Søger om visum til ægtefælle fra nepal

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nynneliv
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07.01.2017 15:50:03

Søger om visum til ægtefælle fra nepal

Indlæg af nynneliv » 02.11.2018 13:57:44

Hejsa

Min kæreste og jeg blev gift i sommer i Nepal - besværlig og tung procedure, frem og tilbage mellem kommunekontorer og politistationer, mistænktsomme blikke osv. MEN det lykkedes sku :P

Nu søger vi så om et besøgsvisum til min mand, så han kan komme her en måned til december - det er hans første besøg til danmark, og europa.
jeg skriver fordi jeg er bekymret for at han får et afslag, især efter at have brugt en masse tid og penge på det her.
Jeg har søgt efter alt hvad jeg overhovedet kunne finde om info, og hvad andre har gjort i samme situation - her på forummet, og ambassaders hjemmesider, nyidanmark, osv. Her er en liste over hvad der indgår i vores ansøgning:
flybilletter retur - betalte
kopier af visa, pas, gamle flybilletter, chat-samtaler, billeder, sidste tre måneders bankonti, SU-meddelse
kopier af marriage certificate, bopælsattest, invitationsblanket,
medical insurrance, min mands bankkonti, min mands grundejendoms bevis

Jeg har bestilt en fødselsattest, så den indgår også.

Det som bekymrer mig, er at min mand ikke har et job. Han er musiker(det han tjener ville ikke kunne dække alle leveomkostninger), og bor sammen med sin mor, far og søster(han er altså afhængig af sin families økonomi). Oveni det, har jeg heller ikke selv et job, men er studerende, og får SU, som i øjeblikket er min eneste indkomst. Jeg bor i en ungdomsbolig. Alt dette er jeg bange for vil være grund til at han får et afslag.

Hvad er jeres tanker om vores situation, og chancer for at få visum?
Hvis han nu får afslag, med begrundelse af hans og min økonomiske situation, hvilke muligheder har vi så? Er det bare sådan at han ikke kan komme på besøg i danmark når han ikke har et job?

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Søger om visum til ægtefælle fra nepal

Indlæg af gambler » 04.11.2018 20:21:28

gruppe 2 land = nepal, burde jo være muligt - måske lille udfordring at dk ikke har en ambassade eller konsulat
men du må jo google eller ? om det er den indiske, og de har formentlig også VFS Global til at modtage ansøgning,
og konkrete krav på deres hjemmeside, og ellers må man ? om man kan få en liste

her er en liste fra et andet gruppe 2 land, hvad der kræves (Thailand)

http://vfsglobal-denmark.com/thailand/t ... .08.13.pdf

gad vide hvor du har søgt, uden at finde ud af at flybillet : kun en forhåndsbooking, køb aldrig bilet før

fødselsattest, skal du overhovedet ikke bruge

der absolut ingen krav til din økonomi, men ansøger skal have et eller andet beløb, som er forskelligt fra land til land,
også selvom du inviterer og x i at du betaler alle udgifter

der ingen krav om job, men krav om at der noget at vende hjem til, ja et job så ser det jo bedre ud
så ja der en risiko, og i tilfælde af afslag, det ved jeg ikke, men så der ikke så mange muligheder,
men se nu først om det lykkes

nynneliv
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07.01.2017 15:50:03

Re: Søger om visum til ægtefælle fra nepal

Indlæg af nynneliv » 26.11.2018 11:12:45

UPDATE:

Så fik vi svar, og visa blev afvist.

Jeg har forsøgt op vedhæfte nogle billeder af vores afslag, håber de kan læses.

Kort summeret, så blev afslaget begrundet med at min mand ikke har et job, og derfor ikke kan dokumentere fast indkom. De skriver " you dont have a core family family of your own", og dette er problemet.

Nu skal jeg finde ud af hvad vi kan gøre for at få ham hertil.. Jeg er ret på bar bund ærligt talt. Er der nogen der har været i samme situation, men har fået visa?
Min mand er jo fra gruppe 2, og derfor skulle det da ikke være helt umuligt.
Skal vi søge igen med besøgsvisum, eller er der noget andet vi kan gøre?
Jeg har læst lidt om right to free movement når man er familemedlem til EU borger. Er dette en mulighed når jeg bor i Danmark?

Håber der er nogen som kan hjælpe!
Vedhæftede filer
Udklip2.JPG
Udklip2.JPG (31.69 KiB) Vist 3028 gange
Udklip1.JPG
Udklip1.JPG (97.34 KiB) Vist 3028 gange

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søger om visum til ægtefælle fra nepal

Indlæg af mh1 » 26.11.2018 11:55:14

Nej, du vil skulle flytte til et andet EU-land, og så søge derfra. Når afslaget - heldigvis - ikke er begrundet med at de tvivler på dokumentationens ægthed vil der formodentlig ingen problemer være med at få besøgsvisum til et andet EU-land.

