Kærestevisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Diddeli
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06.08.2017 18:57:22

Kærestevisum

Indlæg af Diddeli » 06.08.2017 19:06:32

Hej :)

Min kæreste er fra Tyrkiet, og vi ønsker, at han skal komme og besøge mig i Danmark i starten af det nye år, når der er pause mellem hans semestre (han læser på universitet).
I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber, at nogle her kan hjælpe med at svare på :)

Man kan ansøge om visum op til 3 måneder inden startdato, men min kærestes universitet kan ikke give os besked på præcis hvornår semestret vil slutte, da det afhænger af, om der i løbet af semestret er aflysninger osv - i det tilfælde vil de manglende lektioner blive lagt efter den oprindelige semesterafslutningsdato, og eksamen vil først være derefter. Vi ved derfor ikke, om han vil kunne rejse fx. d.15.1.18 eller først d.21.1.18. Skal datoen man ansøger om visum fra være den eksakte dato, eller er det i orden at søge om d.15.1.18, men så først afrejse d.21.1.18? Altså sålænge at datoen er efter datoen for visummet og ikke før?

Mit andet spørgsmål går på billet. Der står, at man skal fremvise billet, reservation eller andet bevis på, at man har intention om at rejse. Umiddelbart er det jo ikke så fedt at have købt en billet, hvis man så efterfølgende får afslag på visum, men er der nogle erfaringer med, om det er bedst at have købt en billet - altså om det øger sandsynligheden for at få visummet, fremfor hvis man bare har en reservation?

Det sidste spørgsmål (i denne omgang :) )går på det økonomiske. Jeg vil i min invitation skrive, at jeg betaler for alt vedrørende min kærestes besøg, og som jeg kan læse mig frem til, frafalder kravet om 46Euro pr.dag således. Men han skal stadig kunne bevise, at han har økonomien til at betale for 'basale behov' står der. Er der nogen, der ved, hvor stort et beløb det dækker over?

På forhånd tusind tak for hjælpen - er så glad for at finde dette forum :)

Mange hilsner
Diana

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Kærestevisum

Indlæg af gambler » 06.08.2017 20:15:12

ja rejse, SKAL bare være indenfor de datoer der står i visa, og typisk får man 15 dages
flexibilitet, således at hvis det 90 dage, så er visa gyldig i 105, MEN i må stadig kun bruge max. 90 dage, og det er incl. indrejse dagen og udrejse dagen, og hvis i søger om mindre
antal dage, er visa tilsvarende kortere, og må stadig kun bruge det max. antal dage i søger om (men man kan godt rejse dato før, hvis det bliver efter kl 24 man lander i schengen)

i visa vejledningen står der altid, at man skal IKKE købe billet, kun reservation,
indtil der foreligger svar - så det har absolut ingen indflydelse at købe før

beløb, der skal være dokumentation for et vist beløb, jeg kender kun til Bangkok,
og da er det 50.000 bath - derudover kan man blive mødt med krav om at ved entry
til schengen at man skal kunne forevise et beløb

du skal også bruge en rejseforsikring...f.eks AXA schengen visa, den SKAL købes
inden, og vedlægges ansøgning, og alle datoer skal stemme overens

i skal også sørge for at det er en returbillet (eller 2 enkelt billeter)

derudover skal du vedlægge noget dokumentation for hvor længe i har kendt hinanden,
det er bedst hvis i har mødtes, og altid tvivlsomt med visa, hvis man ikke har

håber det giver mening, ellers ? du bare

Diddeli
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06.08.2017 18:57:22

Re: Kærestevisum

Indlæg af Diddeli » 07.08.2017 16:44:11

Kære Gambler,

tak for hurtigt svar :)

Ang. datoerne har vi ikke brug for de 90 dage, men vi er bare usikre på, hvor tidligt min kæreste vil kunne rejse grundet hans eksamen. Derfor vil vi nødigt først søge fra d. 21, hvis han så allerede ville kunne rejse d. 15, og så går vi glip af en uge sammen. Derfor tænkte jeg, at man måske godt kunne skrive d. 15 på, men så først rejse d. 21, hvis han ikke har mulighed for at rejse allerede d. 15. Men var bare i tvivl om, om afrejsedatoerne skulle stemme præcis overens med datoerne på visummet. Men jeg er godt klar over, at vi ikke må lade ham blive længere end de datoer, som er angivet - ved bare ikke om man godt må blive kortere. Ved ikke om det giver mening?

Ang. billetten er det helt rigtigt, at der på UMs hjemmeside står, at man ikke bør købe billet inden, men på hjemmesiden for Visa Application Centeret i Tyrkiet står der bare, at man skal 'fremvise billet, reservation, eller andet bevis på at man har intentioner om at rejse'. Jeg prøvede at skrive til dem, og jeg tyder deres svar som at man skal fremvise billet. Men, jeg kan have misforstået dem, og det ville være dejligt, hvis du har ret i, at det ingen betydning har :)

Ang. beløb står der på deres hjemmeside, at man skal have 46 euro pr. dag, hvis ikke værten vil betale for ens ophold. Hvis værten (altså mig :)) vil betale, skal man kunne fremvise et beløb til at dække 'basale behov under opholdet'. Men et egentligt beløb er ikke angivet. Jeg håber ikke beløbet er så stort som du nævner, da det vil være mere end de 46 euro, som man skal fremvise hvis IKKE jeg vil betale. Mon der er nogen, der kender reglerne for Tyrkiet? Måske der er forskel landene imellem?

Ang. dokumentation for at vi har mødt hinanden tænker jeg at vedlægge mine flybilletter fra tidligere besøg og så forskellige foto. Bør man også vedlægge kopi af vores beskedkorrespondance fra Whatsapp?

Igen tusind tak for hjælpen :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Kærestevisum

Indlæg af skaanebo » 07.08.2017 17:34:12

Skriv 15. og lav en udskrift af flyforbindelsen (reservation uden køb).

I kan altid ændre afrejsedagen til et senere tidspunkt.

Diddeli
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06.08.2017 18:57:22

Re: Kærestevisum

Indlæg af Diddeli » 07.08.2017 18:44:31

Ok, tak Skaanebo :D

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Kærestevisum

Indlæg af gambler » 07.08.2017 20:18:09

tidligere flybilleter og f.eks kopi af viseringer i pas og 2 foto det alt rigeligt

mht beløb, bed dem komme med krav - der ikke 2 steder der ens, incl dokumentation
(vi brugte f.eks kopi af bankkonto) - og nogen steder skelner de måske efter varighed

mht til at rejse 15. eller 21., beklager du forstår ikke hvad jeg prøver at forklare dig
der gives 15 dages flexibilitet, typisk 1 uge før og efter den ansøgte dag, men skriv
i bare 15. og det ingen problem med afg. senere, hvis behov

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kærestevisum

Indlæg af mh1 » 07.08.2017 21:49:02

Han skal have et beløb på sig i kontanter, for han kan blive bedt om at vise det både ved indtjekning og paskontrol. Lommepenge til danske udgifter i de 14 dage, der er ml. semestrene + til et evt. hotelværelse og lidt mad, dvs. et par tusinde DKK/ 250 € burde være nok. Bed ham om at printe en seddel ud med dit navn, adresse og tlf.nr., hvis de i paskontrollen spørger hvem det er han skal besøge og hvor. Min mand er fx blevet spurgt, hvor han skal hen, så han bør også kende og gerne kunne sige bynavnet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Diddeli
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06.08.2017 18:57:22

Re: Kærestevisum

Indlæg af Diddeli » 09.08.2017 18:57:49

Tusind tak begge to - jeg er med nu :)

Jeg har fået svar på, at han skal have minimum 1000 tyrkiske lira på sin bankkonto, så det er jo ganske overkommeligt. Men god ide at have kontanter med ved indrejse, samt seddel med adresse osv.

Tak for svarene :)

Besvar