Visum Fra Filippinerne

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Freddy39
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18.03.2019 23:40:24

Visum Fra Filippinerne

Indlæg af Freddy39 » 19.03.2019 01:07:08

Hej,

jeg håber at dette er det rette sted at stille et par spørgsmål til Jer herinde.

Kort, jeg har længe haft kontakt med en pige fra Filippinerne, besøgte hende her i Feb, i en 14 dage og det gik rigtigt fint. Så nu planlægger vi, håber nok mere, at se, om ikke hun kunne komme til Danmark, hun er 28 og afslutter sin uddannelse sidst i denne måned.
Vi havde overvejet et turistvisum sidste år, men da hun havde lidt problemer med hendes uddannelse, der trak ud, endte det med at vi opgav idéen.

Jeg har prøvet at undersøge mulighederne og læst et par opslag her og der er virkelig mange. Men bliver næsten mere forvirret end klogere på noget udover at det er væsentlig mere besværligt end jeg oprindelig troede.

Spørgsmålene
Familiesammenføring. - en ven fortalte mig, at det var muligt at søge FS, som samlever eller Cohabitant Partner, men synes ikke rigtigt jeg kan finde ud af, om det er noget vi kan bruge. Det er ret dyrt i ansøgnings omkostninger, hvis man fra starten vidste at det var umuligt.
- men hvad er evt. mulighederne her, når man kun har været sammen en godt 14 dage, men har kendt til hinanden i 4 år? Man skal have boet sammen eller er det nok at være kærester og "vil" bo sammen? (jeg ved godt det sikkert lyder dumt, men alle muligheder er værd for mig at tage i betragtning)

-Turistvisum - kunne jeg læse, at man tit fik afslag, skulle det være sådan, at man vurderer at vedkommende vil søge om permanent ophold. Min kæreste har (lige om lidt) færdiggjort hendes uddannelse som lærer i Engelsk - Bachelor of Secondary Education Major in English -

Vores mål er, at få et ophold på længere sigt her i DK, at hun for registreret sig hos mig i min lejlighed, at hun får et arbejde evt læser videre og vi på sigt får et liv op at stå her.

Jeg læser, at nogle flytter til andre EU lande en periode og gifter sig (enten her eller i det pågældende land) for at gøre tingene nemmere. Vi ser naturligvis også på disse ting, som en mulighed. Dog bliver det ikke nemt for mig, at skulle flytte meget længere væk end Sverige pga. mit arbejde og spørgsmålet er lidt, om det er nok eller om det ville være andre lande, der kunne være bedre.
Jeg er jo dansk statsborger og dermed EU borger, så jeg ville kunne flytte til hvilket som helst land i en periode.
(selv om jeg er i tvivl om jeg så kan beholde min lejlighed, da jeg bo til leje hos et bolig firma og ikke selv ejer lejligheden)

Visum ansøgningen kræver også en Schengen forsikring, så vi også kan rejse til andre lande, kunne jeg forstå. Hvilket jeg håber, at jeg også planlægger lidt europa ferie, imens hun er her :) - men det skulle ikke være så stort et problem.

Hun har gyldigt pas, søger om CENOMAR og fødselsattest. Skal hun bruge mere? :roll:


Men der er virkelig mange ting at tænke over og også i hvilken rækkefølge der måske var bedst at gøre tingene i.

Jeg vil jo helst ikke ende med at vi gør noget forkert, så hun pludselig fik karantæne eller at hun blev nødset til at rejse hjem efter turistvisumets ophør, da vi helst gerne vil have et liv sammen.

Vi har tænkt på Au Pair og søge om dette, men hun er ikke super vild med den idé, men det er også noget vi vil diskuterer når hun kommer. Afhængig af, hvilket visum vi naturligvis søger og de behov vi får efterfølgende. Hvis hun kan få et længere ophold med tilladelse til at arbejde almindeligt, så ville det naturligvis være at foretrække.
Det er bare pænt umuligt, har jeg igen en fornemmelse af.

Der er sikkert mange "fælder" jeg ikke har overvejet og ting der måske ender med at spænde ben for os. I hvert fald er dette nogle af mine spørgsmål

Men jeg håber ikke det er for besværligt og hvis nogen kunne hjælpe, enten med links eller et par hurtige hjælpe ord på vejen, ville jeg/vi være yderst glade.

:) :) :)

mvh
F


Jo, lige en sidste ting. Vi har jo været sammen og har derfor mange billeder på FB, men det er kun os selv og venner der kan se dem, ligeledes er billederne ikke "tagget" - jeg ved ikke om man tjekker folks FB og kigger efter disse ting, men tænkte kort, at det nok var bedst at gøre billederne offentlige og tagge os i dem, i en periode i hvert fald.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum Fra Filippinerne

Indlæg af mh1 » 19.03.2019 10:40:15

Din ven er ret så galt afmarcheret: man skal have boet sammen ca. 18 mdr for at kunne anses som samlevende, og kunne bevise det. Så det glemmer du.

Filippinerne er et gruppe 3 land; det er ikke de sværeste lande at få 'kærestevisum' fra. Dog tæller de 4 år uden at I har mødtes i det virkelige liv stort set ikke, og et enkelt 14 dages turistbesøg er måske heller ikke nok til at udgøre "et sædvanligt forudgående personligt kendskab til hinanden i kraft af et fast kæresteforhold", især ikke når visumansøger er ung, ikke har job, ikke er i gang med uddannelse og måske ikke har særlig stærke bånd i sit land.
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... uristbesøg

I kan overveje et studievisum, hvis hun vil læse videre til en master's, men der er økonomiske krav, og så vidt jeg kan finde frem til er der ingen udvekslingsaftaler mellem danske og filippinske universiteter.
Se: https://www.bachelorsportal.com/visa-in ... nmark.html

Hun kan undersøge, om der er nogen filippinske organisationer, som giver støtte til udveksling/ studier i Danmark.

