Søger hjælp til langdistanceforhold

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
1996mloh
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.11.2019 20:42:37

Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af 1996mloh » 03.11.2019 20:45:29

Hej Forum,

Jeg er en ung kvinde på 23 år, der har havnet i noget af et kærlighedsdilemma, som jeg håber mange herinde kan relatere til.
For 2 år siden var jeg på en rejse i mit sabbatår i USA, hvor jeg møder min nuværende amerikanske kæreste. Vi vidste med det samme det skulle være os to.

Efterfølgende, kom min kæreste til Danmark, hvor han boede hos mig i tre måneder (90-dages visum), og mødte min familie osv. Alt gik strålende og I løbet af de sidste par år har vi altså formået at være i et langdistance forhold, hvor turen har gået frem og tilbage over atlanten, når det har kunnet lade sig gøre i begge vores liv.

Jeg har været derovre i et total af 5 måneder fordelt på to år, og han har også været her i et total af 5 måneder fordelt på to år.

Jeg har nu lagt uddannelse lidt på hylden og forsøgt, at være hos ham over flere omgange, for at se om jeg kunne se mig selv bo i USA, da alle disse regler om familiesammenførelse skræmmede mig (og ham). Vi er meget investeret i hinandens liv og familier. Men, jeg savner selv min familie og mine venner, og Danmark, når jeg er væk for længe af gangen, og kan ikke se mig selv bo i USA.

Med andre ord, har min tid i udlandet givet mig en taknemmelighed for det velfungerende og sikre samfund, som vi har i Danmark. Det er et godt sted at opfostre en familie, og jeg har selv et tæt forhold til min familie, som jeg også ønsker mine egne børn skal have engang. Min kæreste er som sagt helt enig, og elsker Danmark, og vil gøre ALT for at kunne bo her. Han er allerede ved at lære, at snakke dansk. Han kan snakke en smule svensk også, da han havde en ét-årig kontrakt med et sportshold i Stockholm, så han er bekendt med Skandinavien.

Min kæreste er nu 27, og har lige har startet sin karriere, og fået nyt job, som nu er hans omdrejningspunkt. Han er som en drøm, om at flytte til Danmark med det SAMME og opgive det for mig, hvis han kunne. Jeg har undersøgt, hans muligheder for være i Danmark, men mulighederne er begrænsede og uoverskuelige og derfor vil jeg gerne have jeres hjælp.

Sagen er den: Han har ikke rigtig råd til at studere i Danmark, for så vidt jeg kan se findes der en egenbetaling på 250-300.000kr. Han har ikke en mulighed for at få et job på positivlisten, da han aldrig fuldførte sin bacheloruddannelse (han har dog gode resultater fra det han tog). Vi ved vi gerne vil giftes, men vi er stadig unge, og vi ved heller ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, med alle de regler, der er omkring familiesammenførelse osv.

Han vil gerne til Danmark, for at bo og arbejde, men han må ikke arbejde uden et arbejdsvisum, og han bliver smidt ud efter 90 dage, og skal så igen vente 90 dage, før han må rejse ind igen.

Findes der en løsning? Og hvordan skal vi bevæge os fremad nu? Har I nogle forskellige forslag eller råd til, hvad vi kan gøre?

Hilsen den fortvivlede

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af Linnegaard » 03.11.2019 21:44:15

I er unge og friske og har ikke de store forpligtigelser ifh, til job,børn studie osv. Prøv at læse om familie sammenføring efter EU regler.... Måske i var friske på at bruge et par måneder i Tyskland ..... Held og lykke. Og fortvivl ikke. Smil.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af mh1 » 04.11.2019 08:00:17

Da han allerede kender Sverige vil det nok være mere nærliggende at bruge EU-løsningen der. DU, som dansker, kan flytte til Sverige omtrent lige så let som flytte fra én dansk kommune til en anden, og har måske muligheden for at enten fortsætte din uddannelse som pendler, eller skifte til et svensk uddannelsessted (hvis du stadig studerer).

Flytter I SOM ÆGTEFÆLLER (fordi I ikke har boet sammen i ca. halvandet sammenhængende pr, men blot været turister i hinandens land) til et andet EU-land som ikke er så fjernt fra DK, og bliver der i minimum tre måneder (helst længere, hvis der skal pendles til DK), kan I derpå flytte til DK igen, og din ægtefælle vil kunne studere videre gratis. For at få SU skal han dog opfylde nogle yderligere krav.
mh
Rådgiver for ÆUG

1996mloh
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.11.2019 20:42:37

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af 1996mloh » 04.11.2019 08:19:23

Hej Lindegaard og mh, tak for hurtigt svar.

Jeg har forsøgt at læse om EU regler, men det er stadig lidt svært at forstå.

Han vil gerne starte med at studere i Danmark til september 2020. Og jeg vil gerne fortsætte min uddannelse i Danmark igen til september, også. Vi vil gerne læse i Århus.

Vi vil det næste års tid sagtens kunne bo/arbejde i udlandet/indtil vi/jeg skal studere til september.

Hvordan kan det være vi “bare” skal bo i fx. Tyskland eller Sverige i et par måneder? Bliver han så svensk eller tysk statsborger, siden han kan læse gratis i Danmark?

Lige nu vil han søge en 325.000kr dyr uddannelse i Danmark, hvis det er den “eneste” løsning. Hvor jeg gerne vil have han venter og måske kan få den gratis en dag..
Det gør ikke noget, at han ikke kan få SU, hvis han bare har mulighed for at arbejde i et studiejob ved siden af.

Hvis vi bliver gift indenfor de næste par måneder hos kommunen hvor jeg bor, flytter til Stockholm, eller Hamborg/Flensborg/Berlin - lejer en lejlighed og arbejder i et par måneder, så kan vi være bedre stillet i Danmark blot et par måneder efter, siger i?

Jeg forstår ikke helt hvordan det hænger sammen? Han kan vel kun få lov til at befinde sig i EU i 90 dage, før han skal hjem igen?

Vil i sige, at sammenførelse efter Dansk lovgivning er med lave chancer i og med, at vi kun er “studerende”
Jeg er pæredansk, og har egen lejlighed osv..
Men, det virker til at folk som har været gift og har danske børn ikke engang kan få lov at bosætte sig i Danmark med deres ægtefælle...

1996mloh
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.11.2019 20:42:37

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af 1996mloh » 04.11.2019 08:23:33

Må han så gerne arbejde/opholde sig i enten Sverige eller Tyskland, i den periode indtil vi kan vende tilbage til Danmark.
Tror I, at det kan lade sig gøre inden august/september 2020?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af mh1 » 05.11.2019 06:10:49

Det er EU-lovgivning og fast retspraksis.

DU bliver til EU-borger (IKKE med andet statsborgerskab end det, du har) når du bosætter dig i et andet EU-land og er selvforsørgende (fx på SU); din ægtefælle vil have de samme rettigheder som du,(afledte rettigheder) og vil derfor være fritaget for studieafgift.

Der er fast retspraksis for at man når man reelt har boet i et andet EU-land end sit eget som selvforsørgende i mindst tre måneder, kan vende hjem og være EU-borger med dertil hørende rettigheder i sit eget land. Dvs. at du, og dermed din ægtefælle, kommer til at have samme rettigheder som fx din svenske nabo ville have, hvis de flyttede med til DK.

Du vil være vandrende arbejdstager, hvis du arbejder 10-12 timer/uge i den periode, hvor du er i det andet EU-land, og ikke siger op før umiddelbart fær flytning. Det giver en lidt bedre retsstilling, bl.a. i forhold til om I vil kunne søge om kontanthjælp, hvis det skulle blive nødvendigt.

Din ægtefælle har, så snart anmodningen om EU-opholdskort er afleveret, samme ret som du selv til at arbejde (det samme gælder i DK), men har formodentlig sværere end du selv ved at finde noget - dog, hvis han kan noget svensk, lykkes det måske.

Du kan læse en vejledning her (stadigt gældende, selv om statsforvaltningerne er nedlagt, EU-direktivet er ikke ændret, ej heller EU-opholdsbekendtgørelsen): https://www.nyidanmark.dk/-/media/Files ... FD5F4BBDEA
mh
Rådgiver for ÆUG

1996mloh
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.11.2019 20:42:37

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af 1996mloh » 06.11.2019 20:02:38

Jeg skal lige forstå, hvis vi bliver gift i Danmark, skal han så stadig rejse hjem, eller har han så lov til at opholde sig i Danmark?

Vi har muligvis kontakter i Letland, men er det for langt væk?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af mh1 » 07.11.2019 19:37:27

I skal være gift, før I kan bruge EU-reglerne, men det kan I blive mens han er i DK på sine 90 visumfrie dage. Han skal så ud af ikke bare DK, men Schengen, før hans visum udløber, ELLER I skal flytte til et andet EU-land inden udløb (der er jo paskontrol hvis I flyver, fx, og indføres så vidt jeg har læst igen kontrol på tog, bus og biler ml. DK og Sverige). Det er selvfølgelig bedst, hvis det er et EU-land hvor du har kontakter og evt. kan finde et lille job mens I er der. Det kan være et hvilket som helst EU-land og det er jo ikke distancen ml DK og landet, som er afgørende for om I kan benytte EU-reglerne.

Det vigtige her er at ikke ville have at det hele skal gå i lyntempo. I planlægger resten af jeres liv, som forhåbentlig kommer til at vare mange årtier, så hvis det kræver at I bruger måske et halvt år på at få det til at lykkes bedst muligt, er det så ikke det værd?
mh
Rådgiver for ÆUG

1996mloh
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.11.2019 20:42:37

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af 1996mloh » 07.11.2019 21:58:09

Hej mh,
Hvis vi bliver gift på kommunen, flytter til eksempelvis Sverige, Tyskland eller ja.. Letland indenfor de 90 dage(turistvisum som man ikke behøver at søge om?), skal han så rejse hjem igen?

Hvornår skal vi søge om opholdstilladelse i det nye land, som vi bor I, når vi benytter os af EU-reglen. Han risikerer vel at blive smidt ud, hvis han har været i Schengen i mere end 90 dage eller hvad? Jeg har forsøgt at læse om det, men det er lidt forvirrende.

Jo helt sikkert, men hvis vi nu flytter i starten af det nye år, finder et arbejde når vi er ankommet, kan vi vel godt nå, at flytte tilbage til Danmark inden august/September?

Når vi så har boet 3-6 måneder i et andet EU land, hvornår søger vi så om at bruge den fri bevægelighed tilbage i DK? Er det før man vender hjem, eller når man er vendt hjem, at man søger om det, og samler al information og dokumenterne?
Må han så tage med hjem til DK uden, at han skal bekymre sig om at blive smidt ud? Hvornår får han sine “rettigheder”? Kan han påbegynde en uddannelse i DK gratis, eller skal han vente på en afgørelse først?

Vil du tænke, at det kan lade sig gøre, så han kan nå at starte på uddannelse og vi er flyttet tilbage til DK inden August/September?

Mvh

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af skaanebo » 07.11.2019 22:58:26

Prøv at læse om brug af EU-regler på forsiden af denne side under menupunktet "Rådgivning". Her kan du se, at din ægtefælle får alle rettigheder i det andet EU-land i samme øjeblik, I afleverer ansøgningen om et opholdskort. Det betyder, at din ægtefælle kan blive folkeregistreret med det samme, begynde at arbejde eller studere med det samme, osv. Der er altså ingen, der bliver sendt hjem, tværtimod bydes I velkommen.

1996mloh
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.11.2019 20:42:37

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af 1996mloh » 08.11.2019 09:35:56

Tak @skaanebo og @mh, men vil det så sige, at vi med det samme afleverer ansøgningen om et opholdskort, når vi er ankommet til EU-landet -og de vil, som du skriver "byde os velkommen"?

