CFO - Commission on Filipinos Overseas

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

E.C.
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15.06.2015 16:26:29

CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af E.C. » 15.06.2015 17:14:55

Hejsa,

Min filipinske kæreste har for nylig fået godkendt sit schengen visum og vi er ved at få de sidste ting på plads. I den forbindelse hørte hun fra en veninde at hun skulle have en CFO sticker i sit pas, for at immigration ville lade hende rejse til Europa / Danmark.

Jeg havde aldrig hørt om CFO før og efter at have kigget rundt på deres website, fik vi indtrykket af at det kun drejede sig om immigranter og forlovede / gifte partnere. Selv de formularer der skal udfyldes henvender sig kun til de grupper.

Min kæreste ringede derfor til dem, hvor de bekræftede over telefonen at hun skulle deltage. Jeg tænkte at det nok bare var et filipinsk "skud-fra-hoften-i-stedet-for-at-indrømme-at-man-ikke-ved-det" svar - eller at de bare forsøger at kradse penge ind fra så mange så muligt, så jeg sendte dem en mail, hvor jeg håbede på at de ville bekræfte at det ikke var nødvendigt, hvilket min kæreste så kunne vise i immigration:
Dear CFO,

I am currently planning a vacation together with my filipina girlfriend, where she is supposed to come to Denmark in Europe for a month, after which she returns to the Philippines. We are not engaged or married, which seems to be a prerequisite for attending the CFO Guidance and Counseling Program (GCP). Can you please confirm both of the following:

1) She does not need to attend the GCP program
2) She does not need to show a CFO sticker to the immigration officers at Ninoy Aquino International Airport (NAIA)
Efter ikke at have hørt fra dem over en længere periode, satte jeg nogle flere modtagere på mailen fra CFO. Efter endnu 2-3 dage, modtog jeg følgende svar:
Good day!

First, We would like to thank you for writing the Commission on Filipinos Overseas. With regards to your query, your girlfriend will be required to attend the Guidance and Counseling Program(GCP) prior to the travel. The GCP program is a pre-requisite by the DFA for Filipinos who have relationship with foreign national either as spouse, fiancé, or other kinds of partnership. Your girlfriend will be falling under the other kinds of partnership.

To assure a slot for the attendance for the Guidance and Counseling, an on-line appointment should be made. Kindly click the link below:

http://gcp-appointment.cfo.gov.ph/ - for Manila office
http://gcp-cebu-appointment.cfo.gov.ph/ - for Cebu office

Should you have further questions and or clarifications you can write to us through jbaonguis@cfo.gov.ph, or call at telephone no. 552-4750.

Thank you and best regards
Yours truly,
Ms. Joy Baonguis
GCP - Counselor
Vi bestilte herefter en tid til hende, hvor hun skulle deltage klokken 09:00 i morges. Da hun bor et stykke væk fra Manila, var hun nød til at stå op midt om natten for at nå derind halvanden time før, som de kræver. Hun havde umiddelbart samlet de nødvendige dokumenter som beskrevet på http://www.cfo.gov.ph/index.php?option= ... Itemid=918 :
1. Two (2) valid identification cards (IDs) with photograph;
2. Duly completed guidance and counseling form;
3. If married, original and photocopy of marriage contract on security paper from the National Statistics Office, or Local Civil Registry Offices; or original and photocopy of marriage contract duly authenticated by the Philippine Embassy/ Consulate (if married abroad)
4. Other documents as may be required by the counselors; and
5. Payment of P400.00 counseling fee.
... samt de krav der står beskrevet under "Requirements for Registration". Desværre havde vi ikke taget højde for gummi-paragraffen "Other documents as may be required by the counselors", så de kræver pludselig at hun fremviser min fødselsattest og samtlige chat-logs fra vores online-samtaler. De beder hende derfor indsamle de nødvendige dokumenter og komme tilbage i morgen, hvor hun så skal igennem møllen én gang til.

Vi er begge ved at være godt frustrerede over alle de forhindringer vi skal igennem, blot for at kunne være sammen igen for en kort stund. Er der nogen her på forummet der har erfaringer med deres kærester fra filippinerne, i forhold til CFO og immigration ? Har i nogle anbefalinger - og ville det være muligt at komme igennem immigration uden CFO sticker, på trods af hvad de påstår ? :|

På forhånd tak,
Erik
Senest rettet af E.C. 16.06.2015 08:49:12, rettet i alt 2 gange.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af Chr. R. » 15.06.2015 21:21:21

Ha ha, jeg/vi står med præcis samme udfordringer :lol:

Selvom jeg mente jeg havde undersøgt dette emne mere end ganske grundigt, fik min kæreste også en tommelfinger ned efter at have mødt frem med favnen fuld af papirer.

Efterfølgende har jeg forsøgt at kontakte selvsamme person du har fået svar fra, men her efter 10 dage har jeg intet hørt fra den kære Mrs. Joy.

Min kæreste skulle pludselig f.eks. oplyse min mors dåbsnavn, min uddannelsesniveau , fik oplyst det var et STORT problem hun/vi kun har et foto af os sammen (de var ligeglade med de timelange videooptagelser vi har mm.) samt stille med et dokument udarbejdet af en advokat :shock: Hun blev dog lovet, at hun ville få sit nødvendige CFO, i hvert fald på papiret, samme dag hun møder frem næste gang.

Men...

Hvorfor stille krav om al den dokumentation, når man samme dag er villig til at udstede CFO'en, når der næppe er tid til at få konfirmeret ret mange af oplysningerne???

Det Filippinske Konsulat her i Danmark oplyste telefonisk for 1½ måned siden, at ALLE filippinere der nu forlader landet, de nu SKAL have CFO sticker i sit pas. Fra anden side har jeg fået oplyst, at man kan risikere at blive nægtet udrejse såfremt man møder frem i lufthavnen uden et gyldigt CFO.

Jeg kender så flere filippinere, som regelmæssigt tager turen frem og tilbage, og det uden et CFO sticker, og de har aldrig oplevet problemer.

Uagtet de lidt modstridende udsagn, forsøger jeg pt., at få en mail fra Mrs. Joy, som sikre min kæreste sit CFO næste gang hun også tager den lange tur til Manilla.

Jeg vil poste et indlæg, såfremt jeg når videre i kampen om CFO'en :roll:

E.C.
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15.06.2015 16:26:29

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af E.C. » 15.06.2015 23:15:51

Hej Chr. R. ,

Tak for svaret. Jeg er glad for at høre at vi i det mindste ikke er de eneste =)

Så vidt jeg kunne forstå på kæresten, startede det hele med at alle skulle høre på hvilken "verdensmand" Joy var og hvordan hun havde rejst hele verden rundt med sin mand, som arbejder for FN. Senere blev kæresten udsat for hvad minder om et forhør og hun endte med at gå grædende derfra. Joy mente åbenbart også at det var nødvendigt at skælde hende ud over at hun havde haft mere end én kæreste i sit liv og nu var endt med mig.

Ja, hun blev også spurgt om min mors dåbsnavn, hendes børn, tidligere forhold og en række andre ting der øjensynlig ingen relevans har. Med hensyn til bekræftelse af dokumentationen, så elsker jeg godt nok Filippinerne og dens befolkning, men det er ikke altid at deres logik fungerer forfærdelig godt - og CFO virker til at være frontløber på det punkt.

Man får da også lyst til at rive sit hår ud når man kigger rundt på deres website og finder ud af at de har lagt en stor del af teksterne / informationer ind i billeder, så de ikke kan kopieres (og søgemaskiner ikke kan læse og indeksere indholdet ordentligt) og er nok temmelig besværlige at rette, hvis informationerne skal opdateres.

Jeg har også læst skræmme-historier om "off-loading" / nægtet adgang, hvor en af hovedårsagerne skulle være manglende CFO sticker. Derfor er jeg heller ikke meget for at tage chancen, men det virker godt nok til at være en unødvendigt besværlig process (måske i håb om at de modtager bestikkelse for at få mere fart på ?).

Glæder mig til at høre om Jeres anden omgang med CFO. Jeg skriver også tilbage så snart jeg har nyt.

E.C.
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15.06.2015 16:26:29

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af E.C. » 16.06.2015 08:47:00

Så er hun på vej hjem. Joy var i bedre humør i dag og fandt vores private chat-historik underholdende, så kæresten blev denne gang godkendt. Til gengæld fik hun kun certifikat på at hun har deltaget i GCP programmet og ingen CFO sticker, da det ifølge dem er forbeholdt personer der er gift eller forlovede.

Nu må vi så krydse fingre for at de ansatte i immigration er enige. Jeg ender dog nok med at sende Joy en mail og bede hende bekræfte skiftligt at dette er korrekt, som kæresten så kan forevise sammen med certifikatet.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af Chr. R. » 16.06.2015 08:53:58

E.C. skrev:Så er hun på vej hjem. Joy var i bedre humør i dag og fandt vores private chat-historik underholdende, så kæresten blev denne gang godkendt. Til gengæld fik hun kun certifikat på at hun har deltaget i GCP programmet og ingen CFO sticker, da det ifølge dem er forbeholdt personer der er gift eller forlovede.

Nu må vi så krydse fingre for at de ansatte i immigration er enige. Jeg ender dog nok med at sende Joy en mail og bede hende bekræfte skiftligt at dette er korrekt, som kæresten så kan forevise sammen med certifikatet.
Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til Det Philippinske Generalkonsulat og få afklaret om CFO er en nødvendighed eller ej. Til mig var oplysningen som sagt en nogen anden, end Joy har oplyst.

Link: http://www.filippinsk-konsulat.dk/

E.C.
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15.06.2015 16:26:29

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af E.C. » 16.06.2015 08:58:46

Chr. R. skrev:
E.C. skrev:Så er hun på vej hjem. Joy var i bedre humør i dag og fandt vores private chat-historik underholdende, så kæresten blev denne gang godkendt. Til gengæld fik hun kun certifikat på at hun har deltaget i GCP programmet og ingen CFO sticker, da det ifølge dem er forbeholdt personer der er gift eller forlovede.

Nu må vi så krydse fingre for at de ansatte i immigration er enige. Jeg ender dog nok med at sende Joy en mail og bede hende bekræfte skiftligt at dette er korrekt, som kæresten så kan forevise sammen med certifikatet.
Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til Det Philippinske Generalkonsulat og få afklaret om CFO er en nødvendighed eller ej. Til mig var oplysningen som sagt en nogen anden, end Joy har oplyst.

Link: http://www.filippinsk-konsulat.dk/
God idé. Det prøver jeg når deres telefoner åbner her til formiddag og vender tilbage med deres svar =)

E.C.
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15.06.2015 16:26:29

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af E.C. » 16.06.2015 10:06:13

E.C. skrev:
Chr. R. skrev:Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til Det Philippinske Generalkonsulat og få afklaret om CFO er en nødvendighed eller ej. Til mig var oplysningen som sagt en nogen anden, end Joy har oplyst.

Link: http://www.filippinsk-konsulat.dk/
God idé. Det prøver jeg når deres telefoner åbner her til formiddag og vender tilbage med deres svar =)
Jeg har nu snakket med nogle forskellige hos Det Filipinske Generalkonsulat i Danmark og det lyder til at de selv har fået meldinger i øst og vest - og derfor ikke er sikre på hvad der er nødvendigt.

Derudover nævnte de at det hun har modtaget fra CFO ikke nødvendigvis er ensbetydende med at de har givet tilladelse til at hun rejser ud af landet og anbefaler os derfor til at tage kontakt til CFO og få dem til at bekræfte at hun nu må rejse ud.

Det kunne ifølge dem også være en god idé at få "red ribbon" på (legaliseret?) visum invitationen, hvilket har gjort mig lettere forvirret nu hvor jeg læser op på det, da det lyder til at være til officielle dokumenter udstedt af institutioner under de enkelte lande.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af Chr. R. » 16.06.2015 10:44:14

Det er åbenbart fortsat lidt småkaotisk kan jeg forstår. Reglerne er da også blevet ændret en del gange, og det er tydeligvis ikke alle der er klar over hvad der er gældende i dag.

At man måske betragter CFO (og lignende tiltag) som en pengemaskine end en nødvendighed, får man vished om når man ser antallet af filippinere der bare dagligt forlader landet via Manila lufthavn, og sammenholder det med antallet af de få pladser der er tilrådighed når man skal ha' sit CFO.

Hvad du måske også er klar over er, at man skal betale et såkaldt "service tillæg" i lufthavnen efter man har tjekket ind, før man får lov til at komme videre. Det viste jeg ikke, og heldigvis havde jeg ikke pakket mit kreditkort ned i kufferten.

Der findes også forskellige typer CFO'er, alt afhængig af omstændighederne. Det er godt nok en jungle :?

E.C.
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15.06.2015 16:26:29

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af E.C. » 16.06.2015 11:22:43

Chr. R. skrev:Det er åbenbart fortsat lidt småkaotisk kan jeg forstår. Reglerne er da også blevet ændret en del gange, og det er tydeligvis ikke alle der er klar over hvad der er gældende i dag.

At man måske betragter CFO (og lignende tiltag) som en pengemaskine end en nødvendighed, får man vished om når man ser antallet af filippinere der bare dagligt forlader landet via Manila lufthavn, og sammenholder det med antallet af de få pladser der er tilrådighed når man skal ha' sit CFO.

Hvad du måske også er klar over er, at man skal betale et såkaldt "service tillæg" i lufthavnen efter man har tjekket ind, før man får lov til at komme videre. Det viste jeg ikke, og heldigvis havde jeg ikke pakket mit kreditkort ned i kufferten.

Der findes også forskellige typer CFO'er, alt afhængig af omstændighederne. Det er godt nok en jungle :?
Ja, reglerne laves konstant om på alle områder, så det kan være svært at holde styr på som almindelig borger. At myndighederne i de forskellige lande heller ikke helt kan finde ud af det, gør det også væsentligt sværere.

Mellem check-in og immigration, er der så vidt jeg husker en sluse hvor man betaler "airport tax" på 550 pesos. Jeg går ud fra at det er denne du mener. Din kæreste (og alle andre filipinere der forlader landet) skal desuden også betale en "travel tax" på 1620 pesos. Hvor præcis den del foregår er jeg ikke sikker på. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis de også snart begynder at kræve en "environmental fee", som så mange andre steder i landet.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af Chr. R. » 16.06.2015 15:33:09

Hej E.C.

Jeg har forgæves forsøgt at sende dig en privat besked. Kan du ikke forsøge at sende en til mig i stedet for, indeholdende dit telefonnummer, idet jeg tror vi måske kan hjælpe hinanden i denne sag. Bare for at være så tæt på 100% at begge piger kommer med det ønskede fly :D

Får jeg dit nummer, vil jeg kontakte dig snarest :wink:

Palawan
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22.05.2015 19:22:40

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af Palawan » 19.06.2015 21:36:11

Hej
Var det hele bare fup med dette CFO dokument? altså for at få udlændinge til at betale 'ekstra' ? dvs. hun skal kun betale alm travel tax i lufthavnen så er man ude af alt det andet?

