Har vi dummet os? Tilbagerejsetilladelse til DK gennem schengen

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Har vi dummet os? Tilbagerejsetilladelse til DK gennem schengen

Indlæg af Pelle » 31.12.2016 20:19:58

Hej,

Min kone og jeg er familiesammenført i dk og vi er på juleferie i min kones hjemland. Min kone søgte om forlængelse af sin OT tilbage i juli 2016, men afgørelsen blev først truffet dagen før vi tog afsted så vi har intet gyldigt opholdskort. Vores udrejse var gennem Amsterdam, og så Colombia. Vi fik derfor lavet en tilbagerejsetilladelse til DK og der var heller ikke noget problem da vi gik igennem Amsterdam.

Jeg er dog lige blevet opmærksom på problematikken med tilbagerejse til et schengenland med en danskudstedt tilbagerejsetilladelse (og ikke schengenvisum). Jeg troede en tilbagerejsetilladelse var gyldig til hele schengen, men det kan jeg nu læse at den ikke er. Vores tilbagerejse går også gennem Amsterdam.. Vil dette blive et problem?

Som sagt har US nu godkendt hendes forlængelse og vi har dermed brevet i hånden som bevis på gyldigt ophold. Det står dog på dansk så jeg ved ikke hvad grænsekontrollen i Amsterdam siger til den? Ellers er min kones nationalitet normalt visumfri til schengen, men jeg ved ikke om hun har overtrådt de 90 dages ophold i schengen da hun fra juli til december var på processuelt ophold i dk mens hun ventede på forlængelsen.

Vi rejser hjem om 12 dage, har vi et problem eller burde det være uden problemer at vende tilbage gennem Amsterdam?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Har vi dummet os? Tilbagerejsetilladelse til DK gennem schengen

Indlæg af Pelle » 01.01.2017 16:59:51

Danmark har faktisk en ambassade her i byen hvor vi er. Ville det være en ide at prøve at få dem til at stemple eller skive en notits omkring brevet vi har fra US omkring min kones forlængelse?

Selvfølgelig med det formål at pasmyndigheden i Amsterdam accepterer brevet og lader os komme igennem til vores fly tilbage til DK.

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Har vi dummet os? Tilbagerejsetilladelse til DK gennem schengen

Indlæg af oz2mia » 01.01.2017 19:50:12

En tilbagerejse tilladelse er et schengen visum, og den kan udstedes med max 90 dages gyldigheds periode, ligesom schengen visumet.
I speciale tilfælde kan tilbagerejse tilladelsen udstedes til kun at gælde Danmark,
men dette kan jeg ikke se der skulle være grund til ud fra de oplysninger du giver.

Mærket i din kones pas vil fortælle om tilbagerejse tilladelsen gælder for schengen eller kun Danmark.

Ambassaden kan udstede tilbagerejse tilladelser, dette koster 1000kr i gebyr.
Dette burde de kunne gøre med det samme, med det brev i har.
Jeg har prøvet det en enkelt gang på ambassaden, har var sagsbehandling tiden 7 dage,
da US skulle godkende tilbagerejse tilladelsen først.

På vegne af min kone har jeg nok fået ca 10 tilbagerejse tilladelser over årene til hende, de har alle været gyldig til rejse i hele schengen området, og vi har også rejst gennem Amsterdam med dem.

Så svaret på dit spørgsmål må være, nej i har ikke dummet jer. Så nyd ferien.

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Har vi dummet os? Tilbagerejsetilladelse til DK gennem schengen

Indlæg af Pelle » 01.01.2017 20:01:46

Hej,
Mange tak for dit svar. Jeg har lige dobbeltchecket og der står at det er gyldigt til Danmark.. Jeg har tjekket et gammelt schengenvisum i hendes pas og her står der i samme felt Schengenstater.. For h******!
Det vil sige vi skal forbi ambassaden i et ruf, ikke sandt?

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Har vi dummet os? Tilbagerejsetilladelse til DK gennem schengen

Indlæg af oz2mia » 01.01.2017 20:29:45

I den situation ville jeg prøve at få et nyt schengen visum/tilbagerejse tilladelse på ambassaden.

Det må være et LTV schengen visum i har fået ved en fejl, og dette kan ikke bruge til at rejse gennem Amsterdam.

Du kan læse om det her :
http://www.schengenvisainfo.com/schengen-visa-types/

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Har vi dummet os? Tilbagerejsetilladelse til DK gennem schengen

Indlæg af Pelle » 01.01.2017 22:06:41

Tak for svaret og linket. Jeg tror jeg er blevet lidt klogere, men ville sætte utrolig meget pris på feeback om jeg har forstået det rigtigt.

Hvis man læser http://www.schengenvisainfo.com/schengen-visa-types/ er der 3 typer visum. USV, LTV og National. Omkring National står:
The national visa of “D” category is granted to the certain individuals who are to be studying, working or permanently residing in one of the Schengen countries. The national visa can be of a single entry, granted to the people who are in need of residing in the Schengen country for a certain period of time and for a sole purpose after which they shall return to their country. On the other hand a multi-entry national visa is also granted for certain individuals, allowing its holder to travel in and out of this Schengen country as he/she pleases and also travel throughout the whole Schengen Area without additional visa requirements.
Jeg kan se i min kones sticker at det er af typen D, landet er Danmark og det er multi-entry. Som jeg forstår den citerede tekst burde dette derved give hende ret til frit at rejse via Amsterdam så længe det er inden for gyldighedsperioden? Jeg søgte lidt på google og fandt dette link der nogenlunde dækker vores situation.

Er vi all-clear ud fra jeres vurdering?

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Har vi dummet os? Tilbagerejsetilladelse til DK gennem schengen

Indlæg af oz2mia » 02.01.2017 07:28:39

Jeg er enig med dig i, at din kone dermed kan rejse gennem Amsterdam uden problemer.
Når det er type D hun har.

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Har vi dummet os? Tilbagerejsetilladelse til DK gennem schengen

Indlæg af Pelle » 02.01.2017 22:02:32

Tak for alle svarene oz2mia. Linket til Schengen sitet gav mig virkelig ro i forhold til vores hjemrejse!

Besvar