Gode råd, visum til kæreste fra Filippinerne

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
FunkySoul
Indlæg: 5
Tilmeldt: 02.07.2023 16:13:54

Gode råd, visum til kæreste fra Filippinerne

Indlæg af FunkySoul » 02.07.2023 16:25:07

Hej.

Jeg vil høre om der er nogen der har nogle gode råd i forbindelse med at få min kæreste på besøg fra Filippinerne.
Vi har kendt hinanden i 3 år siden corona-lockdown, men aldrig mødt hinanden personligt. Egentlig ville vi gerne, at hun kom til Danmark for at se hvordan her er. Som jeg kan forstå det, er det ikke muligt at søge om kærestevisum, når man ikke har mødt hinanden personligt.

Hvad er chancerne for at hun kan få et turistvisum?

Hun er lige blevet færdig med sin universitetsuddannelse, men skal tage sin board exam til marts næste år.
Vi tænker at hun skal være her 14-21 dage og vi køber billetter inden hun ansøger.

Er der noget vi kan gøre for at øge chancen for at hun bliver godkendt? Hun har pt. ikke noget arbejde og ingen børn, og chancen for at hun finder arbejde inden september er nok lille.

Gode råd modtages, tak 😊

JamTheDane
Indlæg: 68
Tilmeldt: 27.04.2014 19:02:59

Re: Gode råd, visum til kæreste fra Filippinerne

Indlæg af JamTheDane » 03.07.2023 07:22:02

Filippinerne er landegruppe 3, hvilket desværre gør det umuligt at få et turistvisum, og da i ikke har mødt hinanden personligt, er der desværre ikke nogen måde at få hende herop, du er nødt til at besøge hende først.

Reglerne på området:

https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... bes%C3%B8g
Hvis du er statsborger fra et land i hovedgruppe 3, skal du som udgangspunkt have en vis tilknytning til din vært i Danmark for at få visum.

Der gives som udgangspunkt visum til:

Ægtefæller

Faste samlevere eller kærester

For at der kan gives visum til kærester, skal det dokumenteres, at parret har haft et sædvanligt forudgående personligt kendskab til hinanden i kraft af et fast kæresteforhold. Det er i den forbindelse en forudsætning, at parret kender hinanden og har mødt hinanden personligt. Det er ikke tilstrækkeligt, at parret har haft telefonisk og/eller skriftlig kontakt, fx via internettet. Hvis parret fx kun kender hinanden gennem telefonisk, skriftlig eller kontakt via internettet gives der afslag på visum.

Der gives heller ikke visum med henblik på kærestebesøg, hvis du som visumansøger og/eller din vært er registreret som gift med en anden person, da kæresteforholdet mellem dig og værten i den situation ikke kan anses for dokumenteret. Dog kan du få visum, hvis det dokumenteres, at ægteskabet er ophørt ved endelig skilsmisse.

FunkySoul
Indlæg: 5
Tilmeldt: 02.07.2023 16:13:54

Re: Gode råd, visum til kæreste fra Filippinerne

Indlæg af FunkySoul » 05.07.2023 19:20:16

Hej JamTheDane,

Tak for dit svar. Vi var godt klar over, at vi ikke ville kunne søge kærestevisum da vi ikke har mødt hinanden. Derfor havde vi overvejet at søge turist visum, med håb om, at dokumentation for at hun skulle tage sin board exam (teachers license) i marts næste år, samt kæbt returbillet ville give hende tilladelse.

Men vi har besluttet at opgive den ide, da det er for stressende så jeg tager over til hende i stedet for. Jeg har mulighed for 4 ugers ferie så tænker at være der ca. 3 uger plus 3-4 dage. Er der noget der har erfaring med, om det vil være nok til at dokumentere kæresteforhold til en evt. ansøgning om kærestevisum? Og vil det faktum, at vi har skrevet sammen været på video call næsten hver dag i 3 år tælle også, når vi har mødt hinanden personligt?

Erfaringer modtages med kyshånd 😊

JamTheDane
Indlæg: 68
Tilmeldt: 27.04.2014 19:02:59

Re: Gode råd, visum til kæreste fra Filippinerne

Indlæg af JamTheDane » 07.07.2023 22:59:37

Np, men desværre er turistvisum på samme regler, da Filippinerne er gruppe 3, så i kan kun få hende herop som kæreste, og der skal i have mødtes først :(

3 uger tid burde være rigeligt, hvis i kan vise godt med billeder, og dokumentere at i taler sammen via chat, så skulle det være fint.

I skal dog være opmærksomme på at hun stadig kan blive afvist, hvis de vurderer at der er risiko for at hun ikke tager hjem igen. Generelt er anbefalingen at i ikke søger om 90 dages visum til hende, men et kortere besøg, og hun skal meget gerne kunne vise en grund til at tage hjem igen, eksempelvis et arbejde.


Rent personligt brugte jeg 2 ugers tid med min kone dernede, fik hende herop 4 måneders tid efter på 42 dages visum, så vi kunne bo sammen her og lære hinanden at kende, og hun kunne se hvordan Danmark var at bo i. Hun havde papir fra sin arbejdsplads på at hun havde orlov, og havde et job da vende tilbage til.

KRA
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14.08.2023 13:55:45

Re: Gode råd, visum til kæreste fra Filippinerne

Indlæg af KRA » 15.08.2023 11:52:34

Jeg og min filipinske kæreste har også søgt om visum. Hun har tidligere haft visum til Schengen og overholdt alle betingelser.

Er der nogen præcedens omkring hvor mange dage man skal tilbringe sammen?

V mødtes 6 dage i juli i Asien og har ellers mødt hinanden fysisk i Oktober'2022 dog ikke som kærester på det tidspunkt.

Sagen er overdraget fra den danske ambassade til udlændingestyrelsen uden vi ved hvorfor, hvilket selvfølgelig er frustrerende.

Har nogle erfaringer med at søge aktindsigt og fået mere information omkring en igangværende sag?

HolgerDanske
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20.08.2023 11:28:20

Re: Gode råd, visum til kæreste fra Filippinerne

Indlæg af HolgerDanske » 20.08.2023 12:22:54

Ved ikke om det er gode råd jeg har - men jeg kan dele min historie
Jeg mødte min kæreste og nu hustru på Asian dating i Juli/august 2021 - Vi kommunikerede ved video opkald og også en del stemme opkald. Vi blev hurtigt enige om at vi ville hinanden og det var seriøst det vi ville, og at jeg skulle komme på besøg hos hende, desværre gjorde anden omgang af Corona nedlukningen at jeg først kunne rejse derned i marts 2022 - det gjorde jeg i ca 18 dage, vi klingede også fysisk og vi blev enige om at hun skulle søge visum til Danmark det gjorde hun, og jeg inviterede som man skal gennem formular på Ny i Danmark, og jeg betegnede os som kærester og skrev i feltet hvor man kan skrive om begrundelsen for at jeg gerne ville have besøg (ellers temmeligt åbenlyst når man er kærester) ja men jeg skrev "at vi gerne ville udvikle på vores forhold"
Min på det tidspunkt kæreste er uddannet sygeplejerske og havde fast arbejde, 4 børn og ældre forældre at vende tilbage til, hun ansøgt om et 21 dages ophold, hun fik afslag med begrundelsen at der var mistanke om at hun ville blive her. Jeg besøgte hende så igen oktober/december hvor jeg mødte hendes forældre og andre familiemedlemmer. Vi havde planlagt at blive gift, vores grundlæggende motiv til at blive gift var at vi begge gerne ville sige JA til hinanden, forsikre hinanden om at det var seriøst og at vi ville holde sammen lige meget hvad. (til døden os skiller) jeg troede også i min naivitet at det ville kunne hjælpe os til at hun fik Visum. Hun søgte igen april 2023 og vi fik afslag først 70 dage efter hun havde startet proceduren på den Danske Ambassade i Filippinerne, hvor der eller bliver skrevet at man skal have svar inden 45 dage. Andet afslag var begrundelsen at de mente vi havde indgået et "proforma ægteskab" de havde ulejliget sig med at tale med mig i 14 minutter i telefonen mens jeg kørte bil over øresundsbroen. Udlændingestyrelsen brugte det jeg havde sagt mod mig/os - for eksempel at jeg ikke kunne huske hendes sønners navne men ikke at jeg kunne huske begge hendes døtres navne - grunden til at jeg ikke kunne huske drengenes navne var at hun mest refererede til dem som the boye the little one, the big one. Og selvfølgelig var deres hoved akkument at vi ikke havde tilbragt nok tid sammen. Det er så også et eksempel på at det vi har giftet os, bliver brugt i mod os i stedet som et bevis på at vi vil hinaden og vores kærlighed er ægte.Vi har nu startet en klagesag med hjælp fra en advokat, og det kan jo så tage op til et år, jeg har planer om at besøge hende igen til december 2023, hvor vi vil samle mere billede og video dokumentation - vi har allerede sendt billeder, vielses attest ind osv. hvilket allerede sket ved andet visum ansøgning.
Jeg er dybt frustreret over den behandling vi har fået og jeg har været naiv og ikke sat mig ordenligt ind i hvor besværligt det åbenbart er og har været at få kærester/koner ind i Danmark fra 3 lande.
Bare det at man har kategoriseret lande på så diskriminerende måde er langt ude.
Det at ens kærlighed skal på formel og kan blive betvivlet og mistænkeliggjort af andre mennesker, der er på et kontor og aldrig har mødt en, man er degraderet til en sag i en styrelse/nævn.
Min kone og jeg har talt meget i telefon sammen igennem de to års tid vi nu har kendt hinanden, i starten fik vi også afklaret en masse om hinandens historie, livsdrømme, menneskelige værdier ect, hvilket gjorde og gør at vi kender hinandens historie, værdier og drømme rigtigt godt. Jeg har googlet "hvordan lære man andre mennesker at kende" svaret var entydigt "man lærer andre at kende ved at tale sammen"
Jeg så et interview med Mette Frederiksen lørdag d. 19/8 på TV2, hun var med til Copenhagen Pride, hun udtalte sig om at det var en menneske ret at man kunne være sammen, med lige den man ville, og hun var stolt af at det var sådan i danmark og at det var en meget vigtig frihed for alle.
Hun har glemt alle os der har og skal så meget igennem for at være sammen med dem som vi elsker eller gerne vil være sammen med og dette "bare" fordi vi har mødt kærligheden i et "3, land"
Også en absurd ting er at de ikke mener at vi kender hinanden godt nok og så samtidig forhindre os i at være sammen, jeg kan godt forsørge min kone på et længere ophold her, også hendes husholdning der hjemme, men hun kan ikke gøre det modsatte hvis jeg er der i længere tid, derfor er det også mere logik at hun komme her.
Jeg har tænkt mig at gå til pressen og vil gerne samle så mange historier sammen som muligt så skriv endeligt jeres så vi kan prøve at lave et opråb til politikkerne.
Noget der selvfølgelig også er helt absurd i vores tilfælde er at min kone er sygeplejerske og at de taler så meget om mangel på sammen, og at de ikke ser hende som en resurse men som en trussel.
Jeg vil også lige oplyse om at vi godt kan leve op til familiesammenførings reglerne, hvor der er et point system der handler om vores indtægt, provision, lønindtægt, tilknytning til arbejdsmarkedet,sprog kundskab (engelsk) m.m.
Mvh. Carsten

KRA
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14.08.2023 13:55:45

Re: Gode råd, visum til kæreste fra Filippinerne

Indlæg af KRA » 28.08.2023 10:34:31

Hej Carsten,

Tak for din historie og jeg håber virkelig i kommer igennem systemt. Det er helt absurd at man ikke kan få sin kæreste/kone på besøg, selvom man på ingen måde ligger samfundet til last og motiver skal mistænkeliggøres.



Mvh
KRA

Besvar