Endelig er der muligheden for at blive au-pair, som står åben indtil hun fylder 30. I vil så ikke kunne bo sammen, men det vil give jer tid til at lære hinanden bedre at kende:
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/Au-pair

'Almindeligt arbejdsvisum' får hun næsten med garanti ikke, for en bachelor er ikke en uddannelse som giver så særlige kvalifikationer, at der ikke er nogen danske arbejdstagere der ikke har tilsvarende. https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/Arbejde
mh
Rådgiver for ÆUG

Freddy39
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18.03.2019 23:40:24

Re: Visum Fra Filippinerne

Indlæg af Freddy39 » 19.03.2019 19:31:52

Hej,

jeg synes nu ikke at hun er speciel ung hehe, men hun har dog tilknytning til hendes land i form af et kommende kursus for at forbedre hendes uddannelse, som hun er i gang med pt, men afslutter lige om lidt. Desuden har hun også en datter og en stor familie, som hun er meget knyttet til, så hun er lidt tilknyttet pt.
Men nej, det synes jeg også at kunne læse, at det ikke tæller med, at have kendt hinanden på den måde, men i det mindste har jeg været og besøgt hende. Håber det tæller nok.

Det kunne sagtens være noget. Jeg vil prøve at undersøge om der skulle være en form for udvekslingsaftale. Hun ville godt læse videre og det kunne man vel sagtens i DK.

Ah, hmm nej, og det er desværre rigtigt og jeg fandt også ud af, at fx lærer lige er røget af "positiv listen" her fra 2019. Det var lige en tand for sent med dette.

Au-pair er en ide, men hun er lidt usikker på tanken. Det kan være det er den bedste mulighed trods alt. Jeg ville i hvert fald snakke med hende om det igen.

Mange tak for svaret og det giver da en masse at tænke over. Er stadig lidt i tvivl om, hvorvidt, hvis hun skulle få lov til at komme her og have Schengen adgang, om det var en ide at flytte til et andet EU land midlertidigt og evt blive gift der.

Det er i hvert fald noget jeg må undersøge. :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum Fra Filippinerne

Indlæg af mh1 » 20.03.2019 17:10:29

Når hun har en datter, kan hun ikke blive au-pair.

Til gengæld vil datteren + den øvrige familie måske sammen med indskrivning på et kursus være tilstrækkeligt til at US tror på at hun vil vende hjem igen efter visumbesøget.

Vær opmærksom på om hun evt. er gift - i og med at hun har en datter, er hun muligvis; det er nemlig næsten umuligt at blive skilt i Filippinerne, derfor flytter mange par simpelt hen bare uformelt fra hinanden (og måske senere sammen med en anden) og 'glemmer' at de egentlig er gift.
mh
Rådgiver for ÆUG

Freddy39
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18.03.2019 23:40:24

Re: Visum Fra Filippinerne

Indlæg af Freddy39 » 21.03.2019 18:08:11

Hej igen.

Er der krav om at au-pair ikke har børn?
Jeg har ellers mødt nogle her, som havde børn i hjemlandet og en var også gift, men fik en kæreste her. Hun flyttede til Norge og blev gift igen der. Men der var flere af hendes venner der havde børn og de var alle au-pair. Men er det er nok en lov der er bleven ændret siden 2011-13, med mit held.

Hun er ikke gift, hun fik barn med en barndomskæreste, hvor deres forhold ikke var særlig stabilt. Hun kan sagtens få en CENOMAR, ingen problemer der.

JamTheDane
Indlæg: 68
Tilmeldt: 27.04.2014 19:02:59

Re: Visum Fra Filippinerne

Indlæg af JamTheDane » 21.03.2019 19:41:24

Ja, ingen børn er et au pair krav. Der er omkring 0 kontrol på Filippinerne omkring dette, så det kan de sagtens lyve om i en ansøgning, uden at det gør det store...MEN har hørt om et par eksempler på at det så kan gå galt senere, hvis kvinden finder en sød mand, gifter sig, og så vil have sit barn herop, da hun så bliver afsløret i at have fået au pair ophold på falske oplysninger, så det skal man vist passe ret meget på med.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Visum Fra Filippinerne

Indlæg af skaanebo » 21.03.2019 19:50:39

Ja, det er strafbart at afgive urigtige oplysninger på en tro og love-erklæring.

Freddy39
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18.03.2019 23:40:24

Re: Visum Fra Filippinerne

Indlæg af Freddy39 » 23.03.2019 16:40:26

Så er det ret godt, at dem jeg kendte, nu bor i Norge og blev gift der, en tog vist til Holland.

Men tak, det er da godt at vide :) - havde jeg ikke tænkt over, da et par af dem jeg kendte her, jo havde børn. Så er den mulighed væk

Men tror uanset at det er bedst, når nu hun kommer her på et turist visa, at flytte en tur til Sverige, og så få hende ind i landet på den måde. Det synes jeg ligesom at jeg kan læse mig til, hvad de andre har gjort eller evt Flensburg i Tyskland og benytte EU borger mulighederne.

Men tak for svaret

Besvar