Visum med lang løbetid

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Visum med lang løbetid

Indlæg af s.københavn » 22.01.2015 17:27:22

Hej alle,

Så vidt jeg ved er det muligt, at når man søger om visum 2 gang, at få udstedt et visum hvor man feks kan få det med gyldighed op til et år. Dvs at man på et år må rejse så mange gange man vil frem og tilbage man skal dog stadig overholde 90 dages reglen inden for en periode af 180 dage.
Mit spørgsmål er om min mands bror kan få sådan et da vi har planer om han skal komme nogle gange og besøge os og vi faktisk ikke har lyst til at betale penge hver gang han skal søge om visum. I så fald hvordan søger man sådan et specielt visum for synes ikke der har stået noget på ansøgningsblanketten eller invitationen om hvordan man søger sådan et visum.
I så fald også hvor meget kræves der af beløb når sådan et skal udstedes?
Tak :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum med lang løbetid

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2015 06:43:42

Man sætter kryds ved "flere indrejser" i stedet for "1 indrejse". Ansøgningsgebyret er så lidt højere, men så vidt jeg husker, ikke voldsomt meget.

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Visum med lang løbetid

Indlæg af s.københavn » 23.01.2015 08:54:43

Okay. Synes ikke jeg havde set det punkt før :)

Og en lille smule ekstra er jo ingenting i forhold til at man skal søge hver gang. Vi giver hurtigt en 3.000 kr for at søge, flyve derhen og betale for de dokumenter der skal indsamles.

Er det både på invitationen og på ansøgningen som ansøger skriver, at man sætter kryds i "flere indrejser"? Og så skal man vel have tilstrækkeligt beløb på sin bankkonto til rejse i evt. 3 måneder?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum med lang løbetid

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2015 11:02:44

Det ville da ikke give nogen mening, når visum kan udstedes for op til 5 år, og ansøgeren jo typisk løbende har indtægt og derfor finansierer hver enkelt rejse med penge, som han/hun har tjent siden den forrige rejse.

I stedet forholder det sig nok sådan, at kontrollen af tilstrækkelige midler finder sted ved indrejse i Schengen i stedet for at finde sted på ambassaden. Lige som det er tilfældet for visumfri personer.

Og generelt er der vel ingen grund til at tro, at skatteyderne skulle komme til at hænge på hjemrejse for en person, der tidligere har haft problemfri visumophold i Schengen.

Så i begrebet ”ansøgerens pålidelighed” ligger vel også en vurdering af, at der ikke er problemer med økonomiske midler til de påtænkte rejser og ophold. F.eks. fordi værten er pålidelig og naturligvis betaler for sin bror, så denne kan forlade Schengen uden at overskride sit visum og klare sig under opholdet uden at arbejde sort eller begå kriminalitet eller samle flasker.

Og ja ansøgning og invitation skal naturligvis indeholde samme information om de(t) påtænkte rejsetidspunkt(er) såvel som formålet med rejsen/rejserne.

For mig at se er situationen dækket af de eksempler, der er givet nedenstående. Dog vil jeg sige, at tilknytningen mellem brødre trods alt er så begrænset, at I næppe skal forvente, at der bliver udstedt et visum for en periode på 5 år. Men 6-12 måneder kan formentlig godt lade sig gøre. I hvert fald hvis I forklarer nærmere, hvorfor broderen ønsker at besøge jer regelmæssigt.

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... dighed.htm

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Visum med lang løbetid

Indlæg af s.københavn » 23.01.2015 11:53:07

Tak for det gode uddybende svar. Hvad kunne man evt. skrive til grunden for, at lillebroren kunne få visum til et år.? At han bare gerne jævn mæssigt vil besøge sin bror?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum med lang løbetid

Indlæg af mh1 » 24.01.2015 16:08:56

I skal lige være opmærksomme på at et multiple-entry visum IKKE udstedes som det første.

Man skal have haft visum før, og have bevist at man kan overholde betingelserne, for at kunne få multiple entry.
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Visum med lang løbetid

Indlæg af s.københavn » 24.01.2015 18:47:04

Ja det ved jeg :)

Hans bror har allerede været her på visum en gang. Så det er for de næste besøg vi evt. ville lave et langt visum til et år så vi ikke skulle søge 2 eller flere gange.

Men hvad kan man skrive som grunden til, at ens bror har behov for, at komme flere gange?

Et tæt forhold mellem brødre eller? :D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum med lang løbetid

Indlæg af mh1 » 24.01.2015 19:14:05

Det behøver næppe være mere end 'Familiebesøg'. Det er ikke så indviklet.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum med lang løbetid

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2015 11:24:36

En mellemløsning er visum til 2 indrejser. Det kan måske være lidt lettere at retfærdiggøre, da man så f.eks. kan skrive, at der planlægges et besøg i påsken og et andet i september. Eller whatever.

Hvis visum får en varighed på 6 måneder, får han vel næppe tid og råd til at rejse mere end 2 gange alligevel. Og jeg tror nok, at man skal forstå det sådan, at "regelmæssigt" betyder med relativt korte mellemrum.

F.eks. er der næppe tale om "regelmæssige" besøg, der kan retfærdiggøre udstedelse af multible entry visum, hvis man planlægger at rejse 1 gang om året de næste 5 år.

Besvar