Afslag på turistvisum til ægtefælle fra Thailand

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Olsen5
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18.01.2019 00:11:52

Afslag på turistvisum til ægtefælle fra Thailand

Indlæg af Olsen5 » 18.01.2019 00:45:40

Jeg besøgte min nuværende ægtefælle i Thailand første gang i April. 30 dage.
Herefter søgte vi om 90 dages turistvisum, så hun kunne besøge mig og se om Danmark var noget for hende.

Vi fik afslag. hvilket var ok, da papirerne ikke var i orden.
Vi fik styr på papirerne og søgte igen.
Denne gang var begrundelsen for afslaget alders forskellen mellem os, samt at hun ikke havde tilknytning nok til Thailand.

Jeg tog til Thailand igen i starten af november hvor vi valgte at blive gift.
hvorefter vi søgte turistvisum til hende for 3 gang.

Hun har lige fået sit 3 afslag med den begrundelse at udlændingestyrelsen ikke regner med at hun vil rejse hjem igen.

Her kommer spørgsmålet så.

Hvordan kan de give afslag med denne begrundelse når de selv skriver på Ny i Danmark at man ikke skal dokumentere tilknytning til hjemlandet
Når man søger som ægtefælle? og under alle omstændigheder er det jo ikke os der kommer til at afgøre om hun evt. kan blive i Danmark.

Jeg tænker at de for alt i verden vil undgå at hun får det ene lovlige ophold, der er en forudsætning for senere evt. at kunne søge om opholdstilladelse.

Strider det ikke mod EU's regler om familiens enhed, Når Danmark gør det umuligt for par i min situation at for prøvet deres sag i Danmark.
(Prøve om man har ret/opfylder kravene til evt. familiesammenføring)

Mvh. Olsen5

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afslag på turistvisum til ægtefælle fra Thailand

Indlæg af mh1 » 18.01.2019 08:34:42

Du er langt fra den eneste, som havner i den kafkaske situation - US vil have, at I søger om fs direkte, MEN en af betingelserne for at kunne gøre det er, at ægtefællen skal have besøgt DK mindst én gang, og det får ægtefællen ikke lov til.

En mulig løsning er at den danske ægtefælle sætter sin danske tilværelse på pause i mindst 3 mdr, mens han/hun bosætter sig i et andet EU-land som grænsegænger eller på anden måde selvforsørgende, og dermed får ret til at få sin ægtefælle på besøg på et Schengen-visum. Mens det visum er gyldigt, kan DK besøges, men venter den danske ægtefælle min. 3 mdr med at flytte tilbage til DK, kan der søges fs efter EU-regler.

Se vejledningen her: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne
mh
Rådgiver for ÆUG

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Afslag på turistvisum til ægtefælle fra Thailand

Indlæg af gambler » 18.01.2019 12:58:20

der sidder altså ikke nogen og bevidst afviser noget, de følger blot regler & §

uden at vide det, så gætter jeg på at det er følge virkning af de første 2 afslag, fordi det normalt ikke noget problem
at få visa til dk fra thailand (gruppe 2) og mange thai ville kunne få visa, blot for at rejse på ferie, uden relationer til en dansk vært

kræver blot at de kan dokumentere job, familie, at arbejdsgiver har givet orlov (ferie),og i det hele taget noget at vende hjem til men er dette punkt ikke opfyldt, så sagen jo anderledes og oftest med afvisning til følge.


der findes også en klagemulighed, jeg kan dog desværre ikke guide dig, omkring dette

Olsen5
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18.01.2019 00:11:52

Re: Afslag på turistvisum til ægtefælle fra Thailand

Indlæg af Olsen5 » 30.01.2019 05:01:41

Jeg takker mange gange for jeres input.

Jeg får nu bistand af advokat og afventer hvad det resultere i.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afslag på turistvisum til ægtefælle fra Thailand

Indlæg af mh1 » 30.01.2019 11:43:37

Det er nu ufatteligt, at US ikke følger det, de nu skriver på deres egen side under “Hvad gælder for hovedgruppe 2”
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... uristbesøg

“Hvis den form for opholdstilladelse, som du vil kunne søge om, er undtaget fra karensreglerne (fx ægtefællesammenføring) kan der gives visum, selv om vi vurderer, at der er en risiko for, at du benytter dit visum til at søge om længerevarende ophold i Danmark. ”

Men det er selvfølgelig et ‘kan’, hvilket samtidig betyder at der også kan gives afslag. Der er helt afgjort grund til at klage.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mr. Mister
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26.09.2017 21:41:44

Re: Afslag på turistvisum til ægtefælle fra Thailand

Indlæg af Mr. Mister » 28.10.2019 22:51:44

Hej Olsen5

Jeg står lidt i samme situation, hvad blev resultatet af at få tilknytteten advokat?

Besvar