Sagsbehandlingstid på besøgsvisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Diddeli
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06.08.2017 18:57:22

Sagsbehandlingstid på besøgsvisum

Indlæg af Diddeli » 13.11.2017 18:12:44

Hej :)

Min tyrkiske kæreste indleverede d. 25.oktober en ansøgning om at besøge mig her i Danmark hos VFS i Antalya. Ifølge US i Danmark skal der normalt træffes afgørelse indenfor 15 kalenderdage, hvilket der nu er gået, men uden at vi har hørt noget. Jeg er klar over, at behandlingstiden kan forlænges, såfremt de vurderer det nødvendigt, men er der nogen her der ved, om man i så fald får besked om, at behandlingstiden er forlænget? Det kunne US ikke oplyse mig om - kun at de ikke endnu i hvert fald havde fået sagen overdraget, og at den derfor stadig er på ambassaden i Ankara, hvor den er registreret som modtaget 27.10.

I samme forbindelse vil jeg høre om jeres erfaringer med, hvordan man får besked på en visumansøgning? Nogle siger, at man blot modtager sit pas tilbage, og deri så kan se, om der er klistret et visum ind eller ej - men kan det virkelig være rigtigt? Får man ikke et brev, eller en mail eller et opkald?

På forhånd tak for hjælpen :)

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Sagsbehandlingstid på besøgsvisum

Indlæg af gambler » 13.11.2017 19:12:17

15 arbejdsdage !! = 3 uger (det er praksis!

kender kun via VFS i Bangkok, og de informere sgu flot, sms beskeder, track an trace

hvis i opfylder krav, har vedlagt alt der kræves, plejer det at være ok

og er der slet ikke noget info fra VFS omkring besked ?

Diddeli
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06.08.2017 18:57:22

Re: Sagsbehandlingstid på besøgsvisum

Indlæg af Diddeli » 13.11.2017 21:28:01

hej gambler,

tak for dit svar.

Jeg troede også, at 15 dage måske skulle tolkes som 15 hverdage og dermed 3 uger, men da jeg ringede til US i dag oplyste hun mig om, at det altså er 15 kalenderdage, og ikke hverdage. Så derfor blev jeg i tvivl.

Men nej, ingen beskeder fra VFS. Der findes Track & Trace via VFS, men der står blot, at passet er hos ambassaden og er igang med behandling, intet yderligere, og når man ringer til VFS siger de bare, at vi nok skal få svar snart, men de kan ikke sige hvordan - det er forskelligt.
Men ja, vi må bare forsøge at væbne os med tålmodighed, eller kontakte ambassaden direkte om nogle dage.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Sagsbehandlingstid på besøgsvisum

Indlæg af gambler » 14.11.2017 09:42:57

ja, der så mange forskellige svar, alt hvem man ? - kan se at på nyidanmark står der 10-12 dage, og at der generelt skal
gives svar indenfor 15 dage, dog betydeligt længere hvis det skal via US

i bangkok siger leder af visum afdeling at de har 15 arbejdsdage, og generelt er det jo altid arbejdsdage, i alle mulige
sammenhænge, fordi hvad hvis der helligdage osv..... og vi fik senest et brev, hvor i vi havde 5 dage til at melde os hos
borgerservice....det var 5. dag det ankom

Diddeli
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06.08.2017 18:57:22

Re: Sagsbehandlingstid på besøgsvisum

Indlæg af Diddeli » 24.11.2017 16:22:41

Bare en lille opdatering, hvis nu nogle skulle sidde i samme situation og vente, og er nysgerrig på vores ventetid.
Vi blev ringet op 23 kalenderdage (17 hverdage) efter vi havde indleveret ansøgningen og blev interviewet om hinanden. Efter 29 kalenderdage (21 hverdage) fik min kæreste sit pas retur - med et visum i :) Så det tog lige en anelse længere end de anvisninger vi kunne finde på diverse informationssider, men absolut stadig hurtigt svar alt taget i betragtning. Og den mand som jeg talte med fra ambassaden i Ankara sagde, at de har meget meget travlt pt, så man skulle påregne ekstra ventetid ift. normalt.

Bandcamp
Indlæg: 48
Tilmeldt: 22.03.2016 23:02:22

Re: Sagsbehandlingstid på besøgsvisum

Indlæg af Bandcamp » 25.11.2017 01:15:47

Til andre interesserede: Det kommer an på det land, den udenlandske partner søger fra. I Filippinerne er behandlingstiden kun 2-4 arbejdsdage, virkelig hurtigt.

I Tyrkiet har de måske blot meget få ressourcer til behandling af visumansøgninger.

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: Sagsbehandlingstid på besøgsvisum

Indlæg af Jacjac » 27.11.2017 08:20:07

Behandlingstiden kan vel variere alt efter arbejdsbelastning. Op mod jul/nytår andre højtider kunne man forestille sig mere arbejde.

Vi fik besøgsvisum til min kone sidste år fra Filippinerne, det tog på den anden side af 2 måneder selvom vi rykkede dagligt. Alt var 100% korrekt første gang, ingen opkald eller krav om ekstra dokumentation. Vi foresiller os at de screenede den i DK. Men vi fik aldrig information omkring dette, selvom vi efterspurgte.

I kan også være uheldig at den er endt hos en langsom medarbejder eller team :roll:


@Bandcamp, hvis du har erfaring med 2-4 dage fra filippinerne. Så lyder det ret heldigt ellers har de godt nok forbedret sig det sidste års tid :)

Bandcamp
Indlæg: 48
Tilmeldt: 22.03.2016 23:02:22

Re: Sagsbehandlingstid på besøgsvisum

Indlæg af Bandcamp » 27.11.2017 09:49:48

Jacjac skrev:
27.11.2017 08:20:07
Behandlingstiden kan vel variere alt efter arbejdsbelastning. Op mod jul/nytår andre højtider kunne man forestille sig mere arbejde.

Vi fik besøgsvisum til min kone sidste år fra Filippinerne, det tog på den anden side af 2 måneder selvom vi rykkede dagligt. Alt var 100% korrekt første gang, ingen opkald eller krav om ekstra dokumentation. Vi foresiller os at de screenede den i DK. Men vi fik aldrig information omkring dette, selvom vi efterspurgte.

I kan også være uheldig at den er endt hos en langsom medarbejder eller team :roll:


@Bandcamp, hvis du har erfaring med 2-4 dage fra filippinerne. Så lyder det ret heldigt ellers har de godt nok forbedret sig det sidste års tid :)
2 måneder, det var utroligt. Hvorfra, Manila eller Cebu? Bare et helt normalt Schengen visum?

For en måned siden søgte min kammerats kæreste i Cebu turistvisum til DK for tredje gang, og det tog kun ÉN arbejdsdag, så var der SMS om at det var godkendt, og hendes pas med visum var på vej retur fra ambassaden i Manila. Vildt nok.

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: Sagsbehandlingstid på besøgsvisum

Indlæg af Jacjac » 02.12.2017 12:51:22

Manilla, standard Schengen Visum på 90 dage.

Givet de havde potentielt nogle IT problem med forsvunde visum invitationer dengang. Men vi havde fysisk kopi og blev forsikret det ikke havde indflydelse.. Meeen, ved ikke helt om jeg køber den.

Når alt er sagt er det nok altid en god idé at søge visum i god tid, især hvis man har planer, fødselsdage, jul, nytår osv.

Besvar