Jeg tænker mere, når vi så flytter tilbage til DK og skal ansøge om familiesammenførelse efter EU-reglen, om han må bo og arbejde i DK mens vi venter på svar?

Hvornår er det egentlig, at man søger efter EU-reglen, er det når man allerede befinder sig i EU-landet, eller når man først er vendt hjem?

Ved du/I hvornår, at han for eksempel kan få CPR. nummer, rettigheder som en anden europæer, og tilbud om sprogundervisning mv.?

Skal vi vente til vi får svar (der står behandlingstiden varer 6 måneder), til at søge en uddannelse uden, at skulle søge som borger udenfor EU/EØS (og så skulle betale de svimlende beløb indenfor tuiton fee mv.)?

Vil de ikke synes det er mærkeligt, vi har været gift så "kort" tid, vi kan selvfølgelig godt bevise vores forhold har varet 2 år forinden.

Hvis vi bor i et land i Schengen, får lejekontrakt, jobs mv. mellem 3-6 måneder, er vores chancer så gode ift. at blive sammenført gennem EU-reglen? Nu kan jeg se hvor svært, at det er bare at blive sammenført gennem danske regler, selvom man har et godt arbejde, og børn sammen, osv.

Findes der en overskuelig step-to-step guide, eller en krydsliste, over hvor man lige starter med dette "projekt"? Mine forældre er yderst skeptiske om, hvorvidt det kan lade sig gøre :-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af mh1 » 08.11.2019 19:19:47

HAR du læst vejledningen her: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

Du kan også med stor fordel kigge her: viewforum.php?f=7

Der er ABSOLUT INGEN som vil 'synes det er mærkeligt' at I er nygifte, det er alle ægtepar til at begynde med ;)

Det er overhovedet ikke så svært, når man bruger EU-reglerne. Glem alt om de danske regler.

Så snart DU er blevet folkeregistreret i det andet EU-land (du skal ENDELIG ikke sige noget om at du har tænkt dig kun at bo der midlertidigt, men lade som om du er flyttet for at blive, det er helt lovligt), så kan din ægtefælle søge om at få et EU-opholdskort. DU får ikke noget EU-opholdskort, du bruger dit pas som bevis for dit lovlige ophold. Han har alle rettigheder, bl.a. til arbejde, når ansøgningen er afleveret, men muligvis ikke så stor chance for faktisk at få et job, i og med at han ikke kan bevise overfor en arbejdsgiver at han har ret til at bo og arbejde i landet. Man kan ikke forvente at arbejdsgivere forstår og kender EU-reglerne. Hvis han fx kan lave noget online, er det så ogå lovligt.

I kan søge om en forhåndsgodkendelse til dansk EU-opholdskort, når du har boet i det andet EU-land i mindst tre måneder (det er blot en almindelig ansøgning om opholdskort, der er ingen speciel formular til det, men I skal naturligvis skrive i den, at I pt bor andetsteds). I kan så vente med at flytte til I får brev om at han kan få opholdskort, eller I kan flytte når det passer i jeres planer, MEN ikke før de tre måneder er gået.

BÅDE i det andet EU-land OG i DK må din ægtefælle opholde sig sammen med dig, mens han venter på svar, og han har også ret til at arbejde - igen kan det dog være svært at finde en arbejdsgiver, som vil ansætte uden bevis for opholdsret, dvs. uden at se et dansk opholdskort.

Noget I skal huske er at samle dokumentation: husleje SKAL UBETINGET betales via bank, så meget som muligt (el, vand, varme, internet, tv) skal ligeledes ske via bank. Indkøb med debit- eller kreditkort, så du kan fremvise kontoudtog med jævnlige hævninger fra dagligvarebutikker. Hvis I kommer til at bo tæt på grænsen til DK, skal I være ekstra påpasselige med indkøb, og en evt. pendling til job/studie skal kunne dokumenteres. Du må højst gennemsnitligt overnatte i DK 3 ud af 7 dage, dvs. du skal overnatte i dit EU-land 4 ud af 7 nætter.
mh
Rådgiver for ÆUG

1996mloh
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.11.2019 20:42:37

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af 1996mloh » 15.11.2019 07:48:59

Tak for et uddybende svar.

Jeg har lidt spørgsmål til den næste process.

Vi skal giftes næste gang han besøger mig her i DK på det lokale rådhus.
I den forbindelse, skal vi søge om ægteskabserklæring på familieretshusets hjemmeside så vi kan få lov.

Er der noget, man skal være særlig opmærksom på der?

Jeg har læst nogle steder her, at man ikke må sige, at formålet med opholdet er, at blive gift i Danmark, men det er jo derfor vi sender ansøgningen?

Han må opholde sig her i de 90 dage visumfri som turist.

Når vi er blevet gift, vil vi flytte til et EU land.
Han har søgt nogle jobs, hvor nogle af dem selv giver ham opholds og arbejdstilladelse. Fx. hos den amerikanske ambassade. Hvis han får det derigennem, skal jeg stadig søge om opholdskort osv til ham og jeg?

Hvis han får en ansættelseskontrakt i landet på 6 måneder, og skal blive der, og jeg ønsker at vende hjem alene, kan vi så det eller vil det påvirke FS?

Når vi søger om FS efter EU-reglen efter 3-4 måneder, og der er en behandlingstid på måske 6 måneder, må han godt flytte hjem og arbejde, og søge uddannelse, på lige fod med andre EU-borgere?

Er det ikke først, når han har fået godkendelse om FS i DK, at han får et CPR nummer og kan bruge sine rettigheder som danskundervisning, uddannelse, læge osv.?

Jeg er bare i tvivl om, hvornår han kan søge uddannelse i Danmark, hvis han ønsker at starte til september, og ansøgningsfristen er i juli.

Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af mh1 » 15.11.2019 16:27:45

Man skal ENDELIG ikke nævne noget om evt. ægteskabsplaner når der søges visum, det spænder voldsomt ben for processen. Der søges om besøgsvisum til at besøge forlovet/kæreste. At myndighederne så udmærket godt ved, at folk gifter sig under besøget og så søger om fs gør, at det er en fjollet regel, men sådan er det altså.

Men når man er visumfri, er der jo ikke nogen myndigheder som kan spænde ben for at man kan komme, så jeg forstår ikke helt, hvem det er du/I skal sende hvilken ansøgning til, hvor 'formålet med opholdet' kommer ind i billedet? Ved ansøgning om vielse giver formålet jo sig selv.

DU som dansker KAN ikke søge om EU-opholdskort, det er kun ægtefæller, samlevere og stedbørn der kan og skal. Hvis I vil benytte EU-reglerne til at kunne komme tilbage til DK er det ikke strengt nødvendigt hverken at have søgt om eller fået opholdskort i det andet EU-land, hvis man har lovligt ophold på anden vis.

I SKAL flytte til DK SAMTIDIGT, ellers er det hele spildt møje.

I kan derimod godt flytte, når de tre måneder er gået, og før der kommer svar fra de danske myndigheder på om man godkender dit/jeres reelle ophold og er indstillet på at give din ægtefælle dansk opholdskort. Når du bosætter dig som EU-borger (både i et andet EU-land og ved tilbageflytning til DK) har din ægtefælle alle rettigheder, så snart ansøgning om opholdskort er afleveret. Det vil sige at han i princippet må arbejde og søge uddannelse, men kun få arbejdsgivere tør ansætte en, som ikke kan dokumentere sit lovlige ophold, fordi arbejdsgivers bøde for at ansætte ulovlig arbejdskraft er betragtelig (mens den ansatte slipper forholdsvis billigt). Ved uddannelse er det jo sådan, at udlændinge skal bruge bevis på at være optaget på en uddannelse for at kunne søge om opholdstilladelse, så der er det så fornuftigt at universiteterne ikke kræver at se bevis for lovligt ophold ved ansøgning, men de vil nok kræve det senere. Sygesikring er også et bøvl, hvor man risikerer at få en regning, indtil man har fået cpr.nr. og sygesikringskort. En evt. betaling kan så kræves refunderet, når man har fået opholdskortet.
mh
Rådgiver for ÆUG

1996mloh
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.11.2019 20:42:37

Re: Søger hjælp til langdistanceforhold

Indlæg af 1996mloh » 24.11.2019 10:47:07

Hej igen,

Jeg har lidt flere spørgsmål jeg håber du/I kan være behjælpelig med.

