Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mr. Mister
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26.09.2017 21:41:44

Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af Mr. Mister » 26.09.2017 22:24:42

Hej alle

Det er første gang jeg støder på dette forum så beklager meget hvis mine spørgsmål allerede er besvaret andetsteds. Har ellers skimmet det meste af siden igennem uden held. Mit spørgsmål går på hvordan jeg sender en online invitation (VU2) til en person i Thailand med den størst mulige chance for at blive accepteret af danske myndigheder.

I online delen bliver jeg spurgt om:
-Hvad er din relation til ansøger? Her har jeg svaret ven (selvom den egentlige betegnelse nok mere er kæreste). Men gør det nogen forskel for processen?

-Hvor mange dage venter du besøg af ansøger? Her jeg jeg svaret 90, gør det nogen forskel om det er 30/60 eller 90 mon?

- Beskriv formålet med besøget: Her har jeg svaret "ferieophold". Er det mon nok, eller skal der uddybes eller skrives noget mere sigende selvom det egentlig blot er et ferieophold?

- Hvem betaler for ansøgers rejse : Ansøger
- Hvem betaler for ansøgers ophold : Værten
- Vil du som vært indestå økonomisk for ansøger i forbindelse med rejse og ophold i Danmark : Ja

Er disse svar "gode" eller ville det være bedre hvis jeg skrev at jeg (værten) stod for alle udgifter?

Og til sidst: - Er der nogen særlige omstændigheder eller begivenheder, der skal tages med i betragtning ved behandlingen af visumansøgningen?
Her har jeg skrevet: "Ansøger har en speciel interesse i Danmark og det danske sprog og vil gerne lære mere omkring kulturelle, sociale, politiske og geografiske forhold her i landet"

På side 2 kan jeg under "Eventuelle yderligere bemærkninger eller information vedrørende invitationen eller besøget" skrive noget. Men ved simpelthen ikke hvad jeg skal skrive her og om det har nogen positiv effekt på visum ansøgningen eller ej.

Da det er første gang jeg nogensinde søger visum eller skriver invitation til en visumsøger er jeg MEGET på bar bund. Min intention er at blive gift med denne pige når hun engang er kommet til Danmark (hvis hun siger ja selvfølgelig! ). Jeg er dansk statsborger med dansk pas og hun er Thai med thai pas.

På forhånd 100000000000 tak!! :)

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af gambler » 27.09.2017 03:55:35

der formentlig ét vigtigt punkt : har i mødt hinanden ? (og det skal kunne dokumenteres iform af flybillet / foto / eller lign.)

relation : kæreste :idea:

90 dage er fint nok

ferie & samvær er fint

ansøger har specielt interesse i det danske sprog osv osv.....åh nej :idea: det lugter for meget af ønske om FS )*

)* som man ikke må bruge et schengen visa til

hvem betaler osv : jeg har kun erfaring med ja, værten i alle 3 - men det burde ikke have betydning -
dog er det godt med værten i de sidste 2

det er ok at skrive nej, (i særlige omstændigheder) men jeg mener jeg brugte side 2 til at specificere hvor vi mødtes
samt hvilken dokumentation jeg vedlagde (sorry kan ikke huske det præcist, da vores 1 visa er laaang tid siden,
og efterflg. visa derefter kun var en formalitet, samt at det var cambodia, som er endnu lettere at få end fra thailand)

i skal søge visa på :

http://www.vfsglobal-denmark.com/thailand

det er walk inn uden tidsbestilling, og pas kan efterflg. leveres med post (mod gebyr)

her er en check liste :

http://vfsglobal-denmark.com/thailand/t ... .08.13.pdf

den er par år gammel, og beløb som skal kunne dokumenteres er ændret til 50.000 bath
(dokumenteres i form af udskrift fra bank, helst kun nogen få dage gammel)

køb aldrig flybillet, men en reservation (som det fremgår af listen) skal med

hvis plan er at blive gift i dk, så husk legaliceret og oversat singel attest samt fødselsattest
(det har jeg ingen erfaring med, kun visa i bangkok)

rejseforsikring, der findes en liste over ''godkendte'' selskaber, og f.eks. AXA schengen fungerer fint

hvis alt ok, får man en visa sticker med 105 dage i, det for at der lidt flex i at booke rejse, men
brug kun max. 90 dage, og husk at ankomst & afgangsdag tæller med, der no mercy ved bare 1 dags overstay
så tæl nøjagtigt, og det er datoer i schengen der tæller, ikke fra/til bangkok

---

hvis i kun kender hinanden via net, skype osv. så er det måske et problem - jeg er ikke sikker,
men ellers er thailand vistnok gruppe 2 land, og ret let at få visa fra

Mr. Mister
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26.09.2017 21:41:44

Re: Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af Mr. Mister » 27.09.2017 09:09:42

Hej Gambler

Tusinde tak for dine hurtige og uddybende svar, samt dine links :) Dog sidder jeg stadig tilbage med nogle spørgsmål.

Mht at have mødt hinanden. Vi har kun mødt hinanden via online video og text, men jeg planlægger at besøge hende i Oktober i Thailand i år og ville gerne efter de 2 uger jeg er dernede have at hun rejser med mig tilbage. Derfor tænkte jeg at vi skulle søge turistvisum nu allerede. Men de eneste beviser jeg har er vores online samtaler. Er der nogen særlige omstændigheder eller begivenheder, der skal tages med i betragtning ved behandlingen af visumansøgningen? Ville det give mening at vedlægge screenshots af vores samtaler?

Mht til relation: Vi er begge fraskilte (jeg med 2 børn, hun med 3 børn), men offentligt er min skilsmisse endnu ikke gået igennem. Dvs, jeg er teknisk set stadig gift. Ville det give anledning til komplikationer i så fald jeg angav min relation til ansøger som "kæreste" selvom jeg stadig er "gift"? Og på et tidspunkt så vi gerne at hvert fald 2 af hendes børn kom herop til Danmark permanent senere hen. Men det er vel først noget vi kan ansøge om EFTER hun selv har fået opholdstilladelse?

Ok, jeg kan godt se at mine svar under "Er der nogen særlige omstændigheder eller begivenheder, der skal tages med i betragtning ved behandlingen af visumansøgningen kan virke forstyrrende, men hvad skal jeg i så fald skrive i stedet for? Ingenting? Hun har tidligere i sin barndom boet i Norge i en årrække med sine forældre, ved ikke om det kunne have nogen form for positiv indvirkning på ansøgningen?

Thailand er gruppe 2 land har jeg erfaret, så jeg håber da på at der ikke er de store problemer med visum anyhow. Men eftersom det er første gang jeg er ude i sådan noget, sætter jeg STOR på pris på din/jeres hjælp. Tak endnu engang! :)

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af closed1 » 27.09.2017 10:02:04

Når i ikke har mødt hinanden fysisk , så er man ikke kærester og for øvrigt kan man heller ikke angive at have en kæreste når man er gift.
Du må møde hende først og så derefter inviterer hende på ferie i dk.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af skaanebo » 27.09.2017 10:53:20

Tag den med ro. Skilsmissen skal være gået igennem, og I skal have mødt hinanden fysisk først, førend visum vil være en mulighed på den baggrund.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af gambler » 27.09.2017 11:56:55

mr. Mister

jeg ville nok tillade mig at give et velment råd : slå nu koldt vand i blodet, mød hinanden først :!:
..og først derefter se om der kemi og bassis for at tage det næste skridt

også med skyldig hensyntagen til at en invitation fra dig ikke er det ''helt rigtige'' endnu,

:idea: NB en Thai kan altså få visa til schengen, helt selv - er dog helt blank hvilke krav der stilles
nogle vil uden tvivl være identiske, og måske større krav til økonomien

ups, glemte lige, de beder om 15 arbejdsdage til at udstede visum, så det kan være svært at nå på 2 uger
og gøre visum ansøgning klar med dig som vært, virker lidt håbløst

Mr. Mister
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26.09.2017 21:41:44

Re: Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af Mr. Mister » 27.09.2017 12:21:41

Tak alle for jeres råd og vejledning.

Kan godt se jeres pointer osv med at mødes først osv, så selvfølgelig skal vi møde hinanden først. Dog ser jeg ingen grund til at man ikke kan være "kærester" uden først at have mødtes i virkeligheden endnu. Det er den digitale alder vi lever i, og så længe begges intentioner er at mødes og at vies senere hen, så har jeg ingen kvaler :)

Øv 15 arbejdsdage er alligevel lige længe nok til at hun ikke kan komme med hjem med mig på samme fly. Men vi finder nok ud af noget...

Men ja, som det ser ud nu bliver hun inviteret herop som en ven, eller hun må selv søge om turistvisum med hotel adresse som bopæl.

Jeg siger tak endnu engang til alle jeres inputs!

InkaVisum
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16.11.2014 16:48:38

Re: Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af InkaVisum » 05.10.2017 07:41:01

gambler skrev:
27.09.2017 03:55:35

rejseforsikring, der findes en liste over ''godkendte'' selskaber, og f.eks. AXA schengen fungerer fint

1. Hvor findes den liste?

2. Og sådan en forsikring gælder lige så godt stadigvæk og også selvom den er bestilt over nettet?

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af gambler » 05.10.2017 09:28:44

hej jeg husker ikke hvor jeg fandt den, men det var ved at gåågle det, men AXA er godkendt også den anden som de fleste
bruger, men *jeg* aner ikke hvad den hedder, da jeg altid har brugt AXA (sagt på en anden måde, det er især 2 de fleste bruger)

https://www.axa-schengen.com/en

har jeg brugt mange x, koster ca 100€ for 90 dage, og den er forberedt til de 15 dages flex. som de typisk giver ved udstedelse af visum

du for police m.m. pr mail, lige klar til at printe, og JA den gælder, også selvom den er bestilt over nettet (det gør ingen forskel)
og det et krav at den bliver vedlagt ansøgning - og den er skrædder syet til de krav der stilles til visum>rejse forsikring

InkaVisum
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16.11.2014 16:48:38

Re: Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af InkaVisum » 06.10.2017 12:13:45

gambler skrev:
05.10.2017 09:28:44
hej jeg husker ikke hvor jeg fandt den, men det var ved at gåågle det, men AXA er godkendt også den anden som de fleste
bruger, men *jeg* aner ikke hvad den hedder, da jeg altid har brugt AXA (sagt på en anden måde, det er især 2 de fleste bruger)

https://www.axa-schengen.com/en


Og skal man stadig bestille flere dage en personen skal være her. Det tænkte vi hvert ikke på sidst.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af gambler » 06.10.2017 17:04:55

nej sorry du misforstår

du skal bare bestille så det matcher de datoer i skriver i ansøgning, og det vigtigt

men ambasseden gør jo typisk det at de giver 15 dages flexibilitet, således at et 90 dages visum, lyder på 105 dage
(men man stadig kun bruge 90)

f.eks. beder om visa fra 1.11 så vil de typisk give ca. 1 uge før og 1 uge efter

og axa schengen er med på det, så der et rubrik hvor man kan sige ja tak til 15 dage mere

husk at ankomst dag schengen (også hvis det kl 23) tæller med og afrejse dag,

håber det giver mening - god weekend

InkaVisum
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16.11.2014 16:48:38

Re: Hjælp til "korrekt" udfyldelse turistvisum invitation

Indlæg af InkaVisum » 06.10.2017 21:54:31

Ja, det giver mening. Tak for de meget hurtige svar. 8) 8) 8)

Besvar