Rejse på turistvisum mens FS-behandling kører.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ClausF
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08.03.2019 09:30:12

Rejse på turistvisum mens FS-behandling kører.

Indlæg af ClausF » 08.03.2019 10:03:58

Hej Alle

Først og fremmest tak for et godt forum med en masse relevant information, som virkelig er til stor hjælp.

Jeg er stadig i informationsindsamlingsfasen ifm. mit kommende bryllup med en tyrkisk statsborger bosiddende i Tyrkiet. Umiddelbart føler jeg mig ret tryg ved de fleste detaljer omkring både ægteskab/vielse og ansøgning om familiesammenføring derefter, men der er en enkelt detalje jeg ikke kan regne ud:

Vi vælger formentlig at undlade, at gøre brug af muligheden om processuelt ophold, da min kommende kone har et godt og fint betalt job i Tyrkiet og vi forventer, at det er bedre for hendes fremtidige jobmuligheder i Danmark, at hun fortsætter med at arbejde i Tyrkiet fremfor at gå ledig i Danmark mens ansøgningen om FS står på. Dette kan jo tage mange måneder.

Derfor er mit spørgsmål om hun vil have mulighed for at rejse frem og tilbage på almindeligt turistvisum, mens vi venter og ligeledes om hun vil have mulighed for at forlænge eller ansøge om nyt turistvisum mens FS-sagen kører? Jeg er ikke klar over om FS-behandlingen influerer på hendes ansøgninger om turistvisum eller om det er en helt separat ting.

På forhånd tak for hjælpen. Håber jeg selv vil være i stand til at hjælpe andre i denne situation på et senere tidspunkt :)

/Claus

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Rejse på turistvisum mens FS-behandling kører.

Indlæg af mh1 » 08.03.2019 11:06:20

De fleste som har prøvet at få det, har oplevet at besøgsvisum kun gives så sent i sagsbehandlingsforløbet, at det er lidt hip som hap om fs-godkendelsen kommer først eller visum.

Hvis hun tidligere har haft Schengenvisum, kan hun til dette besøg søge om et, som giver tilladelse til mere end én indrejse. Muligvis dog højst to, hvis ikke hun har haft et til flere indrejser tidligere.

Se her: https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... -gyldighed
mh
Rådgiver for ÆUG

ClausF
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08.03.2019 09:30:12

Re: Rejse på turistvisum mens FS-behandling kører.

Indlæg af ClausF » 08.03.2019 13:16:08

Tak for svar.

Hun har et helt almindeligt 180(90) dages Schengen turistvisum, hvor det nuværende udløber lige efter vores planlagte vielse. Vores tanke var bare at blive ved med at søge om nye af disse indtil FS sagsbehandlingsforløbet er overstået. Vores oplevelse hidtil har været af behandlingstiden på dem på det tyrkiske konsulat i Istanbul er max en måned. Men hvis det viser sig at det pludselig bliver umuligt at få dette type visum pga FS, så skal vi måske genoverveje vores planer. Det ville i hvert fald være ærgerligt hvis hun slet ikke kan rejse til Danmark i hele den periode hvor FS-behandlingen pågår.

Besvar