Visum Indien

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dizzy8
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02.08.2023 17:42:14

Visum Indien

Indlæg af dizzy8 » 02.08.2023 17:52:34

Hej ÆUG!

Jeg har søgt turist visum til min nuværende kone ad to omgange. Første gang jeg søgte var som kærester og der fik vi afslag på at vores relation ikke var tæt nok. Anden gange vedhæftede jeg mange flere beviser på at vi havde mødtes, billeder m.m og så fik vi afslag der blevet begrundet med at de ikke troede på at hun ville vende tilbage til indien.

Efter afslag nummer 2, er vi blevet gift i Indien efter anbefaling fra en advokat og skal nu til at søge tredje gang. Selvom jeg har fået at vide vi står meget stærkere som ægtefæller så er jeg stadig super nervøs for at vi får et afslag igen da de ikke tror på at min nu kone vil vende retur til Indien, og hvorfor skulle de det? Min kone har ikke noget job, og bor hos sin familie. De to gang jeg har søgt har jeg altid købt en returbillet, ikke forhåndskøb eller noget det har været en fuld returbillet til København og hjem igen. Jeg har forsøgt mig med at søge om 14 dages visum første gang (hvor de afviste pga manglende tæt relation) og derefter søge jeg 60 dage (hvor de afviste med begrundelse at hun ikke ville tage tilbage til Indien).

Spørgsmålet er så nu, hvad gør vi? Står vi virkelig stærkere som gift? Hvor lang tid skal visum opholdet vare? Og er der noget vi kan gøre for at mine kone står stærkere ift deres mistillid til at hun vil tage hjem igen?

Jeg er bosat i Danmark med fast job og ejendom, men er Britisk statsborger og min kone er Indisk statsborger og bosat i Indien.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Visum Indien

Indlæg af mhg » 04.08.2023 13:32:47

Der gives som udgangspunkt visum til ægtefæller, når ægtefællens statsborgerland er i gruppe 3.

Forskellen på at give visum til kærester og til ægtefæller er, at mens de første ikke uden videre lovligt vil kunne søge om opholdstilladelse, er der risiko for at de vil 'gå under jorden', altså blive på ulovligt ophold, så kan en ægtefælle søge om familiesammenføring og dermed lovligt ophold. Der burde derfor være en rimeligt stor chance for visum denne gang.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

dizzy8
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02.08.2023 17:42:14

Re: Visum Indien

Indlæg af dizzy8 » 04.08.2023 19:57:51

Mange tak for svar.

Gør det i din optik nogen forskel om man søger 15 eller 60 dages visum så ?

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Visum Indien

Indlæg af mhg » 06.08.2023 08:27:12

Nej, det gør ingen som helst forskel mht. chancen for at få visum, men hvis formålet med visumbesøg er at søge fs, så søg da til de 90 dage OG VIGTIGT!! Nævn ikke med én stavelse, at der påtænkes at søge fs, formålet med besøget skal angives som 'Visiting family or friends', og nedenunder kan evt. tilføjes 'Getting to know my husband's home country'.

Hvis I ikke er sikre på at der skal søges fs, er der naturligvis ikke grund til at søge om 90 dage nu, men i betragtning af den lange afstand regner I vel ikke med at have et langdistance-ægteskab med regelmæssige besøg, så I helst vil have de mulige 90 ud af 180 dage fordelt ligeligt over hele året?
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

dizzy8
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02.08.2023 17:42:14

Re: Visum Indien

Indlæg af dizzy8 » 09.08.2023 22:44:00

Alright, tak.

Måske ikke direkte relateret til visum som sådan, men er der noget jeg overser i forhold til at søge som medfølgende familie til ægtefælle? I denne situation er jeg jo britisk statsborger og har tidsbegrænset opholdstilladelse på baggrund af arbejde. Ville det ikke være en meget nemmere for min kone at søge som medfølgende ægtefælle og så på sigt blive fs? Jeg opfylder alligevel ikke kravene til fs (permanent opholdstilladelse i minimum tre år) ? Det virker ikke til der er særlig mange betingelser modsat visum + fs.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Visum Indien

Indlæg af mhg » 10.08.2023 05:12:29

Jo, hvis I kan vente de mindst to måneder, sagsbehandlingen varer. I skal vælge, for I kan ikke søge om både Schengenvisum og opholdstilladelse som medfølgende ægtefælle samtidig. Der gives normalt ikke visum i sagsbehandlingsperioden. Proceduren er: ansøg om opholdstilladelse, opholdstilladelse gives og udløser visum.