Mvh
Palawan

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af Chr. R. » 20.06.2015 19:04:19

Vi har her i dag truffet en beslutning, efter vi begge har modtaget mails med intetsigende svar fra Ms. Joy.

Nu har jeg igen fremsendt en mail til Ms. Joy, i håb om at få en afklaring der vil sikre min forlovede sit CFO. Modtager vi heller ikke noget svar denne gang, vil vi sammen opsøge CFO kontoret næste gang jeg kommer til Manila. Da vil vi være gift samt medbringende alle papirere vi kan opdrive, pc og Viber telefon (for at dokumentere vores samtaler). Så burde det ikke gå galt :lol:

JamTheDane
Indlæg: 68
Tilmeldt: 27.04.2014 19:02:59

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af JamTheDane » 21.06.2015 10:33:20

Min kæreste har også været igennem hele CFO møllen, flere krav til papirer, min civilistandattest på engelsk som krav nu hun var der, større forhør, og så videre, og ligesom din kæresten fik hun også kun et certifikat, da vi ikke er gift, men hun blot skulle herop på besøg.

Ja, det er en frustrerende proces, fik også adskillige opkald den nat, og hun måtte både hjem og hente flere papirer, og skaffe flere fra mig også.

De kan være ret strikse, kæresten så 2 der fik afslag, en fordi et brev fra den amerikanske ambassade var blevet åbnet, og en fordi de papirer hun kunne skaffe som de krævede var på tysk.

Men hun burde kun skulle igennem hele møllen en gang, min kæreste fik at vide at hvis vi bliver gift, så får hun bare stickeret, da hun har papirer på at hun har har været igennem CFO kurset.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af Chr. R. » 21.06.2015 11:42:47

JamTheDane skrev:...
Men hun burde kun skulle igennem hele møllen en gang, min kæreste fik at vide at hvis vi bliver gift, så får hun bare stickeret, da hun har papirer på at hun har har været igennem CFO kurset.
Vielsesattesten skal vel være på engelsk før de vil godtage den :?:

Vielsesattesten vi får her i Danmark bliver vel kun udarbejdet på dansk, og dermed skal den oversættes? Kan vi bestille en engelsk version i samme ombæring når vi får den danske, idet vi helt sikkert får brug for den et par gange mere (altså på engelsk)?

JamTheDane
Indlæg: 68
Tilmeldt: 27.04.2014 19:02:59

Re: CFO - Commission on Filipinos Overseas

Indlæg af JamTheDane » 22.06.2015 20:28:51

Chr. R. skrev:
JamTheDane skrev:...
Men hun burde kun skulle igennem hele møllen en gang, min kæreste fik at vide at hvis vi bliver gift, så får hun bare stickeret, da hun har papirer på at hun har har været igennem CFO kurset.
Vielsesattesten skal vel være på engelsk før de vil godtage den :?:

Vielsesattesten vi får her i Danmark bliver vel kun udarbejdet på dansk, og dermed skal den oversættes? Kan vi bestille en engelsk version i samme ombæring når vi får den danske, idet vi helt sikkert får brug for den et par gange mere (altså på engelsk)?
I burde ikke have en vielsesattest endnu, da i ikke er gift :). Er ikke selv gift endnu, så kan ikke udtale mig om den del :)

CFO kurset krævede pludselig uden varsel før hun var midt under interviewet at hun fremskaffede min civilstandsattest, på engelsk.
Man kan vist efter sigende få kommunen til at lave en fancy en, hvis man har nogle uger, hun skulle bruge den dagen efter, så ringede til min kommune og spurgte, fik at vide at man via deres hjemmeside kunne bestille et Residence Certifikate (Bopælsattest), som i hvert fald i min kommune nemt kan bestilles via Borger.dk for 52 kr. Det er bare et udtræk fra CPR registeret, men på engelsk, og man kan vælge hvilke data du vil have, og du skal selvfølgelig have civilstand på.
Den accepterede de uden problemer.

Besvar