Erfaringer eller viden om 'kærestevisum'

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MBjørn
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30.10.2017 15:39:27

Erfaringer eller viden om 'kærestevisum'

Indlæg af MBjørn » 30.10.2017 15:57:13

Hej alle,

Min kæreste tilhører hovedgruppe 3 (fra Ghana). Vi har været sammen siden november 2016, boet sammen i fire måneder indtil videre, og vi vil til næste sommer søge kærestevisum (vi kan dokumentere vores forhold på forskellige måder, så det er ikke her jeg er bekymret). MEN mine spørgsmål drejer retter sig mod andres erfaringer ift. at søge visum, da jeg er bange for at få et afslag grundet hans muligvis manglende 'tilknytning' eller incitament til at vende tilbage til Ghana. Jeg søger gode råd til, hvordan jeg bedre kan (forsøge) at sikre at han får lov til at komme på besøg.

1) Vi ville søge visum sådan at han kan komme til DK i august måned 2018. Han arbejder pt på en et-årig kontrakt, som netop udløber samtidig som med hans evt. besøg til DK. Vil dette umiddelbart være et problem? Vi har en forhåbning om, at han bliver forlænget, men vi er ikke sikre endnu. Andre som har erfaringer med visum til folk, som muligvis er ledige i den periode de planlægger et besøg?

2) Vi bor sammen og huslejen er betalt t.o.m. august næste år. Ville det være smart, at betale for et nyt sted, sådan at det hele ikke ligner at det er timet til at han skal til DK og "blive"?

(NB: Jeg kommer under alle omstændigheder til at stå som vært ift. al betaling under hans besøg).

På forhånd mange tak,

MVH,
M

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Erfaringer eller viden om 'kærestevisum'

Indlæg af DortheM » 31.10.2017 11:44:38

Det skal være noget der beviser at han påtænker at vende tilbage til Ghana. Altså et job han har eller en uddannelse han er igang med og som han forventes at vende tilbage til.

Da min kæreste søgte visum (også fra et kategori 3 land) skulle vi indsende ansættelsesbevis og en skriftlig erklæring fra arbejdsgiver på at han var bevilliget ferie mens han var i Danmark og fortsat var ansat, når han kom tilbage. Ambassaden ringede også til arbejdspladsen for at få bekræftet at oplysningerne var sande.

MBjørn
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30.10.2017 15:39:27

Re: Erfaringer eller viden om 'kærestevisum'

Indlæg af MBjørn » 08.01.2018 12:34:44

Hej Dorthe,

Tak for svar!

Lige et uddybende spørgsmål: jeg ved, at ambassaden også skal have kig på lønningssedler tre måneder tilbage samt status på kontoen. Ville det mon gøre en positiv forskel, hvis jeg overførte penge til hans konto, sådan at han i det mindste på papiret kan betale for sit ophold. Eller det mon ligegyldig, hvis vi skriver mig som den (økonomisk) ansvarlige for hans ophold i DK?

Tak igen!

Mvh,
M

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Erfaringer eller viden om 'kærestevisum'

Indlæg af DortheM » 08.01.2018 20:00:35

Hej M

Jeg ved ikke om det har nogen betydning at der er penge på kontoen når du er økonomisk ansvarlig, men tænker der kan være det. Så ved de han kan klare sig, selv om I bliver uvenner ;)

Jeg overførte penge til min kærestes bankkonto.

Han ankom så med sit lokale debitkort, som ikke kan bruges i Danmark, så det var lige en streg i regningen. Men så har vi da penge, når vi skal på ferie dernede.

Så bed din kæreste medbringe et internationalt brugbart kredit/debitkort, så I kan hæve pengene igen.

MBjørn
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30.10.2017 15:39:27

Re: Erfaringer eller viden om 'kærestevisum'

Indlæg af MBjørn » 09.01.2018 08:14:27

Hej Dorthe,

Tak for svar. Godt at høre dine erfaringer. Jeg vil overføre penge, blot for en sikkerheds skyld.

Mvh
M

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Erfaringer eller viden om 'kærestevisum'

Indlæg af gambler » 09.01.2018 15:18:44

altså en lejekontrakt, er nok ikke noget bevis/dokumentation for at ''vende tilbage''

der forlanges generelt altid et beløb, der skal dokumenteres ved visum ansøgning, men det varierer fra sted til sted

søg i god tid (man kan søge 90 dage før)

book aldrig flybillet, men reseveration skal vedlægges, og rejseforsikring SKAL tegnes forlods (feks AXA schengen)

tag kontakt til VFS Global i Ghana (vil tro det er dem der i 1.omgang modtager ansøgning) og/eller den danske ambassade
for at høre om specifikke krav

MBjørn
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30.10.2017 15:39:27

Re: Erfaringer eller viden om 'kærestevisum'

Indlæg af MBjørn » 12.01.2018 12:03:03

Tak for svar!

Jeg kan se, at det er 350 DKK typisk, som er beløbet pr dag. Skal man forstå det sådan, at hvis jeg står som vært, så skal jeg kunne vise (ved ansøgning) at jeg har 350 dkk gange to og så ganget op til de antal dage, som vi søger om? Eller er det blot for hans ophold, altså 350 kroner gange de dage han potentielt skal være i DK?

Tak igen,

Mvh,
M

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Erfaringer eller viden om 'kærestevisum'

Indlæg af gambler » 12.01.2018 13:12:19

nej, 350 kr pr dag, er når ansøger SELV skal stå for rejse & ophold

hvad der kræves varierer fra sted til sted, burde det ikke, men sådan er det

så skriver igen : ? det lokale VFS global kontor om krav, der findes typisk en liste ala denne

http://vfsglobal-denmark.com/thailand/t ... .08.13.pdf

som er nogen år gammel, og nu er det krævede beløb (dokumentation for) nu 50.000 bath
som skal være indestående på ansøgers konto

dette gælder thailand, så du kan kun bruge det som en retningslinje, men det burde give et overblik

jeg har aldrig fremvist noget som helst for mig selv, som vært (udover invitationen)
men der (desværre) ikke 2 steder det ens

MBjørn
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30.10.2017 15:39:27

Re: Erfaringer eller viden om 'kærestevisum'

Indlæg af MBjørn » 12.01.2018 13:51:03

Tak igen. Jeg skriver til dem for at få en afklaring.

Besvar