Gode råd ønskes - udfyldning af visumansøgning til kæreste fra Filipinerne

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
plandersen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20.01.2015 07:02:21

Gode råd ønskes - udfyldning af visumansøgning til kæreste fra Filipinerne

Indlæg af plandersen » 01.07.2017 15:35:30

Jeg skal have min kæreste fra Filippinerne på besøg i DK. Vi har et fælles barn, som er dansk statsborger.

Hun har har været her 5 gange tidligere - sidste gang fik vi et multi-entry visa på 2 år og det brugte hun 3 gange.

På visumansøgningen skal man angive beskæftigelse. Da vi søgte de forrige gange var min kæreste studerende, men hun er netop blevet færdig med sin uddannelse, så hun er nu uden arbejde. Kan hun risikere et afslag på den baggrund?

Desuden er jeg i tvivl om felt 34 og 35 på Schengen-ansøgningen. Vi har jo et barn, som er dansk og dermed er min kæreste i familie med en EU-borger. Skal det skrives på? Mente ellers, at det er for borgere, der bor i et andet EU-land, men det står ingen steder på ansøgningen. Det er virkelig dårlig forklaret og der er minimal forklaring på alle officielle sider.

Skal der i øvrigt betales ansøgningsgebyr, når ansøger har en datter, der er dansk? På flere andre medlemslandes sider skrives der, at ansøgningsgebyr bortfalder, hvis ansøger er gift eller har børn som er statsborgere i det pågældende medlemsland.

På forhånd tak for jeres hjælp.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Gode råd ønskes - udfyldning af visumansøgning til kæreste fra Filipinerne

Indlæg af skaanebo » 01.07.2017 16:36:46

Man regnes som EU-borger i alle andre lande end Danmark, hvis man er dansk. Så hun er ikke i familie til en EU-borger, hvis du bor i DK.

Hvis du derimod flytter til fx Sverige eller Tyskland, så bliver du EU-borger.

plandersen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20.01.2015 07:02:21

Re: Gode råd ønskes - udfyldning af visumansøgning til kæreste fra Filipinerne

Indlæg af plandersen » 02.07.2017 07:39:47

ok, tak for afklaring af det med felt 34+35. Som jeg skrev i mit indlæg, mente jeg også, at det kun var i tilfælde af, at man boede i et andet EU-land.

Men min største bekymring er, at ansøgningen bliver afvist pga hun ikke længere er studerende og, der i hendes nye situation som arbejdsløs, vurderes at være risiko for, at hun ikke vender hjem.

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: Gode råd ønskes - udfyldning af visumansøgning til kæreste fra Filipinerne

Indlæg af Jacjac » 06.07.2017 13:49:09

Hvis hun har været her adskillige gange, vil jeg ikke mene i bør være bekymret over det.

Min kone (fra filippinerne) og hendes søn fik turist visum efter jeg havde besøgt dem én gang, vi var ikke gift den gang. Hun var selvstændig og havde ikke engang bevis på dette. Så længe man er ærlige og oprigtig med jeres intentioner.
Hvis hun laver noget freelance kan man jo eventuelt skrive det på.

Bare husk hvis hun får en fast ansættelse, er det noget med en arbejdsgiver samtykke til at holde fri fra arbejde under opholdet.

Held og lykke :) /Jacjac

Besvar