I skal bare være opmærksomme på at såvel din som din ægtefælles opholdstilladelser IKKE gives 'med henblik på varigt ophold', når de er betinget af dit arbejde. Det betyder bl.a. at din ægtefælle godt nok godt må læse på universitetet (hvis hun kunne tænke sig det), MEN som udgangspunkt skal betale fuld studieafgift. Og I må ikke modtage ydelser, som gives efter 'Aktivloven'.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

dizzy8
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02.08.2023 17:42:14

Re: Visum Indien

Indlæg af dizzy8 » 14.09.2023 13:26:38

Hun har lige fået sit visum! Tusinde tak for hjælpen mhg!

Jeg har et sidste spørgsmål - nu skal hun jo til Danmark for at se landet og besøge mig, er der noget "galt" i at jeg rejser til Indien og taget retur til Danmark sammen med hende? Jeg tænker på om hun kunne blive stoppet ved grænsekontrollen i lufthavnen spurgt indtil hvad hun skal i landet, går det stadig an at hun sige "besøge min mand" selvom jeg står lige ved siden af hende? :P

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Visum Indien

Indlæg af gambler » 14.09.2023 18:30:12

det kan du roligt gøre, ingen problem i det :!:

dizzy8
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02.08.2023 17:42:14

Re: Visum Indien

Indlæg af dizzy8 » 14.09.2023 23:59:46

Tak for svar. Nu sagde jeg sidste spørgsmål men jeg har alligevel lige et til! :lol: Er det fint at ombooke billetten til en anden dato så længe det er indenfor visums gyldighedsperiode og ikke overskrider antal dage? Så er det vel ligegyldigt? Fx vi vil gerne flyve til Danmark 3 dage senere end hvad vi angav i ansøgningen (og hvad der står på visum) men retur tid er stadig samme ?

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Visum Indien

Indlæg af gambler » 15.09.2023 11:47:19

også ingen problem :!: , som du selv skriver ; at du/i overholdergyldigheds periode og antal dage :idea:

for god ordens skyld, det er ankomst dag/afgangs dag i schengen der tæller,

man for jo dato stempel ved ankomst og ved afrejse af paskontrol, og det er de ''dage'' der skal være indenfor fristerne af gyldighed og antal dage,
indenfor de rammer er der ''frit spil'' ;-)

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Visum Indien

Indlæg af mhg » 15.09.2023 17:08:07

Du ved godt, at I kan søge om fs, mens din kone er i DK, hvis I er sikre på at opfylde alle krav?

Altså: hun behøver IKKE rejse hjem og komme igen om tre måneder og så søge. Det samme gælder, hvis I søger efter reglerne for medfølgende familie. I kan fsv. godt søge om begge former for opholdstilladelse, da man gerne må have mere end et opholdsgrundlag.

Hvis I søger under det kommende besøg, får hun processuelt ophold for den periode, der evt. går mellem udløb af visum og godkendelse af fs.

Det har den hage, at hun under processuelt ophold ikke må arbejde, studere, eller deltage i danskkurser, der giver anerkendte diplomer/eksamensbeviser.

Hun må dog gerne deltage i danskkursus for egen regning, men kan altså ikke få dokumentation for at kunne dansk nok til at få forlænget den foreløbige fs (6 mdr.) - men får hun i stedet eller samtidig opholdstilladelse som medfølgende ægtefælle, er der ikke noget krav til danskkundskaber i forhold til den slags opholdstilladelse.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

dizzy8
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02.08.2023 17:42:14

Re: Visum Indien

Indlæg af dizzy8 » 03.10.2023 10:04:34

Hej mhg,

Jo tak, det er også planen at søge om "medfølgende ægtefælle til arbejdstager" nu når hun er ankommet til Danmark idag. Jeg opfylder desværre ikke kravene til FS da jeg ikke har haft permanent ophold i mere end tre år (jeg har stadig tidsbegrænset).

Jeg endte med at ændre mit opholdsgrundlag til at være på baggrund af lønnet ansættelse (beløbsordningen) som så giver min kone ret til at søge som medfølgende ægtefælle, og det gør det meget nemmere nu når hun er i landet med at tage til SIRI, biometri osv. Vi er godt klar over begrænsningerne med at søge det ift FS, men det føles som det bedste bud lige foreløbig.

Ved du hvordan det er med ret til læge når det ikke er akut (læs: gravid) ? Hun får vel processuelt ophold så snart vi har søgt og det er i sig selv nok til at få lægehjælp, er det ikke? Ellers må vi prøve noget privat indtil vi får svar, tænker jeg.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Visum Indien

Indlæg af mhg » 04.10.2023 16:16:56

Når man kan fremvise en kvittering for ansøgning om fs, er graviditetsundersøgelser og fødsel gratis.

https://www.rigshospitalet.dk/afdelinge ... arsel.aspx

Der gælder naturligvis samme regler for andre hospitaler, men proceduren kan være anderledes.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar