Visum til somalisk statsborger

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
leasvane
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10.10.2011 11:30:52

Visum til somalisk statsborger

Indlæg af leasvane » 25.01.2018 13:12:15

Hej AUG,

Jeg arbejder boligsocialt og jeg skriver på vegne af en beboer, Asha, som jeg gerne vil hjælpe. Hun har været i Danmark i 13 år, men er stadig på midlertidig opholdstilladelse. Hendes mor i Somalia er nu blevet syg og Asha vil nu gerne have besøg af hende i Danmark. Asha har hørt, at somaliske statsborgere ikke kan få visum til Danmark - dog har hendes mand fået at vide af Udlændingestyrelsen, at de alligevel kan prøve at søge. Har I nogen gode råd til denne situation? Ashas mand har dansk statsborgerskab (ligesom deres 6 børn). Er der nogen fordel i at det er ham, der inviterer Ashas mor til landet.

På forhånd tak,

Hilsen Lea

Bandcamp
Indlæg: 48
Tilmeldt: 22.03.2016 23:02:22

Re: Visum til somalisk statsborger

Indlæg af Bandcamp » 10.02.2018 23:25:30

Her er teksten fra nyidanmark.dk vedr. hovedgruppe 5, som Somalia ligger i - den mest restriktive gruppen:
Hovedgruppe 5 omfatter lande, hvis statsborgere vurderes at udgøre en særlig høj risiko for ulovlig indvandring i Danmark eller andre Schengenlande, og hvortil der kan være udsendelsesvanskeligheder.

Følgende lande er for tiden placeret i hovedgruppe 5:

Afghanistan, Eritrea, Irak, Pakistan, Somalia, Syrien.

Hvis du er statsborger fra et land placeret i hovedgruppe 5, gælder der en særlig restriktiv praksis. Det betyder, at du normalt kun kan få visum i ekstraordinære situationer. Fx hvis et familiemedlem, som bor i Danmark, lider af en sygdom af aktuelt livstruende karakter eller er afgået ved døden.
I og med det ikke er den danske beboer (din beboer Asha) som er syg, ser det nok meget sort ud mht. at få visum.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til somalisk statsborger

Indlæg af mh1 » 11.02.2018 09:30:08

Alt andet lige er det vel heller ikke normalt den syge, som skal ud og rejse og dermed risikere at forværre sin tilstand/smitte andre, men familien som besøger den syge. I øvrigt: Moderen kan jo ikke få gratis behandling i DK, så det kan blive en bekostelig affære for familien.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar