er og hvor meget tålmodighed der kræves, men for både din, men også din kones skyld, så aldrig opgiv kampen. Sagen skal nok gå i orden, og gensynets glæde bliver det meget større når I så endelig er sammen igen.
Håber ikke jeg har spildt jeres tid …. Sorry
Slet ikke. Alle indlæg er interessante og lærerige, og jo flere informationer man har, jo bedre rustet er man. Der sidder måske en netop nu, og leger med tanken om at få visum fra Iran, og så er sådanne informationer guld værd.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 15.04.2009 11:23:39

Som en tilføjelse handler det her selvfølgelig i meget høj grad om politiske prioriteringer. Lande som Iran og Filippinerne er ikke "vigtige" for dansk økonomi, og derfor gider politikerne ikke bruge penge på at sikre en hurtig og effektiv behandling af visumansøgninger fra disse lande.

At de lokale ansatte på de danske eller norske ambassader i disse lande behandler ansøgerne på en svinsk måde eller direkte er korrupte, som vagten var det i dette tilfælde, det gider man heller ikke gøre noget ved. For det er jo bare nogle skide iranere eller filippinere, som det går ud over, og de er ikke vigtige.

Ja måske håber politikerne endda, at de kan afholde folk fra fattige lande fra overhovedet at søge visum til Danmark ved helt bevidst at sørge for, at servicen er så ringe, som det overhovedet er muligt, uden at det bliver alt for tydeligt, hvad der foregår.

Det var jo også det, som var taktikken i Tamilsagen, blot i en endnu mere grov version. De tamilske flygtninge fik ikke direkte afslag på deres ansøgninger om FS. Men sagerne blev helt bevidst "syltet" på direkte ordre fra daværende justitsminister Erik Ninn Hansen.

Den umådeligt lange sagsbehandlingstid er dog i dette tilfælde nok mest et udtryk for underbemanding på det kontor i Udlændingeservice, hvor ansøgningerne skal behandles.

Efter 3 måneder har de ikke engang kigget på den ansøgning, som Mehrdads kone har afleveret. Og det er helt ærligt at pisse folk op og ned af ryggen. Så jeg mener, at Mehrdads vrede er 100% berettiget.

Man skal så bare huske, at det er de danske politikere, som har hovedansvaret for, at vi bliver behandlet på denne totalt svinske måde, når vi gerne vil have vores ægtefæller på besøg i Danmark, og ikke den enkelte medarbejder i Udlændingeservice.

De er tværtimod også selv en slags ofre i sagen. Idet de givetvis er ved at segne under arbejdsbyrden samt al den stress og negative vibrationer, som både sagsdynger og utallige henvendelser fra sure borgere giver anledning til.

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 15.04.2009 21:13:38

Det er en sag for pressen. Får du den i pressen så skal du se hvor hurtigt de får lavet et visum til din kone...

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 15.04.2009 21:47:20

Enig med ZB her. Når først den fjerde statsmagt griber til blækken, så får myndighederne seriøst fingrene ud, first thing in the morning.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mehrdad
Indlæg: 178
Tilmeldt: 13.01.2009 13:23:21

Indlæg af mehrdad » 16.04.2009 00:35:28

Tusind tak til jer allesammen. Jeg var ret vred og sur den dag jeg skrev dette, men jeg har ikke ændret holdning.

Jeg vil meget gerne kontakte pressen mht. dette. Er der nogle af jer som har nogle gode " veje " til hvem jeg skal tage fat i.

Jeg var heldigvis så klog at jeg tog en masse billeder af hvordan det så ud uden på ambassaden, tog også billeder af ham manden i bilen som skulle rette ansøgningerne. Har også optaget samtalen med damen på ambassaden samt den samtale min kone har haft - den var så godt nok på persisk. Min plan har altid været at tage den til pressen efter hun var kommet her op ... var bange for der ville ske "dårlige ting" hvis jeg gjorde det før.

Men det er nok nu, er der en venlig sjæl der vil guide mig den rigtige vej mod pressen..

Og en anden ting, hvis jeg skal klage ang. ambassaden, behandling osv, hvem skal jeg så have fat i? Jeg er klar til at tage dette MEGET langt!

