Newbie spørgsmål omkring visum/ophold til russer

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zimmy
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13.10.2023 08:29:31

Newbie spørgsmål omkring visum/ophold til russer

Indlæg af Zimmy » 13.10.2023 09:29:22

Hejsa

Jeg er totalt newbie på dette område og synes det er svært at finde brugbare svar rundt om på nettet.

Jeg står i den situation at jeg er i et forhold til en russisk kvinde på 32 år og ønsker hun enten kan komme op og besøge mig eller bo hos mig afhængigt af hvad der overhovedet kunne være muligt i disse tider. Desværre har vi jo en krig der gør at det hele virker ugennemskueligt og kompliceret og måske også urealistisk. Er der nogen der har svar på nogle af følgende spørgsmål?

1. Er det realistisk at få turistvisum med ophold eks 30 dag i Danmark eller eks. via Tyskland eller andre Schengenlande, som måske har mere lempelige regler pga flere indbyggere med russisk tilknytning?

2. Ville vi kunne have en realistisk chance for hun kan flytte til DK og bo hos mig via ægteskab indgået i et land uden for EU (Serbien eks)? Jeg er godt stillet boligmæssigt og økonomisk og hun har besøgt Danmark mange gang (10-20 i alt) og har i et par år (2021-2023) boet i Sverige (uden permanent opholdtilladelse på trods af tidligere ægteskab med svensker).

Som sagt ved jeg situationen er meget svær for tiden, men hvis nogen kan give mig viden eller tip iforhold til hvordan den bedste tilgang vil være er jeg meget taknemmelig.

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Newbie spørgsmål omkring visum/ophold til russer

Indlæg af mhg » 13.10.2023 16:18:49

https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... uristbesøg

"Hovedgruppe 5 omfatter lande, hvis statsborgere vurderes at udgøre en særlig høj risiko for ulovlig indvandring i Danmark eller andre Schengenlande, og hvortil der kan være udsendelsesvanskeligheder.

Følgende lande er for tiden placeret i hovedgruppe 5:

Afghanistan, Eritrea, Irak, Pakistan, *Rusland*, Somalia, Syrien.

Hvis du er statsborger fra et land placeret i hovedgruppe 5, gælder der en særlig restriktiv praksis. Det betyder, at du som udgangspunkt kun kan få visum i ekstraordinære situationer. Fx hvis et familiemedlem, som bor i Danmark, lider af en sygdom af aktuelt livstruende karakter eller er afgået ved døden.

Desuden kan du som statsborger fra et land i denne gruppe få visum, hvis du ønsker at besøge en ægtefælle eller fast samlever i Danmark, som du tidligere har fået afslag på at blive ægtefællesammenført med på grund af, at du aldrig har været i Danmark (besøgskravet). I sådanne sager er det en forudsætning, at de øvrige betingelser for ægtefællesammenføring er opfyldt. Dog skal en økonomisk sikkerhed først dokumenteres i forbindelse med en eventuel ny ansøgning om ægtefællesammenføring."

Umiddelbart er der altså ikke udsigt til visum, medmindre I bliver gift. Visum til andre Schengenlande kan din kæreste KUN få, hvis et af de lande har andre, mindre skrappe betingelser OG hun kan blive inviteret af en anden. Du kan ikke invitere hende til et land, du ikke selv bor i. I skal være sikre på at det land I vælger giver visum, idet visum-shopping vil medføre afslag på afslag.

HVIS I kan finde et land, hun kan komme til uden det store besvær, OG det er lad-sig-gørligt at blive gift der, vil hun kunne få visum til Schengen, og I vil kunne søge om familiesammenføring, når hun er ankommet.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

tj6800
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11.03.2024 02:07:03

Re: Newbie spørgsmål omkring visum/ophold til russer

Indlæg af tj6800 » 11.03.2024 02:16:37

hvor er jeg glad for at have fubdet det her forum.

Står i samme bod som dig. det er slet ikke nemt at få visum til en russer lige nu, vi har arbejdet på det i flere måndere
og betale flere for at hjælpe os ( i Rusland) men uden held. lige pt mødes vi ca 1-2 gange om månden i Istanbul.
Men vi vil gerne have hende til Danmark. lige pt prøver vi at få Visum genmmem Tyrket, Men har også i den forbindelse oplevet problmer
det har resulteret i at vi har valgt at gifte os vi skal afsted på Tirsdag igen og skal giftes lørdag. ikke at det er pga visum vi gifter os. men mere at det er i Istanbul. vi ville helst gøre det i danmark. Friet til hende før vi fandt ud af hvor svært det var med Visum. og der havde vi haft mange møder

Men kan konstatere at de bestemt ikke er biligt.

Pt er det kun i Ankara de udsteder Visum. og der går ikke rigtig nogle gode fly afgange der til fra Moskva
Min kommende kone kommer heller ikke fra Moskva så det skal også passe med andre fly afgange osv.

Besvar