jeg er 27 år og lige vendt tilbage til Danmark, efter at have boet i Filippinerne i en årrække... Jeg har en søn på 3 og en kæreste som stadig er i Filippinerne.
Jeg tror næsten jeg har styr på det med visum,men vil gerne have det skåret helt ud i pap(samt jeg har nogle spørgsmål)
planen er at jeg vil søge visum til dem så de kan ankomme slut januar, men jeg er en smule nervøs for alt det med visum osv?
1 -Jeg kan ikke invitere- da jeg lige er kommet hjem og ikke har mit eget sted endnu og først kommet i job nu her, så regner med at min mor vil invitere dem, hun er på førtidspension, kan hun stadig godt krydse af i at hun vil forsørge dem under opholdet? og kan hun i det hele taget ansøge? og hvilket skema skal hun bruge? familieskemaet(hun er jo farmor til mit barn, jeg er dog ikke gift med moderen) eller er det venskabsskemaet?
2: flybilletter, jeg har hørt man kan reservere hos nogle selskaber , hvordan gør man det? og hvordan foregår det i forhold til visumansøgningen(jeg regner med at min kæreste skal søge her i start december, for at kunne være sikker på at det hele er i orden til slut januar?)
3: forsikring til dem, hvad koster det og hvem er bedst at vælge? hvordan foregår det helt præcist
4: Min søn skal jo med, og har læst at jeg så skal give lov til at han må rejse osv. Det er jeg nogenlunde med på. Men er det bare at sende et papir med mit pas, samt at jeg giver samtykke til rejsen?
5: Det "berømte cfo" sticker. skal hun/de have det? når det er min mor(hvis ikke hun kan så en anden fra familien) der ansøger?
og så har jeg et spørgsmål ang. når de er kommet til Danmark.
6: Når de ankommer , er det muligt at få min søn registreret som dansker, selvom vi ikke er gift? eller er det yderst nødvendigt? har læst at det er muligt at han kan blive dansk statsborger også, men jeg kan ikke helt gennemskue reglerne der gør ham gyldig til at få det?
Jeg har læst meget på siden, og håber at det er ok at jeg laver min egen "tråd", da jeg så får nogle konkrette svar på vores situation her.
På forhånd mange tak