Visum og processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pawel
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04.02.2019 13:15:13

Visum og processuelt ophold

Indlæg af Pawel » 08.02.2019 21:25:37

Hej Alle😊

Min kæreste var på processuelt ophold her i Danmark, og vi fik afslag på familiesammenføring. Hun var i Danmark i 179 dage og har forladt landet. Efter 3 måneder har rejst til Polen ( mit hjemland) og fik at vide at hun har kun 7 dage tilbage i EU.( vi syntes at hun har rat til 3 måneder )
Vi synes ( og ikke kun os) at det er ikke i orden at når man opholder sig under procesueltophold man har ikke ret til fri bevægelse i EU, man må ikke giftes,etc, men ved afslag de dage på processuelt ophold er regnet som visum. Det samme regler er i Polen.
Jeg vil gerne klage over det men vil ikke hvor?
Måske I kender nogen regler der vil forklare mig denne situation? Da jeg synes at det ufair.
PS. Det samme gælder i Polen, en udlændingstyrelsen medarbejder var enig med mig, men kunne ikke forklare mig hvorfor er det på denne måde.
Mvh Pawel

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum og processuelt ophold

Indlæg af mh1 » 09.02.2019 10:00:44

Det vil ikke hjælpe at klage. Reglerne er klare. Processuelt ophold er en service til dem, som ansøger om opholdstilladelse under et lovligt ophold i Danmark; mange andre lande tillader ikke at ansøger venter i landet.

Hvis man afleverer ansøgning om opholdstilladelse i udlandet, får man ikke processuelt ophold, og hvis man rejser ind i DK mens ansøgningen behandles, skal man overholde de max 90 dage i Schengen.

Processuelt ophold er ikke det samme som egentligt lovligt ophold i lovens forstand, og det er derfor, man bl.a. ikke kan blive gift under processuelt ophold, og kun kan opholde sig i DK.

I stedet for at klage, skal I være glade for at din kæreste ikke fik visumkarantæne, som andre har været ude for. Hvis I vil giftes, må I se at få det gjort enten i hendes hjemland eller under hendes næste visumbesøg.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar