Afslag på turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
skn
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26.01.2019 19:58:43

Afslag på turistvisum

Indlæg af skn » 26.01.2019 20:01:18

Hej

Min kæreste fra Tyrkiet har søgt visum til Dk og fik desværre afslag. Han har ikke været i Dk før eller et andet europæisk land før. Vi har planer om at blive viet til sommer og søge om familiesammenføring. Mit spørgsmål er: hvis han søger om visum til Tyskland og flyver til Tyskland, og derfra rejser til Danmark er det godkendt som dokumentation for, at han har været i Danmark, når vi søger om familiesammenføring?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afslag på turistvisum

Indlæg af mh1 » 27.01.2019 09:09:13

Hvad var begrundelsen for afslaget?
Og hvem kan invitere ham til Tyskland?

Med et ‘frisk’ afslag på Schengenvisum er der risiko for et nyt afslag, men hvis det lykkes må han jo rejse i hele Schengen. Han skal så blot sørge for at få bevis på indrejse i DK, og stempel i passet får han ikke, medmindre han rejser med fly, for pasbetjentene som kontrollerer tog-, bus- og bilrejsende stempler ikke passene. Han må så bevise det på anden vis, fx togbillet købt på nettet, hvor man dels får sit navn på, dels skal vise identifikation ved første kontrol, eller med billeder i DK, taget på genkendelige steder, gerne hvor man på en eller anden måde kan se datoen.
mh
Rådgiver for ÆUG

skn
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26.01.2019 19:58:43

Re: Afslag på turistvisum

Indlæg af skn » 02.02.2019 13:07:24

Tak for dit svar.

Min kærestes grandfætter inviterede ham til Dk og fik afslag på baggrund af dette:
” You have applied for a visa to visit your friend who resides in Denmark. Nationals og countries from main group 3 are - based on an assessment of the information about the general conditions in the applicant's native country and the known immigration patterns - generally not granted visas for the purpose of tourism, nor for visiting distant relatives or friends. We have placed emphasis on the fact that your ties to your home country are weak and uncertain and you are young, single and have not been in Schengen before.”

Han kom til at sige at han var single, da han ansøgte, hvorfor han muligvis har fået afslag.

Min kærestes onkel, der bor i Tyskland, vil invitere ham engang til marts, hvor han vil komme til Danmark midt i marts. Er det for tidligt at søge om visum nu eller skal vi vente til engang sommer eller efteråret?
Hvis han får visum til Tyskland, vil han kunne rejse tilbage til Tyrkiet fra Danmark?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afslag på turistvisum

Indlæg af mh1 » 02.02.2019 20:57:58

Hvorfor inviterede DU ham ikke, når han er din kæreste? Chancen for et ja til at besøge en kæreste er nok 10 gange højere, end til at få til besøg hos en fjern slægtning, medmindre da ‘kæresteriet’ kun er foregået via internettet, og man aldrig har mødt hinanden i det virkelige liv, eller kæresteriet er påbegyndt på en uges charterferie i udlandet, og man forsøger at få visum ganske kort efter. Grunden til det er, at ‘risikoen’ ved kærestebesøg er, at visumansøger og kæresten går hen og gifter sig og søger fs, og DET er ikke at tage ulovligt ophold.

Jeg skal ikke kunne sige, om der er chance for at en invitation fra onklen giver visum, men jo flere fejlslagne forsøg, jo mindre chance for nogensinde at få visum.

HVIS han får det SKAL han have en returbillet ud af Schengen, ellers bliver han slet ikke tjekket ind til at rejse til Schengen. Om den så er fra samme land som rejsen går til er i princippet lige meget.
mh
Rådgiver for ÆUG

ceciliem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03.04.2019 15:05:53

Re: Afslag på turistvisum

Indlæg af ceciliem » 03.04.2019 15:30:46

Jeg har selv haft tyrkisk kæreste, og har boet med ham i tyrkiet i et par år, dog stadig med adresse i dk. DU skal invitere ham og ikke andre? Det kræver ikke det store fra din side, blot at du acceptere i invitationen at du betaler for opholdet, for at være mere sikker på et ja, er det en god ide at din kæreste har nogen penge på hans konto og bevis på dette også. Min kæreste havde 6000 tl. som han vedlagde bevis på i ansøgningen, billeder af hinanden sammen, forsikring ( er meget billigt), så skal han have papir på hans ''stamtræ'', straffeattest, dokument fra hans arbejdsplads i tyrkiet der forsikre at han har arbejde at vende tilbage til og ellers pasfotos og lidt andre småting, burde ikke være svært at få visum til ham, hvis du ansøger. Min kæreste fik visum godkendt, selvom det var hans første tur ud af tyrkiet. så ringer de til jer begge en dag og stemmer jeres historier med hinanden. Spørg ind til jeres forhold osv, også er det ellers det. så hvis DU ansøger og i har dokumentation på jeres forhold, så burde det blive godkendt. Medmindre der er noget specielt ved din kæreste om de ikke kan godkende heriblandt straffeattest, familie som måske har lavet noget dumt osv.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Afslag på turistvisum

Indlæg af DortheM » 03.04.2019 19:17:47

@ ceciliem

Du mener "så hvis DU inviterer", ikke? Det er kun den der skal have visum'et der kan ansøge om det.

ceciliem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03.04.2019 15:05:53

Re: Afslag på turistvisum

Indlæg af ceciliem » 04.04.2019 09:13:20

ja selvfølgelig. Det er jo lidt noget man ansøger om sammen.

Besvar