Turistvisum til min Filippinske kaereste til familiebesoeg mens vi begge bor i udlandet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
aussie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13.09.2018 13:37:04

Turistvisum til min Filippinske kaereste til familiebesoeg mens vi begge bor i udlandet

Indlæg af aussie » 13.09.2018 14:06:49

Jeg er i en lidt ualmindelig situation da det handler om turistvisum til Danmark til min kaereste mens vi begge bor i udlandet, men taenkte at der maeske alligevel er nogen her der ved noget om det. Jeg er dansk statsborger men har boet i Australien siden 2015 paa et midlertidigt visum som studerende. Jeg moedte min kaereste kort tid efter jeg kom hertil og vi har boet sammen siden december 2016. Hun har permanent opholdstilladelse i Australien hvor hun har boet siden 2014 men er filippinsk statsborger og har filippinsk pas.
Jeg tager hjem til familien i DK hver jul og i aar kunne hun godt taenke sig at komme med. Taenker ogsaa at vi saa vil have kravet om et tidligere besoeg til DK i orden hvis vi skulle beslutte os for at flytte til DK naar jeg afslutter min uddannelse naeste aar.
Jeg er ikke helt sikker paa hvordan det fungerer med at faa et turistvisum eftersom jeg ikke bor i DK. Paa nyidanmark.dk staar der at:
"Værten skal have fast bopæl i Danmark. Kravet kan dog fraviges i særlige tilfælde, fx hvis du er ægtefælle, fast samlever, kæreste eller mindreårigt barn til en dansk statsborger, der er fast etableret i udlandet, og han/hun ønsker at holde ferie i Danmark sammen med sin nærmeste familie."
Gaelder det som at jeg er fast etableret i udlandet naar jeg er paa et midlertidigt visum? Eller boer jeg i stedet faa mine foraeldre til at vaere vaerter? De har foer moedt hinanden da mine foraeldre besoegte os i Australien sidste aar og vi har taenkt os hovedsagligt at bo hos dem mens vi er i DK.
Vil US tage det med i deres overvejelser at hun bor og har fast arbejde i Australien paa trods af filippinsk pas? Jeg var lidt for frisk og har allerede koebt flybilletter til os begge da jeg ikke taenkte at det ville vaere et problem for hende at faa visum men nu er jeg lidt bekymret.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Turistvisum til min Filippinske kaereste til familiebesoeg mens vi begge bor i udlandet

Indlæg af mh1 » 13.09.2018 20:40:20

Jeg er temmelig sikker på at du gælder som 'fast etableret' i udlandet, og dine forældre bør ikke invitere. Et fast job at vende tilbage til er et stort plus, så jeg håber billetterne kommer i brug.
mh
Rådgiver for ÆUG

aussie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13.09.2018 13:37:04

Re: Turistvisum til min Filippinske kaereste til familiebesoeg mens vi begge bor i udlandet

Indlæg af aussie » 14.09.2018 07:01:28

OK, saa skal jeg bare udfylde den saedvanlige VU2 blanket som vaert eller bliver jeg noedt til at kontakte US om saerlig dispensation? En af rubkrikkerne i VU2 er "Bopaelsadresse i Danmark" hvilket jeg jo af gode grunde ikke kan udfylde.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Turistvisum til min Filippinske kaereste til familiebesoeg mens vi begge bor i udlandet

Indlæg af mh1 » 14.09.2018 09:21:56

https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... uristbesøg

"Værten skal have fast bopæl i Danmark. Kravet kan dog fraviges i særlige tilfælde, fx hvis du er ægtefælle, fast samlever, kæreste eller mindreårigt barn til en dansk statsborger, der er fast etableret i udlandet, og han/hun ønsker at holde ferie i Danmark sammen med sin nærmeste familie."

I og med at der står således, må det være sådan at du under oplysninger om værten (dig) opgiver din adresse i udlandet og overstreger 'Danmark' i rubrik 1, og i rubrik 4 skriver: "Ja, værten for besøget ledsager sin kæreste".
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar