Rusland til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Saltfisk
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03.04.2024 21:10:43

Rusland til Danmark

Indlæg af Saltfisk » 03.04.2024 21:24:24

Hej,

Jeg er i den situation at jeg har snakket med en pige fra Rusland i cirka 2 måneder. Jeg mødte hende selvfølgelig online og det startede med at vi skrev på Telegram. Vi har i løbet at perioden snakket rigtig meget og også været på videocall og jeg er 100% sikker på at det er hende.
Hun har sendt billede af sit pas af flere omgange fordi jeg har forholdt mig skeptisk og umiddelbart ser passet meget rigtigt ud, men man ved jo aldrig helt.
Men jeg er dog stadigvæk bekymret for hendes reelle intentioner, da hun begynder at forslå at hun vil besøge mig i Danmark og at det koster 600-700 eur i flybillet og at hun så desuden skal have cirka 3600 eur stående på sin konto for at kunne få et Visa i 60 dage.
Jeg har virkelig prøvet at google alt og jeg kan ikke lure om man overhovedet kan få et turistvisum lige nu da de er i grp. 5. Hun siger at hun har snakket med de repræsentanter i deres visa center og at de kan nå at lave visum på 4-5 dage hvis blot hun får bevis på at hun har beløbet på sin konto.
Hun har også forslået at jeg kommer til Rusland og besøger hende, men kan ikke lige finde en rejseforsikring som evt. dækker der pt. så det synes jeg ikke helt er en mulighed.
Er det muligt at hun kan få Visa og bør jeg være bekymret om hendes intentioner?

Mvh.

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Rusland til Danmark

Indlæg af mhg » 05.04.2024 07:40:52

Det er temmelig sikkert, at hun IKKE kan få visum til 'kærestebesøg':

"Dette betyder, at ansøgninger om visum indgivet af russiske statsborgere fra og med den 10. september 2022, vil blive behandlet efter praksis for behandling af ansøgninger fra statsborgere, der kommer fra et land placeret i hovedgruppe 5. Statsborgere fra lande i hovedgruppe 5 kan som udgangspunkt kun få visum til privatbesøg i ekstraordinære situationer, fx hvis et familiemedlem, som bor i Danmark, lider af en sygdom af aktuelt livstruende karakter eller er afgået ved døden. Man vil kunne få visum til forretningsbesøg og kulturelle besøg i konkret begrundede tilfælde."

Du kan foreslå hende at I mødes i Tyrkiet, hvortil hun (ligesom du selv) vil kunne rejse uden visum og dermed uden krav om indestående på konto. Det vil kun koste en flybillet. For tiden er Istanbul den nemmeste destination at komme til, og billetterne fra Moskva er ikke dyre, omkring 250-300 € for en returbillet, og du kan komme afsted for mellem 1500 og 2000 kr, afhængigt af om du kan nøjes med håndbagage. Dertil så naturligvis hoteludgifter. Hvis det så ikke lige er, hvad hun kunne tænke sig, ja, så er ønsket om at lære dig at kende nok mindre end ønsket om at komme ind i et EU-land.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar