Besøgsvisum I sverige

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Snow26

Re: Besøgsvisum I sverige

Indlæg af Snow26 » 30.05.2017 10:24:40

Tusind tak for svaret:-)

Jeg har lige et spørgsmål til håber i kan vejlede mig omkring dette.

Spørgsmålet er nu blev mig og min mand enige om at amsøge turist visum i Sverige efte EU regler, da jeg er dansk, men jeghar læst på nogle steder at Sverige ambassade opfordrer folk til at aflevere ansøgningen til VFS global, er det en ulempe for jeg har læst at de kan give afslag , da nogen af dem der arbejder der udføre tingene efter Finske regler?
Synes i jeg skal bestille tid hos Sweden ambessy eller rolig aflevere til Vfs Global ?

mkviola

Indlæg af mkviola » 17.06.2017 16:14:03

Hej.

Jeg har lidt lignende tanker:

1. Konklusionen efter læsning her er: at søge i Sverige efter EU-regler og flytte til DK efter 3 md er bedst og hurtigst?

2. Men hvilken status har ægtefællen i DK efter flytning?
Sidder han og venter på behandling i Udlændingestyrelsen?

3. Hvornår kan han begynde arbejde?

4.Jeg er nu flyttet til Sverige i denne uge og skal folkeregisteres der hurtigst muligt.
Jeg skal på Skatteværket.
I den forbindelse skal jeg have dokumentation om at jeg er flyttet (betalt depositum, huslejen, betalt regning for flyttefirnaet, indkøb /tankning i SE, udskrift fra brokrydsning frem og tilbage (jeg arbejder i DK).
Skal jeg også have min ansættelseskontrakt for at dokumentere indtægt ?

Hvad ellers skal man tænke på?

Visum:
Når man læser her på seiten rådgivning vedr. visum, står der:
"I de tilfælde, hvor de særlige EU-regler gælder, der skal visumansøgeren udfylde rubrik 34 og 35 på ansøgningsskemaet, men skal til gengæld ikke udfylde de rubrikker, der er markeret med *.

Fx rubrik nr 19.
"Current occupation"
Nr 20.
"Employer and employer's address and phone nr."

Mener man at man skal IKKE udfylde stjernemarkærede felter alle steder?

Tak !
Mkviola

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.06.2017 18:18:25

Ja, det er rigtig opfattet. Nogle spørgsmål er overflødige, hvis man er familiemedlem til en EU-borger.

mkviola

Indlæg af mkviola » 28.06.2017 06:13:07

Hej.
1. SKAL man eller SKAL MAN IKKE udfylde de punkter med spørgsmål om "Applicatnt's work"?
Punktet står på invitationen. Skal man efterlade det tømt?
Jeg bad min mand om at skaffe et papir fra hans arbejde om at han har et arbejde.
Man er det overhovedigt en god ide at inkludere den i applikationen?
Hvad med det punkt hvor de spørger om "if the applicant works, is he on a leave or holiday?"
Skat man udfylde det når han er familiemedlem til een fra EU?

2. I punkt 31, spørger de om hvad man garanterer for:"accomodation, cash, prepaid transport, all expences covered during the stay"
Jeg har marketer all paid og accommodation.
Er det godt også markere "cash eller prepaid transport."?

4. Er det godt at skrive 90 dage besøg? Eller er det bedre at købe billetten til 1 måned. De giver visum til 3 md alligevel, ikke?

5. Hvad med at skrive om "entry"?
FlyBilletten vil være til Kbh. Man han skal til SE.
"First entry in Schengen er så DK?
Hvordan skal det udfyldes?

6. Når casen er at det et visum til at besøge familien, SKAL de bare give visum?

7. Jeg venter nu på det svenske cpr.
I dag skal jeg en banken for at blive kunde.
En bekendt har sagt til mig at man kan få et mobilt bank id på den måde. Jeg skal nemlig nu i dag rejse til min mand og tænkte at svaret om min cpr vil komme på brev. Når man har et mobilt bank id, kan man få E-boks og hermed korrespondenten vil gå til E-boks.
Kender I noget til det?

Tak!
Hilsen
Mkviola

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.06.2017 10:02:00

Jeg tror, du har lidt for travlt.

Du kan næppe få mobilt bankid uden først have fået et svensk personnr.

mkviola

Indlæg af mkviola » 28.06.2017 10:12:30

Ja. Det fandt jeg lige ud af.
Har lige været i banken.

Hvad med de andre ting jeg spurgte om?

En anden ting:
jeg tager nu ad sted til min mand, men samtidigt afventer jeg det svenske cpr.
Hvis det kom mens jeg var i mit mands land og nogen tjekkede min post og informerede mig om den, ville jeg og min mand kunne påbegynde visum proces?
Eller skal man have id kortet i hånden for at kunne det?

Tak!
Mkviola

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.06.2017 10:40:24

Når du har fået brev med posten om dit nye svenske personnr., skal du bestille en blanket til brug for invitation til visum. Og jeg ved ikke hvor hurtigt Skatteverket arbejder her hen over sommeren ...

mikaelpetersen

Indlæg af mikaelpetersen » 28.06.2017 12:20:59

Skaanebo, hvad mener du med en 'blanket til brug for invitation til visum'? Jeg var under indtryk af, at så snart man har fået personnummer og er registreret i det svenske system, så har ægtefælle fra 3. land en ubetinget ret til at få udstedt besøgsvisum?

Jeg er aldrig stødt på information om en invitationsblanket før. Kan du uddybe og eventuelt link? Min kone er ved at søge besøgsvisum fra Nigeria uden denne blanket.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.06.2017 12:24:32

Man skal bruge et personbevis som bevis på, at man er folkeregistreret i Sverige. Og det personbevis udstedes til mange forskellige formål. Her har man så brug for et personbevis til brug for en invitation til visum, derfor "inbjudan".

https://www.skatteverket.se/privat/folk ... jare/steg1

mikaelpetersen

Indlæg af mikaelpetersen » 28.06.2017 12:44:06

Mange, mange tak for dit hurtige svar. Min kone står på VFS kontoret i Lagos, og jeg fik netop stoppet hende fra at aflevere ansøgningen! Jeg har ingen anelse om, hvordan det har undgået min opmærksomhed.

Jeg kan se, at det kan bestilles elektronisk til print selv. Det vil jeg forsøge.

Tak igen!

mikaelpetersen

Indlæg af mikaelpetersen » 28.06.2017 12:49:45

Jeg tog blot et billede af brevet om personnummer jeg fik med posten:

Flyttning till Sverige
Registerutdrag

Med navn, adresse, personnummer og dato for folkbokføring. Har du hørt om nogen tilfælde hvor dette har været tilstrækkeligt? Jeg kan se, at det ikke lige er så nemt at anvende deres e-tjeneste.

mikaelpetersen

Indlæg af mikaelpetersen » 28.06.2017 12:54:15

Jeg kan forstå på min kone, at VFS i Lagos også vil have bevis for flyrejse (hun kan dog få lov at indlever ansøgning hvis hun skriver under på, at hun er forstår hun indsender en ukomplet ansøgning), samt at hun udfylder et dokument der hedder 'FAMILY DETAILS - Appendix to your Application' med detaljer om hendes familie i Nigeria.

https://www.vfsglobal.se/Nigeria/pdf/Fa ... 290416.pdf

Er dette noget man bør udfylde når man søger unde EU reglerne?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.06.2017 13:22:52

Ja, man skal udfylde alt det, ambassade/visumkontor beder om. Den eneste forskel ved at søge efter EU-regler er, at visum udstedes gratis, og at der er nogle felter på ansøgningsskemaet, som er markeret med en asterisk specielt for familiemedlemmer til EU-borgere.

Og ja, man skal også have returbillet, for meningen med et visum er jo kun et besøg.

Med hensyn til dokumenter: Nogle ambassader kræver originale dokumenter, fx personbevis i original. Andre er glade nok for bare en kopi eller en udskrift. Det er individuelt fra sted til sted.

mikaelpetersen

Indlæg af mikaelpetersen » 28.06.2017 15:22:55

Ok, jeg kontakter ambassaden i morgen for at høre om deres praksis mht. print/originaler of dokumenter.

Jeg må sige, jeg blev en del klogere og noget mere usikker på hendes visum ansøgning i denne tråd. Alt hvad jeg hidtil har kunnet finde, indikerer, at ansøgningen som familiemedlem ændrer spillet fuldstændig, og at der INTET afslag kan gives med begrundelse i flybilletter, sundhedsforsikring, finanser, mistanke om det ene eller det andet eller det tredje, eller noget som helst ande. At så længe det blot bevises, at ansøger er gift med en unionsborger der falder under direktivet om fri bevægelighed, kan INTET lægges til hinder for udstedelse af besøgsvisum - undtagen selvfølgelig de tre gængse punkter public safety, public health, etc.

Nå, min kone tog hjem og jeg må gentænke igen hvordan vi søger en anden dag:)

p.s. Skatteverket oplyser, at 'inbjudan' normalt fremsendes på blot to arbejdsdage.

mikaelpetersen

Indlæg af mikaelpetersen » 28.06.2017 16:31:46

mkviola:

Jeg har lige været igennem processen - det tog mig lige godt to måneder at få mit personnummer i Malmø. Du skal regne med, at efter noget tid (7 uger i mit tilfælde) vil Skatteverket bede om dokumentation for, at du nu også har opholdt dig i Sverige og boet der, dvs. haft dine daglige indkøb, kvitteringer for pendleraktivitet, etc. Så det er vigtigt, at hvis du er på vej til din mand for at besøge ham, at du kommer meget hurtigt hjem igen og begynder at lave daglige indkøb på dankortet så Skatteverket kan se at du reelt bor i Sverige, når de på et tidspunkt beder dig dokumentere det.

Besvar