Tak til jer alle!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2009 08:14:17

De danske ambassader hører under Udenrigsministeriet. Så hvad angår behandlingen på ambassaden, herunder især den korrupte vagt, så er det dem, du skal klage til.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.04.2009 09:39:02

Vi har godt nok ikke været helt så dårligt behandlet, faktisk et par gange fået expres visum til min mand, dengang vi kun var forlovet, men det med at ansætte nogen på de danske repræsentationer, der giver dårlig service og/eller er korrupte kender vi godt: min mand har som offentlig ansat i sit hjemland en sygeforsikring, der dækker også når han rejser til udlandet. Desuden nu endelig et pas, der giver ret til at rejse til EU-lande og visse andre uden visum, hvis det er for ophold under 3 mdr. Da han skulle til DK for et 6 mdrs arbejdsophold (forsker), og derfor søgte visum, forsøgte en ansat at bilde ham ind, at han ville blive nægtet indrejse i DK, medmindre han tegnede en rejse-sygeforsikring ved et bestemt, navngivet forsikringsselskab, som hun lige tilfældigvis havde ansøgningsblanket liggende til.... han afviste naturligvis at tegne denne, og hun gentog da, at han ville blive afvist i paskontrollen, når han ikke kunne fremvise forsikringspolice lige præcis fra dette selskab! :evil: Det skete naturligvis IKKE, ingen i den danske paskontrol interesserede sig en døjt for, om han havde forsikring eller ej, kun om at han havde et gyldigt pas. 8)
I fremtiden vil vi gøre det, at vi blot rejser ind i DK, og derefter søger han opholdstilladelse, hvis vi skal være der over 3 mdr., så vi undgår den trælse behandling (jeg er dansk statsborger). :wink:
Vi klagede til UM, fik blot en sludder for en sladder, men ved, at den danske repræsentation fik en røffel :roll: :)
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2009 10:32:59

Ja den slags er meget almindeligt i lande, hvor korruption er udbredt. På Filippinerne, hvor min forlovede bor og jeg selv har boet i nogle år, der elsker de ansatte i lufthavnen at kaste sig over unge piger, som rejser alene og som virker usikre, fordi det måske er første gang, de skal til udlandet.

Disse kan f.eks. komme ud for, at den ansatte ved flyselskabets indcheckning fortæller, at der er kommet nye regler for visum til Europa, hvorfor det visum, de har hentet på ambassaden 14 dage tidligere, nu alligevel ikke er godt nok (hint: hvis du giver mig nogle penge, så kan jeg lade dig komme med flyet alligevel).

Generelt er det bedste våben imod den slags at kende sine rettigheder og så i øvrigt bede om at tale med en overordnet, hvis nogen forsøger at lave "numre". Herudover skal man naturligvis forlange at få oplyst det fulde navn på den person, som forsøger at binde en noget på ærmet, så man efterfølgende kan klage over vedkommendes opførsel.

Det er også meget almindeligt i den slags lande, at status og position er meget vigtigt. Og derfor kan man let blive udsat for, at f.eks. en ansat på en ambassade bruger sin stilling til at bevise overfor sig selv og andre, hvor vigtig en person han/hun er, idet det er han/hende der "bestemmer".

Det er derfor ofte næsten et mål i sig selv for den slags mennesker at gøre en sag så kompliceret, besværlig og langtrukken som muligt, også selvom motivet ikke er bestikkelse.

Den form for "skrankepave" opførsel var også tidligere ret almindelig i Danmark, men er heldigvis stort set forsvundet. Dog ikke i netop Udlændingeservice, hvor en del medarbejdere stadig optræder som små "konger" og "dronninger" overfor borgerne, og hvor det nærmest synes at være et mål i sig selv for disse mennesker at gøre sagsbehandlingen så firkantet og usmidig som mulig.

Som f.eks. i den konkrete sag her, hvor der efter 5 måneders ventetid gives afslag på en ansøgning om turistvisum, alene fordi ansøgningsblanketten er blevet udfyldt forkert p.g.a. dårlig rådgivning fra en ansat på ambassaden i Tyrkiet.

Så faktisk er det at have prøvet at bokse rundt med de offentlige myndigheder i et korrupt og fattigt uland som Filippinerne eller Iran en glimrende forberedelse til senere at give sig i kast med Udlændingeservice i Danmark. Det er nemlig nogenlunde den samme mentalitet, man møder hos de ansatte begge steder, og den samme form for problemer, man løber ind i.

"Desværre, I satte kryds i den forkerte rubrik, så nu må hele sagen gå forfra. Men I kan få en tid igen allerede om 3 måneder."

Og underforstået: "I skal i hvert fald ikke tro, at I er noget. Og I har naturligvis ikke vigtigere ting at foretage jer end at komme her og diskutere med os eller at vente på, at vi gør vores arbejde og udsteder det stykke papir, som I har brug for."

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Flabede sikkerhedsvagter

Indlæg af dotGusten » 10.05.2009 21:53:55

Når man står udenfor ambassaden, og der er en eller anden sikkerhedsvagt, som ikke vil lade en komme ind, kan man have oprette ambassaden som en kontakt på sin mobiltelefon. Så er en simpel opringning nok.

Hvis der inde fra ambassaden bliver bedt om, at tale med sikkerhedsvagten, kan man, hvis man er blevet irriteret nok, blot sige, at vagten lige er ovre at tale med en ven i en bil, så han har ikke tid.

Besvar