Misbrug af visum ved vielse

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Outspoken
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15.11.2014 22:49:27

Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af Outspoken » 06.07.2015 09:36:48

Hej

I reglerne om brugen af et Schengen turistvisum står der at man ved misbrug af visum herunder indgåelse af ægteskab på turistvisum kan få karantæne i 3 eller 5 år.

Mit spørgsmål i al sin enkelthed er så om der eksisterer nogle fortilfælde hvor dette har udløst en sådan karantæne ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af mh1 » 06.07.2015 09:42:23

Kan du ikke lige angive et link, hvor den absolut fejlagtige information findes?
mh
Rådgiver for ÆUG

Outspoken
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15.11.2014 22:49:27

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af Outspoken » 09.07.2015 05:11:27

Det kommer jo nok an på med hvilke øjne man læser det, men sådan valgte jeg at tolke nedenstående tekst:

”Hvis man overskrider et visums gyldighedsperiode eller forsøger at benytte et visumophold til at opnå længerevarende eller permanent ophold i Danmark, kan man blive pålagt en karensperiode på 3 eller 5 år. I karensperioden vil man ikke kunne få visum til at besøge Danmark. Læs mere om misbrug af visum.”

Her er linket: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/visum/ (Hvad giver visum et visum ret til ?).

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af mh1 » 09.07.2015 19:41:02

Tjah, men så kan jeg da oplyse at Udlændingestyrelsen læser det på en helt anden måde. Uanset hvad du måtte vælge.

Tusindvis af par har fået familiesammenføring efter at den udenlandske part er indrejst på turistvisum, parret har ladet sig vie i DK og derpå har søgt om fs, og udlændingen har ventet i DK på 'processuelt ophold'.

1) en udlænding kan blive viet til en dansker, mens udlændingen opholder sig i DK på turistvisum - se fx http://www.aarhus.dk/da/borger/familie- ... dinge.aspx

2) derpå kan udlændingen søge om fs: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... erelse.htm
"Hvis man opholder sig lovligt i Danmark, kan man normalt indgive ansøgningen i Danmark. Hvis ansøgningen kan indgives i Danmark, kan man indgive den i Udlændingestyrelsens Borgerservice. Hvis man bor uden for Storkøbenhavn, kan man også indgive ansøgningen på de politistationer, som optager biometri. Se oversigt over de politistationer, der optager biometri på politi.dk. Ansøgningen kan også sendes til Udlændingestyrelsen. Læs mere om optag af biometri i forbindelse med indsendelse af ansøgning."
mh
Rådgiver for ÆUG

Outspoken
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15.11.2014 22:49:27

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af Outspoken » 17.07.2015 05:42:09

Tak for uddybende svar mh,- visa ansøgning allerede indleveret.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2015 10:28:33

Man forsøger da ikke at opnå længerevarende ophold, fordi man gifter sig. Evt. kan man EFTER, at ægteskabet er indgået, forsøge at opnå længerevarende ophold ved at søge om familiesammenføring. Men det behøver man da ikke at gøre, bare fordi man har giftet sig.

Min kone og jeg blev f.eks. gift på Filippinerne, og jeg har da aldrig søgt om familiesammenføring på Filippinerne. Hverken medens jeg var i landet på et visum eller via deres ambassade i Oslo.

Desuden er mange former for ansøgninger om opholdstilladelse fritaget for karantænereglerne, herunder ansøgninger om ægtefællesammenføring. Så selv hvis man søger om ægtefællesammenføring under et visumophold i Danmark, fører det normalt IKKE til en visumkarantæne.

Det egentlig problem er, at hvis man allerede ved indgivelse af visumansøgningen fortæller ambassaden, at man har til hensigt at søge om familiesammenføring under besøget i Danmark, så siger Schengenreglerne, at visum ikke må udstedes.

Og så får man afslag på visum, selvom det efter dansk lovgivning er tilladt at indlevere ansøgningen om familiesammenføring her i landet.

Det er der mange, der bliver forvirrede over. Men man skal bare huske, at når man søger visum, så er det schengenreglerne, man skal følge. Og først når man ER ankommet til Danmark, er det dansk lovgivning, der tager over og bliver gældende.

Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af Valnurat » 30.07.2015 08:56:25

Så hvis man søger om turist/besøgs visum og man kan se at ansøger er gravid, så får man det ikke udleveret?
Venligst

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af skaanebo » 30.07.2015 09:13:41

Der skal vel meget gode argumenter på bordet for, at man ønsker at rejse som højgravid eller ligefrem føde sit barn i Danmark, hvis man ikke er dansk statsborger.

Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af Valnurat » 30.07.2015 10:31:32

Jeg har en anden tråd viewtopic.php?f=5&t=15824 omkring min sag, måske du har et andet syn på det.
Venligst

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af fundiver199 » 31.07.2015 12:14:34

Det er en grundforudsætning for at få visum, at man har til hensigt at forlade Schengen igen, før visum udløber. Og hvis det rent fysisk ikke er muligt, fordi man ikke kan få lov at flyve pga. en graviditet, så er det krav jo helt indlysende ikke opfyldt.

Hvis man er gravid, skal rejsen derfor normalt kunne afsluttes, før man ryger ind i flyselskabernes spærretid. Undtagelsen kan være, hvis man f.eks. er fra Tyrkiet og søger visum til Grækenland og angiver tog, bus eller privat bil som den valgte rejseform. Eller en tilsvarende situation, hvor det ikke er nødvendigt at flyve.

Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af Valnurat » 31.07.2015 12:32:39

Hold da fest, du er skrap til det her. :)

Men jeg tror at jeg har kapituleret over for de muligheder jeg troede var muligt at føde gratis i DK. :(
Venligst

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af H_Larsen » 31.07.2015 13:44:06

Hej

Det er ikke misbrug at blive gift i Danmark på et turistvisum og derefter søge familiesammenføring

se dette link

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... aranti.htm
Ansøgningstyper uden karensperiode
Du kan på denne side se en liste over forskellige typer af ansøgninger om opholdstilladelse, som en indehaver af et visum må indgive i Danmark, uden at det medfører en karensperiode.


Indehaveren af visummet vil ikke blive omfattet af en karensperiode i følgende tilfælde, jf. udlændingelovens § 4c, stk. 4 (karens):

•Hvis ansøgningen om opholdstilladelse vedrører familiesammenføring, og indehaveren af visummet enten er ægtefælle til eller barn under 15 år af den person, der bor i Danmark, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2.

•Hvis ansøgningen om opholdstilladelse er indgivet under henvisning til særlige omstændigheder, og indehaveren af visummet er ægtefælle til eller barn under 15 år af den person, der bor i Danmark, jf. udlændingelovens § 9c, stk.1.

•Hvis ansøgningen om opholdstilladelse vedrører en studietilladelse efter udlændingelovens § 9 i, stk. 1.

•Hvis ansøgningen om opholdstilladelse er omfattet af den såkaldte fribyordning (dvs. hvis indehaveren af visummet udøver litterær virksomhed og er blevet tilbudt ophold i en kommune som led i kommunens medlemskab af en international organisation), jf. udlændingelovens § 9c, stk. 4.

•Hvis ansøgningen om opholdstilladelse er indgivet med henblik på beskæftigelse, jf. udlændingelovens § 9a, stk. 2, nr. 1-4 eller 6.

•Hvis indehaveren af visummet efter indgivelsen af ansøgningen om opholdstilladelse udrejser af Schengenlandene i overensstemmelse med det udstedte visums gyldighed.

•Hvis hensyn af humanitær karakter afgørende taler imod.
Selv om ansøgningen om opholdstilladelse er omfattet af ovennævnte undtagelsesbestemmelser, skal der dog pålægges en karensperiode, hvis formålet med ansøgningen om opholdstilladelse er at forlænge opholdet her i landet, selv om det er åbenbart, at ansøgningen om opholdstilladelse ikke vil kunne imødekommes, jf. udlændingelovens § 4c, stk. 5 (karens).
Mvh

Larsen

silonyo
Indlæg: 34
Tilmeldt: 31.07.2015 14:34:56

Re: Misbrug af visum ved vielse

Indlæg af silonyo » 31.07.2015 14:48:03

Jeg er helt enige med Larsen, fordi det er mit turistvisum jeg brugte,for at blive her i Danmark

Besvar