Visum til kones bror

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dizzy8
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02.08.2023 17:42:14

Visum til kones bror

Indlæg af dizzy8 » 27.11.2023 10:41:10

Hej,

Min kone (indisk statsborger) har netop fået ophold som medfølgende ægtefælle på baggrund af at jeg ændrede mit opholdsgrundlag til beløbsordningen da vi ikke opfylder familiesamføringsreglerne (brexit sucks). Tusind tak til dette Forum for at hjælpe os i mål med dette, i øvrigt.

Min kone og jeg venter barn her om et par måneder og vil i den forbindelse gerne få besøg af min kones bror (indisk statsborger) i omkring 2 uger. Han har ingen intentioner om at blive her, det er udelukkende med henblik på at besøge hans søster og kommende nevø/niece.


Da Indien er i gruppe 3, er der nogen sandsynlig chance for at hendes bror kunne få lov til at besøge os i 1-2 uger? Og i tilfælde af at det er min kones bror, er det så hende der skal være vært og kan hun overhovedet det som medfølgende ægtefælle til mig ?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3100
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Visum til kones bror

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.01.2024 13:58:51

For lige at svare på det sidste først, vil min anbefaling være, at I skriver jer begge to på som værter.

Dernæst bør du bruge lidt tid på at se det interview, jeg har lavet med jurist Peter Leif Tronborg Petersen (link findes her på forum), hvor han fortæller om hvad lovgivningen siger, at myndighederne skal på den ene side, og hvad de rent faktisk gør på den anden. Det er to forskellige verdener, og selv om han får begyndt en masse sætninger, som han ikke får afsluttet, får man alligevel et ret godt billede af, hvilke rettigheder man har og hvilke pligter myndighederne har. Det vil også være givende i en situation, som den du beskriver ovenfor.

Kan broderen overhovedet få et visum til Danmark? Tommelfingerreglen vil her være, at såfremt han er ugift, skal han forvente et afslag på visum, hvis myndighederne mistænker ham for at bruge tiden på at finde sig en at dele livet med, når han alligevel er her. Men er han gift, er chancen for godkendelse en hel del større, uden at det dermed skal lyde som en fuldstændig garanti.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar