Visum krav

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Random
Indlæg: 38
Tilmeldt: 11.05.2015 19:30:05

Visum krav

Indlæg af Random » 05.11.2015 17:20:47

Jeg har kikket lidt på "CHECKLIST - VISIT OTHER RELATIVES/FRIENDS" som kan hentes på VFSglobal eller Den Danske Embassade i Manila.

Jeg kan se at min PH kæreste skal bevise hvor hun arbejder, i hvor lang tid hun arbejdet der, de sidste tre lønsedler og at hun kan få fri mens hun er her.

Den med at hun kan få fri i de to måneder hun besøger mig her kan ikke lade sig gøre, for så ser hendes arbejdsgiver det som en handling for at hun vil sige op. Så de vil ikke bekræfte og dokumentere at hun kan få fri i de to måneder hun er her.

Hvad pokker gør man så?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum krav

Indlæg af fundiver199 » 06.11.2015 12:37:59

Lader være at vedlægge den foreslåede dokumentation. Den er ikke et grundlæggende krav for, at man kan søge om visum.

Random
Indlæg: 38
Tilmeldt: 11.05.2015 19:30:05

Re: Visum krav

Indlæg af Random » 08.11.2015 01:39:38

Det er da dejligt at høre. Er der andre ting på den liste man kan ignorere?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum krav

Indlæg af fundiver199 » 08.11.2015 08:45:22

De eneste krav for, at en visumansøgning er antagelig, er følgende:

* Udfyldt ansøgningsskema
* Gyldigt pas
* Pasfoto
* Betalt ansøgningsgebyr
* Højest 3 måneder til planlagt rejse
* Optaget biometri

Herudover vil visum med sikkerhed ikke blive udstedt, hvis noget af det følgende mangler:

* Dokumentation for midler til ophold og hjemrejse
* Dokumentation for tegnet rejsesygeforsikring

Herudover skal ansøgningen selvfølgelig være troværdig. Hvis man skriver, at formålet er at besøge ens kæreste, skal der være en invitation fra værten, og det skal dokumenteres, at man har set hinanden inden for de sidste 12 måneder.

Andre krav er der ikke.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Visum krav

Indlæg af Chr. R. » 08.11.2015 09:37:05

En ting er hvad kravene er, noget andet er hvorledes ansøgningen reelt finder sted.

Min forlovede blev bl.a. afvist idet hun ikke kunne fremvise korrespondance mellem os. Ved 2. fremmøde skulle dette ikke kun fremvises, men blev også inddraget som bilag til ansøgningen. Så en ting er hvad "minimums kravene" er, noget andet er altså virkeligheden.

Skal der ikke også fremvises dokumentation for minimum reservation af flybillet :?:

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum krav

Indlæg af fundiver199 » 08.11.2015 11:50:31

Midler til hjemrejse vil typisk være en reserveret flybillet. Så jo.

Det er selvfølelig beklageligt, at private virksomheder (visummodtagelsescentre), som har fået betroet opgaven med at tage mod visumansøgninger, ikke kender eller følger reglerne. Eller at der opstår misforståelser mellem de ansatte der og ansøgerne. Det ændrer dog ikke ved, at reglerne er, som jeg skriver. Eller ved at et visummodtagelsescenter kun må "afvise" en ansøgning, hvis de nævnte grundlæggende betingelser ikke er opfyldt.

I stedet for blot at sige, at "virkeligheden er anderledes", kunne man derfor også vælge at insistere på, at et visummodtagelsescenter følger reglerne. Der findes en vejledning om visumudstedelse til lande i Schengen. Og selvom hele vejledningen er lang, så er den tekst, der beskriver, hvornår en visumansøgning er antagelig, og hvad man skal gøre med en antagelig visumansøgning, altså ikke mere end 2 korte afsnit. Den er gengivet nedenfor. Og f.eks. kan man jo printe et eksemplar af visumhåndbogen ud og tage med hen på visummodtagelsescenteret, hvis de ikke kan finde ud af, hvad deres opgave er.

https://www.nyidanmark.dk/bibliotek/pub ... ndbook.pdf

4.5.1. When is an application admissible? Where the deadlines for submission of an application have been respected (see point 3.1.) and the basic elements for an application to be considered admissible have been submitted (filled in and signed application form, valid travel document, a photograph) and the visa fee has been paid and, if applicable, biometric data has been collected, the application shall be considered admissible.

4.5.2. How should an admissible application be treated? If the application is admissible, the stamp indicating that the application is admissible (Annex 13) shall be placed in the applicant's travel document (see point 4.5.3 below) and the further examination shall be carried out.

..........................................

"The further examination" finder sted på ambassaden. Så visummodtagelsescenterets opgave er slut, når de har konstateret, at ansøgningen ikke er afleveret mere end 3 måneder før den planlagte rejse, at der er afleveret ansøgningsskema og foto, fremvist et gyldigt pas, betalt ansøgningsgebyr og om nødvendigt optaget biometri. Og herefter har sat et stempel på ansøgningen.

