Visum to marrokansk kvinde

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
RossDK
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30.11.2023 18:03:40

Visum to marrokansk kvinde

Indlæg af RossDK » 30.11.2023 22:10:58

Hej!

Dette er mit første indlæg. Jeg håber I vil tage godt imod mig :) !

Jeg er i den situation, at jeg skal giftes med en marrokansk kvinde. Jeg er selv en dansk mand og påtænker at flytte til Sverige for at benytte EU reglerne, så jeg kan bo sammen med hende. Synes der er mange regler, som jeg stadig er igang med at sætte mig ind i.

Jeg synes der er rigtig meget at skulle sætte sig ind i. Er der nogen her der kan fortælle mig, hvad skal jeg være opmærksom på ift. visum til hende?? Skal hun tage på ambassaden i Marroko og søge turistvisum? Skal hun søge opholdstilladelse med det samme på ambassaden, eller er det noget jeg skal gøre heroppe?

Skal jeg registere ægteskabet i Sverige først? og skal jeg være flyttet til Sverige inden vi bliver gift? eller er det ligegyldigt?

På forhånd 1000 tak for jeres svar!

mhg
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Visum to marrokansk kvinde

Indlæg af mhg » 03.12.2023 11:08:35

? Skal hun tage på ambassaden i Marroko og søge turistvisum?
- Hun skal i hvert fald søge visum fra Marokko.
Tjek her:
https://www.schengenvisainfo.com/how-to ... a/morocco/

? Skal hun søge opholdstilladelse med det samme på ambassaden, eller er det noget jeg skal gøre heroppe?
- Nej, det vil formodentlig tage længere tid end at søge besøgs-/turistvisum som ægtefælle til en EU-borger (I skal altså være gift først, og du bosat i Sverige).

? Skal jeg registere ægteskabet i Sverige først? JA!

?og skal jeg være flyttet til Sverige inden vi bliver gift? eller er det ligegyldigt?
- Nej, du behøver ikke være flyttet, før I bliver gift, og det KAN være lettere at I bliver viet inden, idet du skal have dokumentation både fra DK og fra Sverige, hvis du skal vies efter flytning. MEN vielsen skal kunne anerkendes i DK og Sverige, se her:
https://familieretshuset.dk/brud-i-fami ... kilsmisser

Jeres vielsesdokument skal have en apostille fra de marokkanske myndigheder. Hvis du kan fransk, står her eksempler på, hvor du kan få den: "Le Royaume du Maroc a désigné les autorités compétentes suivantes pour émettre l’apostille :
Le procureur général du Roi près la Cour de cassation ou son représentant, pour les actes délivrés par une autorité ou un fonctionnaire relevant de cette juridiction.
Les procureurs du Roi près les tribunaux de première instance ou leurs représentants pour les actes délivrés par les responsables des tribunaux du Royaume y compris ceux émanant du ministère public, des greffiers et des huissiers de justice ou des notaires.
Le secrétaire général du ministère de la justice et des libertés ou son représentant pour tous les actes délivrés par le ministère de la justice et des libertés.
Les walis et gouverneurs des préfectures et provinces du Royaume dont relève les services ayant émis les actes faisant l’objet de l’attestation d’apostille ou leurs représentants pour les actes délivrés par les autorités administratives et les actes sous-seing privé visés par les services d’enregistrement ou celles légalisés par les autorités administratives concernées." (http://www.apostille.ma/fr/faq.aspx)

Det ser ud til at det vil kunne ordnes online.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

RossDK
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30.11.2023 18:03:40

Re: Visum to marrokansk kvinde

Indlæg af RossDK » 06.12.2023 17:46:49

Mange tak for svar!

Besvar