Er dit studie et, som kræver fremmøde, eller vil du kunne være fjernstuderende? I sidste fald er løsningen jo at smutte til Tyskland (Sverige er blevet noget besværlig at danse med), finde dig et week-end-studiejob, så du uden videre kan komme i 'Krankenkasse', og så søge visum til din mand, og når han kommer søge om opholdskort til ham.

Når du selv har været min. 3 mdr. i Tyskland, kan I søge om forhåndsgodkendelse til hans danske opholdskort, og enten flytte inden den kommer, eller vente 3-4 mdr. til den kommer. Din mand vil dermed undgå div. krav om at skulle bestå danskprøver, han vil kunne få permanent opholdskort efter 5 år, og I vil slippe for at skulle stille godt 100.000 DKK som sikkerhed.
mh
Rådgiver for ÆUG

nynneliv
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07.01.2017 15:50:03

Re: Søger om visum til ægtefælle fra nepal

Indlæg af nynneliv » 26.11.2018 17:28:19

Jeg kunne muligvis godt flytte til tyskland eller sverige med mit studie.. men, hvordan kan det være at tyskland f.eks godt ville kunne give ham visum? er det så fordi vi søger gennem EU-reglerne? og ikke gennem de danske visa regler..

Da det virker som om at eneste grundlag for at han ikke får visa er at han ikke har fast indkom og job, ville vi så kunne søge igen om besøgsvisum hvis han nu får et job, og vi kan dokumentere det?
Er der også regler omkring dette med at søge igen om samme slags visa efter man har fået afslag?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søger om visum til ægtefælle fra nepal

Indlæg af mh1 » 26.11.2018 22:31:40

Forskellen er, at hvis du forvandler dig til EU-borger ved at flytte til Tyskland, så har du RET til at få din ægtefælle på besøg; visum må i så fald kun afslås, hvis han kan anses for at udgøre en fare for samfundet.

Endvidere skal det udstedes hurtigst muligt og gratis. Der må kun kræves et mindre ansøgningsgebyr. I princippet må de ikke engang forlange rejseforsikring, men den er det nu ikke klogt at spare - dels gør det processen lettere hvis man viser den, dels KUNNE man jo gå hen og få brug for den, inden sygesikring er kommet på plads.

Det skyldes at det er EU-regler der styrer, og ikke de nationale+Schengen, selv om det er præcis det samme ansøgningsskema man bruger - man skal så blot udfylde rubrikkerne 34 og 35, så myndighederne kan se at ansøgningen handler om en ægtefælle til en EU-borger.

I kan søge, så snart du er blevet folkeregistreret i dit nye land, og har dokumentationen for dette. Den skal vedlægges ansøgningen sammen med de samme dokumenter, som I har brugt før.

Læs vejledningen om EU-regler her: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... ureglerne/
mh
Rådgiver for ÆUG

nynneliv
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07.01.2017 15:50:03

Re: Søger om visum til ægtefælle fra nepal

Indlæg af nynneliv » 27.11.2018 09:25:12

okay. hold da op, nå.. Men tusind tak for denne information.. jeg skal nok have lidt hjælp til at sætte mig ordentligt ind i sagerne, men nu synes jeg der kom lidt overblik, og det er rart at vide at der trods alt findes en vej..

Jeg tror dog der går noget tid før jeg får mulighed for at flytte udenlands, så vi prøver besøgsvisum en gang til.

Så, hvordan sikrer vi nu at hans arbejdspapirer er helt iorden? I nepal er forholdene lidt anderledes end i DK, fx bruger de vidst ikke lønsedler og ansættelseskontrakt.. Er der nogen som har erfaring med hvordan man bedst dokumenterer sin salery, indkom og ansættelse osv. i et land som Nepal?
Min mand er medejer af et lille eventfirma - kan vi bruge dette til noget som helst?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Søger om visum til ægtefælle fra nepal

Indlæg af DortheM » 27.11.2018 15:50:01

Min mand kommer fra Indien, hvor der heller ikke bruges mange papirer på ansættelse og løn. Hans chef skrev et brev "to whom it may concern" at han var ansat siden den og den dato, fik så og så meget i løn om måneden. Hvad han lavede og at han havde ferie i den og den periode. Underskrevet og stemplet med firmaets stempel. Hvis firmaet har brevpapir, så brug det. Det vedlagde vi ansøgningen.

Besvar