Registrering i DK nødvendig?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Registrering i DK nødvendig?

Indlæg af S.H.M. » 14.05.2016 15:59:31

Hej :)

Jeg har et spørgsmål vedrørende registrering af ægteskab i Danmark, i forbindelse med et besøgsvisum. Mit og min mands ægteskab er registreret i Irak, oversat til engelsk og mangler kun at blive stemplet af en europæisk ambassade. Når den er hel klar skal han rejse til det nærmeste land for at komme i kontakt med en dansk ambassade og søge om et besøgsvisum til DK.
Mit spørgsmål er: skal vores ægteskab registreres i DK først? eller er den irakiske ægteskabsbevis nok?
Jeg har inde på forummet fået det indtryk, at ægteskabet skal registreres her i DK, før man ansøger om et visum, men ifølge den advokat jeg var til møde med igår, behøver man ikke.
Jeg er i tvivl og håber på jeres hjælp.

Mange tak på forhånd.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Registrering i DK nødvendig?

Indlæg af mh1 » 14.05.2016 21:15:24

Hvis man søger om visum til en ægtefælle, så skal man have registreret sit ægteskab i DK. Men så snart vielsesattesten er legaliseret kan din mand sende dig en kopi som pdf-fil, og du kan gå ned på borgerservice og registrere det.
mh
Rådgiver for ÆUG

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Registrering i DK nødvendig?

Indlæg af S.H.M. » 17.05.2016 21:54:57

mh skrev:Hvis man søger om visum til en ægtefælle, så skal man have registreret sit ægteskab i DK. Men så snart vielsesattesten er legaliseret kan din mand sende dig en kopi som pdf-fil, og du kan gå ned på borgerservice og registrere det.
Mange tak for dit svar. Jeg havde brug for at blive bekræftet i dette. Når man henvender sig i borgerservice for at registrere ægteskabet, bliver det så registreret samme dag? eller går der noget tid?

:)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Registrering i DK nødvendig?

Indlæg af mh1 » 18.05.2016 14:56:01

Det kommer an på, hvor mistroisk din kommune er overfor udenlandske vielsesattester. Hvis de har set et antal lignende, kan det måske klares mens du venter, men hvis de vil undersøge dokumentet nærmere, eller forlanger at se originalen, så går der jo noget længere.
mh
Rådgiver for ÆUG

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Registrering i DK nødvendig?

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 22.05.2016 17:21:01

Vores ægteskab var ikke registreret i DK, da min mand søgte og fik visum.

Grunden til vi ikke havde det registreret i DK, var at vi boede sammen i hans hjemland og jeg ikke selv havde været i DK,og min tidligere kommune i DK, ville se originalen.Vi havde da min mand søgte visum været gift i ca. 9 måneder og jeg havde boet dernede i næsten 2 år.

Vi havde stempler på vores vielsesattest fra bla. den danske ambassade dernede, som også have lavet et bevis på at jeg ikke var gift i DK og at det var ok at jeg blev gift dernede.
Da han søgte om visum var det helt ok at det ikke var registreret i DK.

Men måske det er anderledes med Irak, nu skriver du også at din mand skal have et stempel fra en anden ambassade og til et andet land for at søge om visum ved en dansk ambassade. Måske de så kræver noget mere når det er et andet land end hans eget (og der I blev gift), han skal søge i.

Men prøv at kontakt den ambassade han har planer om at søge ved, og spørg dem hvad de behøver af dokumentation.

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Registrering i DK nødvendig?

Indlæg af S.H.M. » 26.05.2016 19:55:14

AllYouNeedIsLove skrev:Vores ægteskab var ikke registreret i DK, da min mand søgte og fik visum.

Grunden til vi ikke havde det registreret i DK, var at vi boede sammen i hans hjemland og jeg ikke selv havde været i DK,og min tidligere kommune i DK, ville se originalen.Vi havde da min mand søgte visum været gift i ca. 9 måneder og jeg havde boet dernede i næsten 2 år.

Vi havde stempler på vores vielsesattest fra bla. den danske ambassade dernede, som også have lavet et bevis på at jeg ikke var gift i DK og at det var ok at jeg blev gift dernede.
Da han søgte om visum var det helt ok at det ikke var registreret i DK.

Men måske det er anderledes med Irak, nu skriver du også at din mand skal have et stempel fra en anden ambassade og til et andet land for at søge om visum ved en dansk ambassade. Måske de så kræver noget mere når det er et andet land end hans eget (og der I blev gift), han skal søge i.

Men prøv at kontakt den ambassade han har planer om at søge ved, og spørg dem hvad de behøver af dokumentation.
Det er lig præcis det vores plan er nu. At kontakte den danske ambassade i Libanon som er den han vil henvende sig til, for at høre hvilket dokumentation de kræver. Han har de sidste par dage henvendt sig til flere forskellige europæiske ambassader i Irak, men uden held. De har fortalt, at de ikke laver de slags stempler på ægteskabsbeviser. Det kan godt bekymre mig lidt :(

Du skal forresten have tak for dit svar :)

gumle43
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27.03.2016 15:29:58
Kontakt:

Re: Registrering i DK nødvendig?

Indlæg af gumle43 » 30.05.2016 09:29:17

Ja det er ikke særligt nemt at finde ud af, for alm. mennesker.. Billede :)

Besvar