Det er alt, hvad de skal gøre. Og det er jo egentlig så simpelt, at selv en ansat i en privat virksomhed burde kunne finde ud af det efter et minimum af oplæring.

Ellers kan man jo bede sin kæreste lægge teksten foran den ansatte og gå punkterne igennem sammen pr. telefon. Dialogen kunne så forløbe sådan her:

Vært: "Is there more than 3 month to the planned visit of my fiancee?"

Ansat: "No sir"

Vært: "Has my fiancee handed in a filled out application form?"

Ansat: "Yes sir"

Vært: "Has my fiancee presented a valid passport?"

Ansat: "Yes sir"

Vært: "Has my fiancee handed in a photograph?"

Ansat: "Yes sir"

Vært: "Has my fiancee paid the application fee?"

Ansat: "Yes sir"

Vært: "Have biometric data been collected?"

Ansat: "No sir not yet"

Vært: "Ok then please do that now. When biometric data have been collected, her application is admissible according to section 4.5.1 in the Visa Code Handbook. According to section 4.5.2 you should then place a stamp in my fiancees passport and send the application to the embassy for further examination. Have a nice day."

Random
Indlæg: 38
Tilmeldt: 11.05.2015 19:30:05

Re: Visum krav

Indlæg af Random » 08.11.2015 13:23:45

1000 tak fundiver. Så er vi bedre rustet.

Hvor lang tid tager det om at behandle et visum hvis hun ansøger sidst i november? Jeg ved godt at du ikke ved det med sikkerhed, men har du eller i andre et reelt gæt?

JamTheDane
Indlæg: 68
Tilmeldt: 27.04.2014 19:02:59

Re: Visum krav

Indlæg af JamTheDane » 08.11.2015 13:30:15

Min kæreste ansøgte fra Cebu en fredag. Papirene var i Manila mandag og blev sendt videre til den danske embassade. Onsdag var de færdige, og sendte papirene tilbage. Det tog så lige 8 dage at få papirene, da det firma der skulle sende dem videre fra Cebu til hendes adresse brugte 8 dage på dette.

Ved visum #2 så vi tilsvarende hastighed. Dette er med alt udfyldt korrekt, og ingen problemer overhovedet.

dkkk
Indlæg: 32
Tilmeldt: 26.06.2015 12:05:19

Re: Visum krav

Indlæg af dkkk » 15.11.2015 08:30:38

Min kæreste søgte en mandag i cebu og havde visum om fredagen. Dette er første gang hun søger. Hun var meget tilfreds med behandlingen Hos vfs i cebu

Random
Indlæg: 38
Tilmeldt: 11.05.2015 19:30:05

Re: Visum krav

Indlæg af Random » 07.12.2015 00:07:03

Skulle hun slet ikke til et interview?

Hvornår besluttes der om der skal forgår et interview?

Hvis min kæreste skal interviewes; sker det så i Cebu hvor hun har indleveret ansøgning til VFS, eller skal hun til Manila?


Random
Indlæg: 38
Tilmeldt: 11.05.2015 19:30:05

Re: Visum krav

Indlæg af Random » 07.12.2015 01:19:34

Jeg fik lige at vide at hun har lavet udprintning af vores FB chat for at underbygge at vi kender hinanden. Men jeg kom lige til at se, at hun har på FB brugt mit efternavn som hendes mellemnavn, og det fremtræder osse på disse udprintninger. Har det noget at sige med hht visumudstedelse? Vil de blive paranoide og afslå fordi de vil tro at vi vil gifte os og hun bliver her? Det håber jeg godt nok ikke, for så skal vi til at ændre planer.

Nu har jeg lige checket nyidanmark.dk ang. visa og fået denne besked.

Senest opdateret d. : 07-12-2015
Der foreligger en afgørelse i visumsagen. Anmod venligst (din besøgende) om at kontakte repræsentationen i Manila for at få udleveret afgørelsen. Hvis sagen har været behandlet i Udlændingestyrelsen må der påregnes en vis ekspeditionstid.

Hvad vil hun blive spurgt om?



Vi har lidt problemer med at finde ud af hvad nummer og hvornår hun skal ringe til Den

Danske Ambassade i Manila. Vi har så kikket på denne side:
http://filippinerne.um.dk/en/about-us/contact-us/


Er det her så de rigtige infos vi har fundet :

Legalisation: +63 2 865 8800
Monday and Wednesday from 11:00-12:00hrs only (no appointment needed)


Det er hendes første visum

Random
Indlæg: 38
Tilmeldt: 11.05.2015 19:30:05

Re: Visum krav

Indlæg af Random » 09.12.2015 11:07:55

Nå, men nu ringede hun så til ambassaden i Manila, og de sagde modsat det de skrev til mig via "Ny i Danmark" at de ikke må fortelle det til hende over telefonen, og havde idag sendt hende svaret med posten.

Det er da godt at de har sendt hende svaret, men meget underlig måde at kommunikere på, må jeg sige.

Besvar