Vi har snakket med Famileretshuset og der bliver ingen problemer derigennem ift. at blive viet, så det er der styr på nu.

Lige nu kigger jeg efter arbejde og bopæl i forskellige lande (Tyskland, Holland, Spanien, og Portugal (han snakker spansk)). Sverige er lidt for 'dansk' til os, og de kontakter vi har støvet op, kunne desværre heller ikke hjælpe os. Min kommende ægtemand søger også jobs, blandt andet gennem den amerikanske ambassade, måske han kunne være heldig derigennem...

Nå, men her er mine spørgsmål:

1.Når vi flytter til det andet EU land(vi har ikke bestemt hvilket, men det er vel smart at finde arbejde og bopæl FØR man flytter), skal jeg søge om opholdskort til ham indenfor 3 måneder af ankomsten i EU eller? (Han må max opholde sig 90 dage i Schengen), så det er vel før hans turistvisum udløber?

2. Kan du/I sige hvordan proceduren er i de forskellige lande, skal man gå til ambassaden i landet og udfylde et 'short term visa til ham' eller hvad skal man? Hvad hedder det papir man skal udfylde, og er de bekendte med det? (De må vel gøre det her mange gange...).

3. Når vi har givet dem dokumenterne i det andet EU land, får man så en kvittering med det samme? Med denne kvittering har min kommende ægtemand så sidestillede rettigheder med en EU borger?

4. Jeg er med på, at jeg skal flytte min folkeregisteradresse, men kan jeg så godt fremleje den bolig jeg lejer selv her i DK. mens? og er det et dokument man skal gemme til sin ansøgning om fs?

5. Skal man tegne en sygesikring i det andet EU-land mens man bor og arbejder der, for at blive godkendt til fs?

6. Når vi har fået lejekontrakt, betalt husleje gennem bankoverførsel, internet og telefon, dagligvare osv., er det så noget man løbende skal dokumentere, i ens ansøgning om fs? Er det ikke først når mankan samle det hele og søger om at flytte tilbage til Danmark?

7. Når vi har boet og arbejdet i landet i 3-4 måneder, er det nok før at de anser det som 'et reelt ophold' eller skal det helst være 5-6 måneder?

8. Når vi søger om fs i DK via EU reglen og gerne vil vende hjem, er det så med det samme, når man har sendt ansøgningen ind at min ægtefælle må opholde sig, arbejde, og studere i DK eller er det først når vi har modtaget godkendelsen?

Måske ikke et spørgsmål du/I kan svare på.
9. Lader vi som om, at vi allerede er sammenført gennem EU retten, skal han senest søge uddannelse inden 15. marts(Det skal ikke EU-borgere og andre EU-borgere generelt), men der er vi blot lige kommet igang med denne process, måske vi først lige har fået hans opholdskort på det tidspunkt.
Er det så forkert af ham at søge uddannelse i DK, før vi har søgt fs i DK eller er blevet godkendt? Skal de se et bevis på, at man er sammenført hos uddannelsesinstitutionen, eller er det noget man skal vise når man er startet på uddannelsen i DK? Alternativt, må han så vente et år med at studere i DK.. Jeg kan se mh, du har svaret på det, men skal lige være sikker på, at jeg forstår det.

10. Hvad er fordele og ulemper ved at blive og søge fra EU landet man opholder sig i, til forskel for at vende hjem og søge i DK?

Beklager, hvis der er nogle dumme spørgsmål indimellem, der er bare så meget at holde styr på,
Tak for hjælpen igen,

Mvh

Emma

Besvar