Hjælp til Visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Ifunayam
Indlæg: 8
Tilmeldt: 07.11.2016 23:53:44

Hjælp til Visum

Indlæg af Ifunayam » 08.03.2017 19:41:19

Hej.

- Jeg mødte en Nigeriansk kvinde i oktober sidste år på internettet og prøvede at få hende på besøg til jul, uden held. Jeg spurgte her på forummet om, hvad der nu var bedst at gøre for os og fik anbefalet at tage derned og mødes med hende - så det gjorde jeg. Nu håber vi at hun kan komme på besøg her hos mig, snart.
Mit spørgsmål er nu: Kan et firma eksempelvis hjælpe os med at sætte en visumansøgning sammen? eller er det bedst vi gør det selv? Skal jeg eventuelt ansætte hende i mit firma, hvis jeg er mere sikker på hun så får lov at komme herop af den vej?

På forhånd tak for svar!
Dbh.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af mh1 » 08.03.2017 20:31:17

Hvis afslaget skyldtes at I ikke havde mødt hinanden i virkeligheden, men kun on-line, så vil hun højst sandsynligt kunne få visum nu, hvor du kan godtgøre at du har truffet hende i det virkelige liv. Vedlæg kopi af den side i dit pas, som viser at du var i Nigeria, samt evt. billeder af jer sammen.

Der er ingen grund til at spilde penge på at få et firma til at hjælpe med at udfylde respektivt en invitationsblanket og for hendes vedkommende en visumansøgning - du kan evt. hjælpe med at udfylde den, så hun blot skal skrive under.

Der er en udmærket vejledning på ansøgningsblanketten, og du kan printe både en dansk og en engelsk ud, så du kan være helt sikker på, hvilke oplysninger det er der skal med. Brug den danske som kladde, og udfyld den engelske med nøjagtig samme oplysninger.

Det vil ikke være nogen som helst hjælp til visum at 'ansætte' hende, da hun jo for at få arbejdstilladelse - som hun skal have for at kunne arbejde i DK - skal have nogle helt særlige færdigheder, som en dansker med tilsvarende erhverv/uddannelse ikke har.

Læs i øvrigt her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... soeger.htm
(ude til højre er der link til invitations- og ansøgningsblanketter)
mh
Rådgiver for ÆUG

Ifunayam
Indlæg: 8
Tilmeldt: 07.11.2016 23:53:44

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af Ifunayam » 08.03.2017 23:10:58

Tak for respons, mh.

- Det var mit indtryk, da vi fik afslag, at det var pga. at vi ikke havde mødtes 'rigtigt' - men det har vi så gjort noget ved nu. :-) Har du en fornemmelse af hvad vi kan forvente, hvis vi hen af vejen vil gifte os og bo i Danmark? Hun er 27 og jeg er lidt ældre. Kan vi ende op med at skulle bo i Sverige eller lign. før vi kan bo i Danmark sammen? (jeg har boet i Danmark hele mit liv).

Mvh.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af gambler » 09.03.2017 03:40:40

istedet for at nogen skal skrive en længere afhandling om, hvad du kan forvente,
samt i særdeleshed regler & §, er det bedre at du læser i de forskellige tråde
der omhandler dette.

jo bedre man forstår alle regler, jo nemmere og jo større chance for at undgå
store fejl, skuffelser osv.

men :

a) i kan gifte jer i dk - husk at læse omkring alle procedurer og dokumenter,
såsom civilstands attest - og senere kan i søge FS i danmark

b) i kan søge efter EU regler, men det kræver at i flytter til f.eks Sverige eller Tyskland

held og lykke, med det

Bandcamp
Indlæg: 48
Tilmeldt: 22.03.2016 23:02:22

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af Bandcamp » 09.03.2017 21:28:36

Som andre siger, skal I bestemt ikke betale et firma for at søge visum, det vil sikkert forværre tingene, da I så ikke ved, hvad der er sagt. Ydermere kan jeg umuligt forestille mig, at man kan sende en repræsentant til ambassaden i det land, hun kommer fra; man skal møde op personligt.

I min filippinske kærestes tilfælde var det rimelig lige ud ad landevejen at udfylde visumansøgningen, jeg hjalp til via Facebook chat. Oppe på konsulatet (ambassaden) har de jo også en interesse i, at ansøgningen er korrekt udfyldt, så de hjalp hende med at udfylde de sidste felter, og tog et gyldigt billede af hende, gratis. Det vil være dumt af dem at sende en ansøgning videre til behandling, der ikke var udfyldt korrekt.

Lad være med at pønse på at ansætte hende i dit firma. Det er for det første umuligt, med mindre hun har en exceptionel høj uddannelse og erhvervserfaring, og for det andet kan jeg kun forestille mig, at det vil lede til mistake om fusk, hvis I vil søge om visum, ægteskab, osv. i fremtiden.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af fundiver199 » 30.03.2017 06:59:39

Nigeria er i Hovedgruppe 4, hvor der som udgangspunkt kun kan gives visum til at besøge sin ægtefælle, forældre eller børn i Danmark. Så I må indtil videre dyrke forholdet andre steder end i Danmark.

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm

Bemærk at hvis I gifter jer efter et kortvarigt personligt bekendtskab f.eks. efter du har besøgt hende nogle få gange i Nigeria af få ugers varighed, vil jeres ægteskab formentlig blive betragtet som et proforma ægteskab. Og så kan hun hverken få visum eller blive familiesammenført med dig.

Så du har valgt en kæreste med en ret besværlig nationalitet, og sådan er det bare. Det kan hverken advokater eller andre gøre noget ved.

Ifunayam
Indlæg: 8
Tilmeldt: 07.11.2016 23:53:44

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af Ifunayam » 23.09.2017 11:32:21

Hej igen.

- Så fik vi 3. afslag på ansøgning om turist visum.

- Vi har kendt hinanden i et år nu og er stadig vilde med hinanden. Jeg har besøgt hende 2 gange i Nigeria.
Afslagende har været begrundet med at de ikke tror på at hun tager hjem igen, når visaet udløber.

What to do? - Vi vil gerne gifte os - så kan vi ansøge om at hun kommer her - så vi kan gifte os her og blive i Danmark?
Eller skal vi gifte os næste gang jeg besøger hende, dernede?

Gode råd modtages med kyshånd. :-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af mh1 » 23.09.2017 11:48:04

Med et års bekendtskab og et par besøg - jo længere væk fra hinanden man bor, des mindre hyppigt kan det forventes at man har til og råd til at mødes - vil jeg mene at I er nået til et punkt, hvor man ikke vil mistænke pro-forma-ægteskab. I kan derfor gifte jer i Nigeria, og hun kan så få visum som ægtefælle. Søg endelig kun besøgsvisum, så hun vil kunne opfylde tilknytningskravet, før I søger om fs.

Sørg for at have tjek på hvilke dokumenter du skal medbringe, og sørg for at de er legaliserede før du tager afsted, og husk endelig at få legaliseret vielsesattesten inden du tager tilbage til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ifunayam
Indlæg: 8
Tilmeldt: 07.11.2016 23:53:44

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af Ifunayam » 24.09.2017 18:16:29

Mange tak for respons.

"Søg endelig kun besøgsvisum, så hun vil kunne opfylde tilknytningskravet, før I søger om familiesammenføring."

- Det vil jeg gerne forstå ordentligt. :) Vi bør ikke søge om en fast opholdstilladelse til hende, selvom vi bliver gift? i første omgang?
Jeg er helt grøn - også mht. tilknytningskrav. Vil du uddybe?

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af gambler » 24.09.2017 19:24:17

først søger i (besøgs)visum - derefter når i er i dk, kan i søge om FS

og der en hel række regler & krav der skal opfyldes , jeg kan se at det skal søges på :

http://www.vfsglobal.com/Denmark/Nigeria/

og det er et schengen visa i skal søge




:idea: :idea: vigtigt nævn intet om evt. FS, fordi det giver afslag på visum - men derimod det ferie/besøg
(kort præcist, schengen visa er EU regler, når i først er i DK er det ok at søge FS)

:idea: det er en god ide :!: at læse relevante tråde her i forum, samt sætte sig ind i regler & § på nyidanmark.dk

så kan man undgå alle de UPS der ellers nemt kan opstå

Ifunayam
Indlæg: 8
Tilmeldt: 07.11.2016 23:53:44

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af Ifunayam » 17.01.2018 23:12:21

Hej igen.

- Jeg har været afsted flere gange nu og vi har giftet os - og tak for de gode råd her i tråden.
Vi søger nu om turistvisum igen og krydser fingre for at hun må komme på besøg, den her gang.

- Hvis nogen, eller dig måske Gambler? har et godt råd - så modtages det med kyshånd.

Dbh.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af skaanebo » 17.01.2018 23:13:56

Din ægtefælle skal IKKE søge om turistvisum. Hun skal da ikke lege turist i DK. Hun skal besøge dig, sin ægtefælle, og derfor søge om besøgsvisum (med henblik på familiebesøg). Det er noget andet end at være turist!

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af gambler » 18.01.2018 12:30:14

næh ikke umiddelbart udover som som MH allerede har skrevet, sørg for at have alle dokumenter med, incl at de
er legaliceret

NB : og nævn aldrig at der plan om at søge FS når i kommer til dk (ved interview omkring visum)

(det fordi at det må man ikke bruge et schengen visum til, men når i først er i dk, må i gerne skifte mening,
og da er det de danske regler)

Ifunayam
Indlæg: 8
Tilmeldt: 07.11.2016 23:53:44

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af Ifunayam » 18.01.2018 14:16:59

Oh - jeg vidste ikke at der var forskel på besøgsvisum og turistvisum.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til Visum

Indlæg af mh1 » 18.01.2018 15:34:25

Det er der egentlig ikke, men der er en rubrik med ‘Rejsens primære formål’, og der skal man krydse af for ‘Besøg hos familie eller venner’, for du er som ægtefælle hendes familie.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar