Visum til UK igen....

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Visum til UK igen....

Indlæg af krikris » 22.08.2016 06:02:03

Min ægtefælle med permanent EU opholdskort altså 3 landsborger ville godt en tur til UK,
men kun hvis vi slipper VIsum helvede, da det jo tager et par år med sagsbehandlingen af ansøgning om dansk statsborgerskab.

Jeg syntes at have læst et sted at det kan han godt, hvis han rejser med sin ægtefælle, men har ikke fundet stedet det står på nogen officiel go UK side, så hvis sandt en velbevaret hemmelighed

Hvad er op og ned her gider jo ikke stå i en lufthavni UK og blive afvist.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til UK igen....

Indlæg af mh1 » 22.08.2016 11:24:03

https://www.theguardian.com/uk-news/201 ... pean-court

Der står så dog, at den britiske højsteret skal behandle spørgsmålet igen, men så vidt jeg kan se af databasen har de ikke gjort det endnu. Jeg vil derfor tro at han skal have visum, men det dog skal udstedes 'hurtigst muligt'. Meeen, det er jo et elastisk begreb.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Visum til UK igen....

Indlæg af krikris » 22.08.2016 12:32:29

Takker MH

Det koster spidsen af en jetjager af søge visum via Visit UK enheden, og er ekstremt besværligt,med rejser frem og tilbage fra Udkanstdanmark for fingeraftryk, udprint af konto udtog, underskrift fra chef om at han ikke er arbejdsløs etc. så vi dropper endnu engang ideen, vi gider simpelthen bare ikke mere.
Jeg må besøge hans venner med vores fælles sønner alene, imens farmand må blive "hjemme" indtil han når Indenrigsministeriet om et par år får taget sig sammen til at behandle hans ansøgning om dansk statsborgerskab;-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til UK igen....

Indlæg af mh1 » 23.08.2016 12:09:24

Man skal vel ikke afgive fingeraftryk hver gang? Hvis det er i passet, burde det ikke være nødvendigt. Men de er skøre, de briter.
mh
Rådgiver for ÆUG

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Visum til UK igen....

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 24.08.2016 22:19:46

Reglerne siger at når man som tredje lands statsborger, har EU-opholdskort, så må man rejse i hele EU (ikke kun Schengen), og man må derfor også gerne rejse til UK. - Desværre er så bare at UK ikke overholder reglerne.

Man kan så få et EEA family permit i KBH, som skulle være gratis.

Min mand har også EU-opholdskort (dog ikke permanent endnu), og vi har været en tur i London. Vi havde ikke søgt om visum/EEA-family permit først, da det jo ikke burde være nødvendigt. Da vi så kom til lufthavnen i Kastrup, så spurgte de efter hans visum, hvorefter jeg måtte forklare dem at med EU-opholdskort er det ikke nødvendigt, som det er når man "kun" har alm. dansk opholdskort der kun gælder til Schengen. De ringede så til en, der ringede til en anden, der ringede til EU-kontoret, og der fik de af vide at vi selvfølgelig godt måtte rejse. Det tog noget tid, så det var godt vi var tidligt i lufthavnen!
Da vi så ankom til London (Luton lufthavn), havde vi igen samme problem, men de valgte bare at give min mand et EEA-family permit stempel for 6 måneder, og så et indrejse stempel. Egentlig burde vi have vist vielsesattest for at bevise at vi var i familie, men de var flinke og troede på os. Det tog ikke meget mere end 5 min, så fik vi lov at gå :D Så det var heldigvis ikke så besværligt.

Så hvis i tør så synes jeg bare at I skulle tage chancen, og tage afsted. Hav for en sikkerheds skyld jeres vielsesattest med jer :)

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Visum til UK igen....

Indlæg af krikris » 10.09.2016 08:34:05

Hej

Tak for dit svar.

Jeg er nok meget en tingene i orden person, så hvor i KBH kan man Søge EU family permit kan kun finde den der dødsyge visum ansøgnings hjemmeside til UK hvor ansøgning om EU family permit er så godt skjult at jeg ikke kan finde den....

Mvh

Besvar