Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JakobR
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17.01.2018 20:31:07

Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af JakobR » 17.01.2018 20:56:08

Vi ankom fra Thailand 8 December 2017 og har visum til d, 19 Januar, vi har været nede hos politiet for at aflevere ansøgning om familiesammenføring i dag 17 januar 2018, og får så at vide af politiet at hun er her ulovligt, da ikke havde set detaljen med at selvom der står at hun har visum til 19 Januar har hun kun 32 dages ophold i Danmark, og derfor er hun lige nu her ulovligt.

Vi valgte alligevel at indgive ansøgningen, og har efterfølgende skyndt os at sende en email til udlændingestyrelsen og forklaret hvad der er sket, og at vi har overset denne ting ved 32 dages ophold og at vi ikke har gjort det forsætligt og håber på deres forståelse for vores situation, Vi har også snakket med udlst, som ikke gav noget optimistisk svar.

Vi elsker hinanden meget højt og hun har ikke noget ønske, eller lyst til at tage tilbage til Thailand, hvor hun ikke har bolig og stoppede med hendes arbejde 1 Dec. og hun er selvfølgelig meget ked af det hele.

Så spørgsmålet er ikke hvilken konsekvenser, det får eller kan få, men hvad er/kan være løsningen for os, da jeg ikke har mange penge, da jeg er førtidspensionist, og hvis hun bliver udvist m.m. og ikke kan blive er det et kæmpe problem for os.

Er der mulighed for nogle alternative løsninger: f.eks kontakte ambassaden i Bangkok, skal vi til Sverige eller Tyskland for at gøre noget, eller er der en helt anden løsning?? Penge er nok det største problem lige nu, da vi lige har betalt gebyr osv.

Håber virkelig der en nogen af jer, der kan hjælpe med nogle fornuftige, hurtige og billige muligheder, da det vil være et stort problem for os alle, hvis hun skal rejse hjem til ingenting.

I håb om nogle hurtige svar.

MVh
Jakob

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af skaanebo » 17.01.2018 21:55:40

Hun er nødt til at rejse hjem, og det kan være jer nogle dyre lærepenge. Ansøgningen vil blev afslået. Rejs selv hurtigst muligt, ellers kan det også medføre indberetning i SIS. Alternativt flyt til et andet EU-land.

JakobR
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17.01.2018 20:31:07

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af JakobR » 17.01.2018 22:45:27

kan jeg flytte nu og her ??? og evt hvorhen, og hvilken betydning har det for min kones ophold i schengen ??

JakobR
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17.01.2018 20:31:07

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af JakobR » 17.01.2018 22:47:30

er godt klar over problemet med SIS også :-(

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af skaanebo » 17.01.2018 23:06:22

Ja, du skal flytte her og nu til et andet EU/EØS-land og blive boende der i mindst 3 måneder, hvis ikke I synes, det er lettere, hun rejser hjem til Thailand. Du må selv finde ud af, om du kan tage din førtidspension med til udlandet. Og du skal opsige/fremleje/sælge din bolig i Danmark.

Sverige har grænsekontrol, så det vil nok ikke være så let for hende at tage til Sverige, da hendes visum er udløbet. Men der er flere andre lande inden for Schengenzonen, der ikke har grænsekontrol. Du kan læse mere om EU-regler ved at gå til http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... U-reglerne

JakobR
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17.01.2018 20:31:07

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af JakobR » 17.01.2018 23:53:22

ok, super tak for svaret, her er næste spørgsmål :-)

1 kan jeg flytte til tyskland på 1 dag f.eks??? og vi så tager derne i morgen, og vil det løse probemet,mht til herenes ulovlige ophold, her tænker jeg på om vi kan indgive ansøgning i f.eks tyskland eller andet land på hendes udløbne turistvisum, og er der nogen der har erfaring med, i hvilke lande det kan lade sig gøre ??

JakobR
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17.01.2018 20:31:07

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af JakobR » 17.01.2018 23:56:43

og kan jeg så fortsætte min ansøgning her i DK fra tyskland hvis vi har bopæl i tyskland ?? eller skal vi søge familiesammenføring dernede, og er det lettere end her i DK ??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af skaanebo » 18.01.2018 00:08:26

Læs om EU-regler i linket.

Den nuværende ansøgning vil blive afvist.

JakobR
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17.01.2018 20:31:07

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af JakobR » 18.01.2018 04:47:02

Som jeg læser EU reglerne så skal hun have et gyldigt visum for at kunne flytte til Tyskland med mig.

Hendes visum udløber d. 19 januar. Men de 32 dages ophold som der står i hendes visum er opbrugt d. 10 januar. Vil en ansøgning om familiesammenføring eller en forlængelse af hendes visum blive afvist på det grundlag hvis jeg bosætter mig i Tyskland??

Vi har venner i Tyskland som vi kan hos. Hvis det bliver aktuelt. Er det et nemmere At søge visum til Tyskland og familiesammenføring dernede istedet for Danmark?? Hvis er tvunget til at rejse tilbage rtil Thailand først??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af skaanebo » 18.01.2018 09:31:56

Nej, der kræves ikke lovligt ophold for at søge om opholdskort.

Husk, jeres ophold må ikke have karakter af besøg eller ferie. I skal bosætte jer der, som om det var permanent. Altså købe eller leje bolig, ikke bo hos venner.

Du skal desuden afsætte din danske bolig, og du skal flytte eller opmagasinere dine møbler.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af mh1 » 18.01.2018 09:46:15

Er det din ægtefælle, eller er det din kæreste, du har taget med til DK?

Du kan sandsynligvis tage din ægtefælle med til Tyskland uden problemer, da der normalt kun ved særlige lejligheder (topmøder) er paskontrol den vej. Også din kæreste, men hvis det er din kæreste, skal I kunne bevise ca. 18 måneders samliv, for at du kan bruge EU-reglerne. Det er dog heldigvis muligt at blive gift i Tyskland, selvom man ikke har lovligt ophold, men det kræver at I har den nødvendige dokumentation.
mh
Rådgiver for ÆUG

JakobR
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17.01.2018 20:31:07

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af JakobR » 19.01.2018 13:31:50

Hun er rejst til bangkok i går, da vi gerne vil minimere generne ved hendes ulovlige ophold mest muligt, men vi planlægger at bosætte os i Tyskland, så det skal jeg til at planlægge nu, så hvis nogen af jer har konkret info eller oplysninger om hvordan, hvor vi går hen, lejebolig osv. vil det være meget velkomment, et sted omkring flensborg eller 20 km syd for. Vi er på et begrænset budget så bolig osv skal være så billig som muligt.

Men vi er meget glade for alle de gode svar som indtil nu har været en super hjælp, så i skal have stor tak for svarene

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ulovligt ophold i Danmark - hvad gør vi - Haster

Indlæg af mh1 » 19.01.2018 20:06:12

Brug søgefunktionen og søg på ‘Tyskland’ og ‘Flensborg’ der er en del indlæg.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar