Afslag på visum - hvad nu ?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Sh_aa
Indlæg: 7
Tilmeldt: 04.07.2016 21:35:55

Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af Sh_aa » 04.07.2016 21:59:16

Hej. Jeg håber der er nogle der kan komme med lidt vejledning til min sag.. :-(

Min mand (fra afghanistan) og jeg (DK) har fået afslag på besøgsvisum og afslaget er begrundet med at ambassaden ikke tror på at min mand vil forlade Danmark igen.
Vi havde alle dokumenter i orden og min mand har klart og tydeligt under interviewet givet udtryk for, at han på ingen måder har intentioner om at blive længere end de 3 måneder i DK, han fik dog alligevel afslag... sagen er så anket og er lige nu hos US.
Jeg har kort snakket med en advokat som mener, at jeg ikke har gode chancer for at søge om FS i dk og at jeg vil få afslag da tilknytningskravet ikke er opfyldt hverken fra min side eller min mand... Efter at have researchet lidt er jeg dog ikke helt enig med ham, men jeg vil gerne have det bekræftet af nogle der har lidt bedre styr på det...

Vi har derfor følgende spørgsmål:

1. Vi er nu i tvivl om vi skal søge om besøgsvisum igen, eller satse og søge familiesammenføring og vedhæfte vores afslag - da han jo ikke opfylder tilknytningskravet til DK. Min har dog siden sidste afslag fået et job, det kan måske give os lidt bedre chancer hvis vi søger visum igen?

2. Jeg opfylder alle andre krav til FS bortset fra tilknytningskravet til DK (er dansk statsborger, har boet 18 år i DK). Jeg er dog uddannet og arbejder i en proffesion som står på positivlisten, har jeg forstået rigtig at jeg dermed kan søge om dispensation for tilknytningskravet?

3. Hvis vi søger om FS kan man min mand så undervejs få / søge om besøgsvisum eller er han nødsaget til at vente på afgørelse for FS?

4. Vores plan B er at jeg flytter til sverige og vi søger den vej - det ville jeg dog være rigtig ked af da jeg er meget glad for mit nuværende job, men hvis vi ikke har en reel chance for at opnå FS i DK, så er der ingen grund til at spilde tiden her... Vil i mene vi har en chance i DK?

På forhånd tak for jeres svar... :-)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2016 13:30:11

1) Det giver ingen mening at søge om visum igen, da ambassadens afgørelse er at betragte som en foreløbig afgørelse. Det egentlige afgørelse med begrundelse modtager I først fra Udlændingestyrelsen.

2) Hvis du har job på positivlisten (defineres ved stillingens DISCO kode), så kan I fritages fra tilknytningskravet. Det kan i så fald være en mulig løsning at droppe ideen om et visumbesøg og gå direkte til ansøgning om familiesammenføring.

3) Han kan som udgangspunkt ikke få visum, hvis han først har søgt om opholdstilladelse. Dog er muligt, hvis det er ”ubetænkeligt” at meddele visum, og hvis US er nået så langt, at de har taget stilling til, at jeres ægteskab hverken er et tvangsægteskab eller et proformaægteskab. Når han allerede har fået afslag på visum en gang (om end foreløbigt), virker det ekstremt usandsynligt, at det kan være ”ubetænkeligt” at meddele ham et visum.

4) Du har ikke oplyst om forhold, der gør, at I ikke kan blive familiesammenført i Danmark. Dog kender jeg selvfølgelig ikke alle dine forhold. Jeg ved f.eks. ikke, om du har modtaget kontanthjælp de sidste 3 år, og om din bolig opfylder boligkravet. Eller om I er i familie med hinanden (tvangsægteskab). Det er muligt at blive familiesammenført, hvis man lever op til de cirka 10 krav, der stilles. Andet og mere kan jeg ikke sige.

Sh_aa
Indlæg: 7
Tilmeldt: 04.07.2016 21:35:55

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af Sh_aa » 05.07.2016 22:49:46

Kære Fundiver, Mange tak for dit uddybende svar.

Så vidt jeg har forstået så er det kun tilknytningskravet vi ikke opfylder til at blive familiesammenført, derfor giver det mig håb at vi har mulighed for at søge om dispensation når jeg nu arbejder i en stilling der står på positivlisten.

Endnu engang tak for dit svar :-)

akutakut
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27.07.2017 19:40:21

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af akutakut » 27.07.2017 20:10:46

Hej,

Vi har fået afslag på besøgsvisum og afslaget er begrundet med at ambassaden ikke tror på at min mand vil forlade Danmark igen. I mit tilfælde har ambassaden givet afslag uden at indkalde min mand til interview. Er det normal procedure? For så vidt jeg ved, skal ansøgeren til indkaldes til et interview, og efterfølgende er det Udlændingsstyrelse, som tager afgørelsen?

Jeg håber, at der er en venlig sjæl som kan hjælpe her.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2017 03:46:24

Det er op til ambassaden, om de mener, der er behov for at interviewe ansøgeren. Ambassaden har kompetence til at give afslag, hvis sagen ikke kræver nærmere undersøgelser.

Afgørelsen bliver så i de fleste tilfælde automatisk (ex officio) påklaget til Udlændingestyrelsen, som efter 12 måneder giver en mere udførlig begrundelse for afslaget. I meget sjældne tilfælde kan det også ske, at Udlændingestyrelsen ændrer ambassadens afgørelse, men det skal I ikke regne med.

akutakut
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27.07.2017 19:40:21

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af akutakut » 28.07.2017 10:14:03

Tak for dit svar :)

Hvis man ankede sagen og fremvist flere dokumenter, at man vil forlade landet inden for den nominerede tid, vil det ændre på udfaldet af afgørelsen?

Jeg overvejer stærkt at anmode om familiesammenføring, men jeg er bare lige lidt bekymret omkring tilknytningskravet. Dog har jeg et job som chef hos et dagligvarekæde, hvilket falder ind under positivlisten, vil du mene, at det opfylder tilknytningskravet? Vi opfylder alle andre krav til familiesammenføring, men det er kun tilknytningskravet, der bekymrer os.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2017 11:09:08

Som sagt er det meget sjældent, at ambassadernes afgørelser bliver ændret af klageinstansen. Det sker måske, hvad ved jeg, 1 ud af 20 gange. Hvis ambassaden har hørt din mand sige, at han vil søge FS under opholdet i Danmark, så er det det, de har hørt ham sige. Og det ændrer sig ikke af, at sagen ryger videre til US. Ditto hvis han er fra et land i Hovedgruppe 5, eller hvad årsagen til afslaget så end er.

Hvis I kan fritages fra tilknytningskravet, så er I bedre tjent med at glemme visum og søge FS direkte fra hjemlandet. Fremfor at gå og vente 12 måneder på at få at vide, hvorfor din mand ikke kan få visum. Du skal derfor få arbejdsgiveren til at oplyse, hvilken DISCO kode, du er ansat under. Og herefter skal du spørge US, om denne DISCO kode er på positivlisten.

Hvis nu US behandlede klagen på 4 uger, var situationen en anden. Men det gør de ikke, så lad være at spilde tiden med, at jeres liv ligger i visumkontorets syltekrukke. Det er galt nok, at det tager op til 10 måneder at blive familiesammenført.

PPB
Indlæg: 97
Tilmeldt: 14.08.2016 11:47:41

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af PPB » 28.07.2017 14:34:27

Hvis min mand har søgt visum og fået afslag, kan det så betale sig at søge familiesammenføring? Og tror ikke jeg har arbejde på positiv listen.
Er der ikke andet at gøre end at vente på at man fylder 26 år så? Jeg er født og opvokset i DK og har dansk atatsborgerskab.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2017 15:20:52

26-års reglen findes ikke mere. Hvis ikke I kan fritages for tilknytningskravet, er din mand NØDT til at besøge Danmark på visum først, før I søger familiesammenføring. Så I må finde ud af, hvad årsagen til afslaget er, og så rette op på det og søge igen. Skriv evt. til ÆUGs rådgivning og vedhæft en kopi af afslaget.

PPB
Indlæg: 97
Tilmeldt: 14.08.2016 11:47:41

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af PPB » 28.07.2017 15:28:37

Han har tidligere været asyl søger i norge, og fik 2 års indrejseforbud da han ikke rejste ud af landet til udrejsedato. det er nu 5 år tilbage...
så det. Selvforskyldt.
Så tror ikke engang vi kan få turistvisum til ham.

PPB
Indlæg: 97
Tilmeldt: 14.08.2016 11:47:41

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af PPB » 28.07.2017 15:49:36

Så de tror ikke på at han vil rejse ud af landet til visumets udløb.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af skaanebo » 28.07.2017 16:12:18

Overvej EU-reglerne.

PPB
Indlæg: 97
Tilmeldt: 14.08.2016 11:47:41

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af PPB » 28.07.2017 16:22:06

Skaanebo: kan jeg godt flytte til norge og bruge EU reglerne der, når det er det land som min mand fik 2 års indrejseforbud i... de 2 år er trods alt over for nogle år siden.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af skaanebo » 28.07.2017 18:25:23

Ja, det kan du, og EU-regler overtrumfer også national lovgivning.

PPB
Indlæg: 97
Tilmeldt: 14.08.2016 11:47:41

Re: Afslag på visum - hvad nu ?

Indlæg af PPB » 29.07.2017 07:40:06

Okay, tak for svar Skaanebo. :-)

Besvar