Visum til Hviderusland

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sibb
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15.04.2010 20:16:37

Visum til Hviderusland

Indlæg af sibb » 30.07.2015 15:14:04

Hviderusland har ikke en ambassade i Danmark, men kræver visum for danske statsborgere. Det kan lade sig gøre i lufthavnen i Minsk (MSQ) forudsat at de har modtaget en række visumpapirer tre hverdage forinden.

http://mfa.gov.by/en/visa/airport/

Disse skal leveres personligt eller sendes dertil, så den letteste måde er at betale sig fra det. Jeg anvendte belintourist, som anbefales af de hviderussiske myndigheder.

http://www.belintourist.com/eng/services/visa_support/

Hvis man f.eks. skal rejse om fredagen, så skal papirerne indleveres om onsdagen, så man skal senest kontakte dem tirsdag morgen for at det er muligt tidsmæssigt. Jeg sendte en email med:
  • Full name
  • Citizenship
  • Date of birth
  • Passport number
  • Arrivial flight number and time
  • Work
  • Home address
  • Copy of passport
Turistbureauet er forpligtet til også at bestille hotel for dig. Så oplys hvilken by du skal besøge og evt. hvilket hotel du ønsker. Ellers vil de anbefale et for dig. En selvstændig reservation på booking.com er ikke accepteret. Prisen er $30 for udarbejdelse af visumdokumenterne og $80 for levering til lufthavnskontoret.

Man får en kvittering tilsendt med betaling. Her skal man skrive kreditkortinfo med udløbsdato osv. De trak det beløb som var aftalt, men os danskere er nok ikke helt trykke ved at udlevere kreditkortoplysninger på den måde. Så bestil evt. et nyt kort bagefter. Herefter laves visumpapirerne, hotellet bestilles. Man skal underskrive ca. 12-13 steder på de fem sider, men det er markeret fint hvor af turistbureauet.

Det kræver ikke transitvisum at flyve gennem Rusland, MEN da de er i pasunion med Hviderusland, så kan man ikke søge visum ved ankomst hvis man rejser gennem Rusland (ingen direkte forbindelse fra Danmark til Minsk). Så brug i stedet Helsinki, Riga eller anden lufthavn som transit. Derudover, så HUSK at udskriv visumdokumenterne som touristbureauet har sendt til dig. Det er en kopi af dem som visumkontoret i lufthavnen i Minsk har fået. Det er ikke strengt nødvendigt at gøre, men flypersonalet vil bede om at se det. I mit tilfælde ringede de til ambassaden for at høre om der skulle en udskrift med. Man risikerer simpelthen at blive afvist som passager på flyet til Minsk, hvis de bliver fejlinformeret her. For nogle visumtyper skal vidst selv medbringes i papirform.

Når man ankommer til Minsk lufthavn, så skal man købe en sundhedsforsikring. Den kostede 4 euro for 4 dage og er i samme plan som når man træder ind af døren. Det tager to minutter. Derefter tager man elevatoren op på 1. sal og går hen til den sure dame. Man følger blot visa-skiltene. Her skal man udfylde en visumansøgning. Hun vil insistere på at man udfylder alle felter, inkl. adresse på turistbureauet, hvilket står på kyrillisk. Det kunne jeg ikke udfylde, men hun bedte mig om at kopiere teksten og var egentlig ligeglad med hvad der stod så længe hun ikke skulle gøre det. Herefter afleverer man ansøgning, sundhedsforsikring, pas, pasfoto og 90 euro og nogle minutter senere sidder visummet i passet. Det skal selvfølgelig være et gyldigt pas med to sider fri til visum.

Isabellary
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.04.2017 04:25:33

Re: Visum til Hviderusland

Indlæg af Isabellary » 07.04.2017 04:55:17

How many posts can the forum have?

Lorstiwarty
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27.06.2017 04:19:00

Re: Visum til Hviderusland

Indlæg af Lorstiwarty » 27.06.2017 09:34:54

hvis de bliver fejlinformeret her. For nogle visumtyper skal vidst selv medbringes i papirform.

sbobet online

Besvar